חדשות קולנוע וסרטים

אוסקר 2021: "ארץ הנוודים" זכה, "עין לבנה" הישראלי הפסיד

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
טקס האוסקר ה-93 היה יבשושי ונטול הומור מתמיד אך הניב מספר זוכים ראויים בראשם "ארץ הנוודים" שזכה בפרס הסרט, הבימוי והשחקנית הראשית לפרנסס מקדורמנד. ההפתעה המרכזית היא זכייתו של אנתוני הופקינס בפרס השחקן הראשי על חשבון צ'דוויק בוזמן שהלך השנה לעולמו. הסרט הישראלי "עין לבנה" הפסיד בקטגוריית הסרט הקצר • הדיווח המלא וכל הזוכים בכתבה
לאחר שנדחה בחודשיים בשל מגפת הקורונה, התקיים הלילה (בין ראשון לשני) טקס פרסי האוסקר ה-93 במתכונת מצומצמת בתחנת הרכבת המרכזית בלוס אנג'לס בנוכחות 170 משתתפים בלבד. ייתכן שבהשראת המגפה הטקס היה מדכדך ומשעמם מאי פעם, כמעט ללא הפוגות קומיות, ללא מנחה, עם נאומים ארוכים ומשמימים, ללא קטעי קישור, עם שינוי סדר הקטגוריות ובעיקר ללא עריכה שמהדקת קטעים ארוכים ומיותרים. למרות זאת, ניפק הטקס מספר זוכים ראויים, בראשם הזוכה הצפוי "ארץ הנוודים" שגרף את פרס הסרט הטוב ביותר, השחקנית לפרנסס מקדורמנד והבימוי לקלואי ז'או.

זכייתו של "ארץ הנוודים" מסמנת פעם שנייה בלבד בהיסטוריה בה פרס הסרט וקטגורית הבמאי מוענקים לבמאית לאחר זכייתה של קתרין ביגלו בשנת 2009 על הסרט "מטען הכאב". "ארץ הנוודים" זכה בשלושה פרסים בלבד, ובכך היה לאחד הזוכים בפרס הסרט הטוב עם מספר הפסלונים הנמוך אי פעם, בטקס שגם כך התאפיין בחלוקה שוויונית למדי של הפרסים בקטגוריות השונות. אחרי הזוכה המרכזי, ניצבים מספר סרטים עם 2 פסלונים כל אחד – "האב" (שחקן ראשי ותסריט מעובד), "הבלוז של מא רייני" (עיצוב תלבושות ואיפור), "צלילי המטאל" (עריכה וסאונד), "מאנק (צילום ועיצוב אמנותי), "יהודה איש קריות והמשיח השחור" (שיר מקורי ושחקן משנה לדניאל קאלויה) ו"נשמה" (סרט אנימציה ופסקול). "אישה צעירה מבטיחה" זכה בפסלון אחד בלבד אך בקטגוריה יוקרתית למדי של התסריט המקורי.

[*]

(קלואי ז'או עם פרס הבימוי על "ארץ הנוודים". צילומים בכתבה: רויטרס)

פרנסס מקדורמנד הייתה לאישה הראשונה שזוכה הן בפרס המפיקה והן בפרס השחקנית הראשית כאשר היא זכתה בפרס אוסקר שלישי בחייה (לאחר "פארגו" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי") מבין 6 פעמים בהן הייתה מועמדת. היא הפכה לשחקנית הפעילה עם מספר הזכיות הגבוה ביותר בקטגוריית השחקנית הראשית. מקדורמנד גברה בין היתר על מועמדות מובילות כמו ויולה דיוויס ("הבלוז של מא רייני") וקארי מאליגן ("אישה צעירה מבטיחה"). בקטגוריית השחקן התחוללה הפתעה גדולה אף יותר כשאנתוני הופקינס הפך לזוכה המבוגר ביותר בקטגוריה בגיל 83 על תפקידו כחולה דמנציה בסרט "האב". זהו הפסלון המוזהב השני בקריירה שלו לאחר "שתיקת הכבשים". הופקינס, שלא הגיע לקבל את הפרס, גבר על הפייבוריט לזכייה צ'דוויק בוזמן שהלך השנה לעולמו בגיל 43 בלבד ממחלת הסרטן והיה מועמד על תפקידו ב"בלוז של מא רייני". אכזבה נרשמה לקולנוע הישראלי לאחר שסרטו המצוין של תומר שושן "עין לבנה" הפסיד בקטגוריית הסרט הקצר לסרט הדידקטי והצדקני של נטפליקס "זרים גמורים". נטפליקס רשמה זכיות נוספות בקטגוריות הסרט התיעודי ללהיט "מורתי התמנונית", שגבר על סרטים מוצלחים ממנו כמו "קולקטיב" הרומני ו"Time", ובקטגורית סרט האנימציה הקצר. סך הכל רשמה ענקית הסטרימינג 7 זכיות - שיא עבורה עד עתה. לעומת זאת בנטפליקס יכולים להיות מאוכזבים מכך ש"מאנק" של דייויד פינצ'ר שהוביל במספר הקטגוריות בהן היה מועמד (10) סיים עם שני פסלונים משניים בלבד, בעוד "משפט השבעה משיקגו" של ארון סורקין היה לסרט היחידי מבין המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר שיצא מהטקס בידיים ריקות. כריסטופר נולאן נאלץ להסתפק בפסלון אחד על אפקטים ויזואליים לסרטו המאכזב למדי "טנט", שהיה מבין היחידים שיצאו בהפצה מסחרית בזמן הקורונה.

מאוכזבת נוספת בטקס היא גלן קלוז ששברה שיא מועמדויות ללא זכייה (8) לאחר שהפסידה את פרס שחקנית המשנה ליו-יונג יון הקוריאנית מהסרט "מינארי". קלוז סיפקה את אחד הרגעים המשעשעים היחידים בערב כשהדגימה ריקוד טוורקינג. "עוד סיבוב" הדני אמנם לא העניק את פרס הבמאי לתומאס וינטרברג, אך כן זכה כצפוי בקטגוריית הסרט הבינלאומי. הבמאי הדני ריגש בנאומו כשהקדיש את הפרס לבתו שנהרגה השנה בתאונת דרכים. רגע מרגש נוסף נרשם עם הזוכה המבוגרת בהיסטוריה של האוסקר, אן רות', שזכתה על עיצוב התלבושות בסרט "הבלוז של מא רייני" בגיל 89. בגזרת הנאומים המשעשעים כיכב דניאל קאלויה, שזכה בפרס שחקן המשנה על "יהודה והמשיח השחור", כשאמר לעיני אמו ואחותו המופתעות שנכחו בטקס: "זה מדהים, אבא ואמא שלי עשו סקס ועכשיו אני כאן".

[*]

(תומאס ויטנרברג זוכה בפרס הסרט הזר על "עוד סיבוב")

זה היה טקס נטול אירועים של ממש, שנדמה שנעשה לצאת ידי חובה מתוך ידיעה שהרייטינג שלו יהיה נמוך מאי פעם - זאת בשל העובדה שמרבית הסרטים המועמדים היו סרטים עצמאיים שלא זכו להצלחה מסחרית גדולה וסרטים של ענקיות הסטרימינג ולא סרטי אולפנים גדולים שנדחו בשל הקורונה לשנה הבאה כמו "סיפור הפרברים" של סטיבן שפילברג ו"חולית". המפיקים בחרו לוותר כמעט לחלוטין על הפן הקומי והרגעים המרגשים היחידים היו בנאומו של וינטרברג ובקטע הממוריאל בו הוצגו אנשי הקולנוע שהלכו השנה לעולמם בהם שון קונרי, צ'דוויק בוזמן, אוליביה דה הבילנד ("חלף עם הרוח"), מקס פון סידוב, כריסטופר פלאמר ועוד רבים וטובים.

בנוסף להחלטה שלא לקטוע את הנאומים ולא לשלב קטעי קישור הומוריסטיים, בלטה ההחלטה לשנות את סדר המועמדויות באופן שרירותי - כך שהטקס החל עם פרסי התסריט במקום שחקני המשנה וההכרזה על פרס הסרט הטוב ביותר התקיימה שלא בסיומו, אלא לפני הכרזת השחקן והשחקנית. החלטות תמוהות אלו הוסיפו לטקס שהיה עייף וחיוור, אך לפחות ניתן להגיד לטובתו שנתן מקום לקולנוע עצמאי וניסיוני יותר ולא למיינסטרים ההוליוודי הקלאסי.

[*]

(דניאל קאלויה עם פסלון שחקן המשנה על "יהודה והמשיח השחור")
רשימת הזוכים המלאה:

הסרט: "ארץ הנוודים"

בימוי: קלואי ז'או, "ארץ הנוודים"

שחקן ראשי: אנתוני הופקינס, "האב"

שחקנית ראשית: פרנסס מקדורמנד, "ארץ הנוודים"

תסריט מקורי: אמרלד פנל, "אישה צעירה מבטיחה"

תסריט מעובד: פלוריאן זלר וכריסטופר המפטון, "האב"

הסרט הבינלאומי: "עוד סיבוב"

סרט אנימציה: "נשמה"

סרט תיעודי: "מורתי התמנונית"

שחקן משנה: דניאל קלויה, "יהודה והמשיח השחור"

שחקנית משנה: יו יאנג יון, "מינארי"

צילום: "מאנק"

עריכה: "צלילי המטאל"

פסקול: "נשמה"

אפקטים ויזואליים: "טנט"

סאונד: "צלילי המטאל"

איפור ושיער: "הבלוז של מא רייני"

עיצוב תלבושות: "הבלוז של מא רייני"

עיצוב הפקה: "מאנק"

השיר: Fight for You, "יהודה והמשיח השחור"

סרט קצר: "זרים גמורים"

סרט אנימציה קצר: "אם משהו קורה לי, אני אוהבת אתכם"

סרט דוקומנטרי קצר: "קולט"
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית אנתוני הופקינס
 
חיפוש בארכיון 2004
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט