חדשות קולנוע וסרטים

Seret מהעבר: 20 שנה ל"שרק"

מדור Seret מהעבר
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הוא יצור מפלצתי, מכוער, שמפחיד כל מי שנקלע בדרכו, והוא הפך לאחד מסרטי הילדים המצליחים והאהובים אי פעם. הלמינה גרופר חזרה לשרק שיצא היום לפני 20 שנה ולמסע הארוך שעבר בדרך בה המדובב הראשי הלך לעולמו וגם פיונה הוחלפה, המבטא והאופי של הדמות השתנו לחלוטין, הסרט הפך מסרט לקהל בוגר לסרט לכל המשפחה ועד להפיכתו בסופו של דבר ללהיט ענק שזכה לשלושה סרטי המשך, זכה בפרס האוסקר ואפילו נבחר לשימור בספריית הקונגרס האמריקאי
תחילת שנות התשעים. ג'פרי קצנברג הוא מלך העולם, לפחות זה המצויר. הוא שולט ביד רמה בחטיבת האנימציה של אולפני דיסני ומנצח בגאון על תקופת הרנסנס של החברה. תחת שרביטו מפיקים דיסני כמה מסרטיהם הידועים ביותר כמו "בת הים הקטנה" ו"מלך האריות" אבל לכל חגיגה יש סוף. בשנת 1994 בעקבות סכסוך עוזב קצנברג את החברה וחובר לסטיבן ספילברג ודיוויד גפן להקמת אולפני 'דרימוורקס', יריב מודרני וחצוף לדיסני במידה רבה כפי שהיו הלוני טונס לחבורת מיקי מאוס. מול אוסף היצירות הקלאסיות של דיסני יוצא בשנת 2001 הסרט "שרק", שצוחק על כל האגדות שהאולפן הוותיק הוציא תחתיו.

תאמינו או לא, שרק מבוסס על ספר. הסופר והמאייר האמריקני ויליאם סטייג הוציא בשנת 1990 ספר ילדים מאויר עם גיבור יוצא דופן, עוג ירוק מכוער יורק אש שנהנה לגרום סבל לאחרים. כשהוא מגיע לבגרות זורקים אותו הוריו מביתו בביצה והוא יוצא למסע. בדרך הוא עובר הרפתקאות רבות עד שפוגש בחמור שמוביל אותו לטירה בה חיה נסיכה מכוערת אפילו יותר ממנו. השניים מתאהבים, נישאים וחיים באושר מחריד, מפחידים כל מי שנקלע בדרכם. סוף טוב הכל טוב, בערך.

ספילברג רכש את הזכויות לספר בשנה לאחר יציאתו והתכוון להפיק ממנו סרט אנימציה דו מימדי בעצמו אך שוכנע על ידי המפיק ג'ון וויליאמס להעביר את הפרויקט לאולפני דרימוורקס שזה עתה נולדו. על גיבור הספר יוצא הדופן אמר וויליאמס "גם כאדם בוגר, חשבתי ששרק שערורייתי, מזלזל, מגעיל ופשוט כיפי. הוא היה דמות קולנוע נהדרת שחיפשה סרט". העוג הירוק לכד גם את תשומת ליבו של קצנברג והפרויקט יצא לדרך בשנת 1995 תחת שרביט הבימוי המשותף של אנדרו אדמסון ו-ויקי ג'נסון. אדמסון רצה להפנות את הסרט לקהל בוגר יותר והתנגח עם קצנברג שרצה למשוך ילדים ומבוגרים גם יחד. חלק מרעיונותיו של הבמאי כמו הוספת בדיחות מיניות ומוסיקה של גאנס אנד רוזס לא יצאו אל הפועל.

[*]

דירמוורקס עיטרו את "שרק" בצוות שחקנים מפורסם, מביניהם מתבלט אדי מרפי בתפקיד החמור הקשקשן. תפקיד הגיבור הוצע במקור לסלבריטאי גדול אפילו יותר, לא אחר מאשר ניקולס קייג' שסירב. שנים לאחר מכן הסביר "לא אכפת לי להיות מכוער בסרט... אבל כשאתה מצויר, במובן מסוים זה אומר יותר על הצורה בה ילדים תופסים אותך, ומאוד אכפת לי מכך". הקומיקאי כריס פארלי קיבל את התפקיד הראשי אבל לא הייתם מזהים את הגרסה שלו. שרק של פארלי היה עוג צעיר, רגיש ומתוק שלא רצה להפחיד אנשים אלא להתחבר איתם וחלם להיות אביר. הטרגדיה הכתה כשפארלי מת לפני שהספיק לסיים את ההקלטות. התפקיד היה מאוד אישי עבור הקומיקאי ולזכרו הוחלט שלא פשוט להחליף אותו אלא לשנות את התפקיד. שרק הפך לרוטן יותר, קשוח, מבוגר וחכם יותר. אבל השינויים לא נעצרו כאן. הקומיקאית ג'נין גראפאלו בתור הנסיכה פיונה הצינית הייתה אמורה לאזן את פארלי אך בלעדיו היא לא התאימה והוחלפה בקמרון דיאז ליצירת דמות מתוקה יותר. לנעלי שרק החדש נכנס מייק מאיירס.

מאיירס דרש שינויים נרחבים אף יותר בתסריט כיוון שלא רצה להיות תחליף לפארלי. הוא סיים להקליט את כל התפקיד עם מבטא קנדי כשדרש סיבוב חוזר עם מבטא אחר. "ביקשתי להקליט מחדש את שרק סקוטי כי זה נשמע כמו מעמד הפועלים", אמר מאיירס "ואני חושב שעוגים יהיו מעמד הפועלים". השינוי עלה לא מעט כסף לאולפן אבל אפילו ספילברג הודה כי שיפר את הדמות. כיום אי אפשר לדמיין את שרק אחרת.



שרק של המסך הגדול לא זהה לדמות שבספר. הוא מפחיד ומגעיל אבל לא רע. העוג חי לבדו בביצה מוקף בשלטי אזהרה לא מתוך שנאה לאחרים אלא מחשש משיפוט, כפי שמתגלה בהמשך. יום אחד מופרים חייו השלווים כאשר הוא פוגש חמור מדבר, אבל הצרות נמשכות כשביצתו האהובה מתמלאת ביצורים קסומים. בלית ברירה יוצאים שרק וחמור לדבר עם הלורד פארקווד (ג'ון לית'גו) שמציע לצמד עסקה. הלורד הננסי רוצה להיות מלך ולשם כך צריך לשאת נסיכה, אולם הנבחרת לכודה בטירה ששורצת בה דרקונית אימתנית. שרק יציל את הנסיכה פיונה ובתמורה יזכה בביתו חזרה. אבל לא רק לעוגים יש אופי מורכב ופיונה היא יותר משנראה לעין.
כבר מתחילת הסרט בו שרק מקריא מספר אגדה רק כדי להשתמש בדפיו בתור נייר טואלט, ברור שאנחנו כבר לא בטריטוריה של דיסני. ג'פטו מוכר את פינוקיו בשביל כמה גרושים, מראת הקסם של המלכה המרשעת מנחה שעשועוני שידוכים והדובים של זהבה מתאבלים על אמא דובה שהפכה לשטיח (שמעטרת את רצפת חדר השינה של לורד פארקווד). מה הפלא שבעולם הזה המפלץ הדוחה הוא הגיבור שזוכה בנערה ובסוף השמח.

כיוון ש"שרק" נועץ מרפקים בדיסני לכל אורכו ההשוואה מתבקשת והמועמד המתאים ביותר הוא "היפה והחיה". בשניהם יש זוגות שמתאהבים לאחר שלמדו לראות מבעד להופעה החיצונית עם הבדל אחד קטן אך משמעותי: בסוף הטוב של החיה הוא זוכה בפנים היפות שלו בחזרה, בסוף הטוב של פיונה היא נשארת בהופעה ה"מכוערת" שלה וזה בסדר. למעשה עד "הגיבן מנוטרדאם" בעולם של דיסני יופי פנימי שווה ליופי חיצוני, ואם לא מגיע עונש.



האחיות של סינדרלה רעות ומכוערות בהתאם, גסטון יפה תואר אבל יהיר ותחמן ונופל אל מותו בסוף הסרט. קווזימודו הדמות היחידה שאינה מושכת פיזית שזוכה לסוף שמח, זוכה בנערה רק בסרט ההמשך. דרימוורקס עם "שרק" נקטו בגישה אחרת, לא כולם נראים כמו דוגמנים וזה לא אומר שהם אנשים רעים או לא ראויים לאהבה. "אני אמורה להיות יפה", אומרת פיונה בעצב לאחר הנשיקה עם שרק "את כן יפה" הוא עונה, והוא צודק.

על אף קשיים בהפקה ותחזיות עגומות "שרק" היה להיט ענק שזכה לשלל תשבחות ומעריצים והוליד מותג שלם שכולל שלושה סרטי המשך, משחקי וידאו, מיני סדרת קומיקס ומחזמר. הוא זכה בפרס האוסקר הראשון אי פעם לאולפן בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ואף היה לסרט האנימציה הראשון מאז "פיטר פן" (1953) של דיסני שהתחרה על דקל הזהב בפסטיבל קאן. בשנת 2020 נבחר "שרק" להיכלל ברשימת הסרטים לשימור של מרשם הסרטים הלאומי של ספריית הקונגרס האמריקנית לסרטים בעלי חשיבות תרבותית, היסטורית או אסתטית. זהו סרט האנימציה הראשון של דרימוורקס שזוכה לכבוד וסרט האנימציה היחידי שלא הופק או הופץ על ידי דיסני. על הסרט עצמו אמר מחבר הספר המקורי סטייג: "הוא וולגרי, הוא מגעיל ואני מת עליו". נראה כי יש רבים שמסכימים איתו.
הלמינה גרופר - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית מייק מאיירס
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט