חדשות טלוויזיה / סדרות

"בורדרלנד": ביקורת סדרה

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
חבורה של אנשים משחקים במשחקים שונים על חייהם במזרח אסיה. לא, לא מדובר בתקציר של סדרת הלהיט "משחק הדיונון", אלא בסדרה היפנית "בורדרלנד" שעלתה לפני שנה וצוברת עכשיו עניין מחודש בזכות הצלחת הסדרה הקוריאנית. יעל מאורר בביקורת על סדרה מסוגננת מאוד, שיוצרת טוקיו אלטרנטיבית משכנעת ומצמררת
לאור ההצלחה המסחררת של "משחק הדיונון", הלהיט הקוריאני של נטפליקס ששבר שיא צפיות והפך לנושא החם ביותר בכל מקום אפשרי, חזר העניין בסדרה יפנית ששודרה בנטפליקס ב-2020, "בורדרלנד", או בשמה האנגלי "אליס בבורדרלנד". המשותף לשתי הסדרות הוא עולם סיוטי בו הגיבורים משחקים על חייהם. גם כאן, כמו ב"משחק הדיונון", המשחק הוא מטפורה לחיים והדרכים השונות בהן מתמודדים אנשים שונים עם המכשולים שהחיים מציבים בפניהם.

"בורדרלנד" היפנית מבוססת על רומן גרפי באותו שם של היוצר הארו אסו. הגיבור, אריסו (קנטו ימזאקי), הוא גיימר צעיר שנחשב לבטלן במשפחתו ההישגית. הוא קשור מאוד לשני חבריו שחוברים אליו לשיטוטים ולבילויים ברחובות טוקיו. במפתיע, מתגלה להם שהעיר ההומה תמיד מאדם, התרוקנה. מה קרה לכל האנשים? הגיבורים והצופים אינם מקבלים תשובה לשאלה, לפחות לא עד סוף העונה הראשונה.

הגבול (בורדר) שבשם הסדרה הוא בין המציאות לדמיון, בין הרחובות לאתרי המשחק. העיר, ההופכת ברגע לעיר רפאים, גם היא גיבורת הסדרה. לאחר ניסיון כושל להבין לאן נעלמו כל אנשי טוקיו, נקלעים הנערים במקרה לזירת משחק. במשחק הזה, ניצחון משמעו קבלת "ויזה" שמאפשרת לך לחיות עוד כמה ימים. הפסד משמעו מוות. מרגע שנכנסו לזירת המשחק, אין דרך חזרה. אופי המשחק ודרגת הקושי שלו מסומנים על ידי קלפים, וזהו רק אחד הקשרים בין הסיפור הזה לבין "אליס בארץ הפלאות".

[*]

שמו של הגיבור, אריסו, הוא הגרסה היפנית לשם "אליס". הוא הדמות העיקרית הנקלעת לזירת המשחקים וצריכה להתמודד אתם באמצעות ידע קודם. אריסו מתעניין בגיאומטריה, בדומה ללואיס קרול, הסופר שכתב את "אליס בארץ הפלאות" ו"מבעד למראה", שהיה מתמטיקאי ויצר עולם אלטרנטיבי, שיקוף של העולם האמיתי. חברתו למשחק של הגיבור, אוסגי (טאו טסוצ'יה), היא "ארנבת" כשם הארנב הלבן שהוביל את אליס לארץ הפלאות. אוסגי היא מטפסת הרים שנעה ומקפצת בקלילות דמוית ארנב. באחת הסצנות היא אף הורגת ארנב, אך לא לפני שהיא מלטפת אותו בחיבה כמו מודעת לקרבה ביניהם.

דמויות נוספות בעיר הפלאות מתכתבות גם הן עם "אליס בארץ הפלאות". למשל "הכובען" המוכר כמארגן מסיבות תה מוזרות, מארגן כאן מסיבות בריכה הדוניסטיות רבות משתתפים. שחקן מרכזי נוסף במשחק הוא צ'ישייה (ניג'ירו מורקמי) ,שם המזכיר את חתול הצ'שייר בעל החיוך שנשאר לאחר שהחתול נעלם. כמו החתול, גם צ'ישייה מחייך תמיד חצי חיוך אניגמטי. דמות בשם קוניה (אסהינה איה) שמופיעה תמיד עם סיגריה בזווית הפה, מזכירה את הזחל המעשן בספר המוכר. מוטיב המטמורפוזה קיים גם בחייה של הדמות הזאת, כמו בחייו של זחל ההופך לפרפר.

"בורדרלנד" היא סדרה מסוגננת מאוד, שיוצרת טוקיו אלטרנטיבית משכנעת ומצמררת. היא עוסקת בקשרים בין אנשים ובמשמעותם בעולם שגורם להם להתחרות זה בזה לחיים ולמוות. בפרק השלישי והמפתיע, משחקים שלושת החברים משחק שבוחן את החברות ביניהם. השחקנים הם "זאבים" או "טלאים" והסדרה מציגה את השאלה העתיקה והרלוונטית תמיד: האם "אדם לאדם זאב" או שמא אפשר להתקיים בעולם גם בדרך של שיתוף פעולה ועזרה הדדית. בסוף הפרק מתגלה ערך החברות כמרכזי, גם מול המוות הוודאי.

בדומה "למשחק הדיונון", גם כאן יש דיון בסוגיות פילוסופיות. בעוד הסדרה הקוריאנית התמקדה בעיקר בהשפעת הקפיטליזם הדורסני על אנשים מכל שדרות החברה, "בורדרלנד" מתמקדת בעיקר באנשים צעירים שמתחילים את משחק החיים ומגלים את הקשיים הרבים בו. כך למשל כאשר הגיבור מגיע ל"גן עדן" אוטופי שנוצר בתוך הגיהינום של המשחק על ידי ה"כובען" ומגלה שבחיים אין אוטופיות. העולם שנראה כמו מסיבת בריכה בלתי נגמרת הוא למעשה דיקטטורה אכזרית. אחת הדמויות אומרת שהמתכנן של המשחק הוא "אלוהים או חייזרים". האדם מחפש משמעות במשחק שהחוקים שלו לא תמיד ברורים, אבל התוצאה הבלתי נמנעת בסוף ידועה לכולם.

הסדרה "בורדרלנד" משודרת בנטפליקס. לביקורות סדרות נוספות: לחצו כאן
יעל מאורר אליאב - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ בורדרלנד (עמוד סדרה)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט