חדשות קולנוע וסרטים

"האנטישמיות היא חזקה ב-DNA האירופאי": ראיון עם במאי "הגולם"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
האחים יואב ודורון פז ("ג'רוזלם", "מתים לרגע") ניגשו לסיפור היהודי הידוע על הגולם שזומן באירופה כדי להגן על היהודים ועיבדו אותו למעשיית אימה בסרטם החדש. בראיון עם כתב האתר יוחאי גורלי הם מספרים על גילויי האנטישמיות אותם חוו, על ההחלטה לביים בשפה האנגלית ועל הבלבול שחשו אמריקאים רבים שחשבו כי הסרט יספר על גולום מ"שר הטבעות"
האחים דורון ויואב פז הם יוצרים שונים בנוף הישראלי. שני אחים שלמדו יחד קולנוע באוניברסיטת תל אביב ומביימים את כל יצירותיהם ביחד, כשהם נצמדים תמיד לז'אנר האימה והעל טבעי שאינו נראה לעיתים תכופות במחוזות הקולנוע הישראלי והינם בין האחראים לעלייתו בעשור האחרון בארץ הקודש. לאחר שהתחילו את עשייתם בסרט המתח "פובידיליה", הם פרצו בגדול עם סדרת הלהיט "מתים לרגע" וסרט האימה האפוקליפטי "ג'רוזלם" שזכה להצלחה ברחבי העולם וכעת מביימים סרט שני ברציפות בשפה האנגלית, הפעם עיבוד למעשיית הגולם הוותיקה.

איך החלטתם לעבד את סיפור הגולם הקלאסי לסרט אימה?

יואב: "פנו אלינו בפגישה מקצועית שלום אייזנבך המפיק ואריאל כהן התסריטאי, הם כבר עשו לא מעט סרטים יחדיו בעיקר לקהל החרדי, והם רצו לפרוץ החוצה. הם אמרו לנו: בואו נעשה סרט ביחד. כמובן שבהתחלה לא רצינו להתייחס לזה, יש לנו פרויקטים שלנו שהיינו שקועים בהם. ואז שלום לקח אותי הצידה והתחיל להראות לנו תמונות מהסט שנבחר באוקראינה ונשמטה לנו הלסת. פתאום הבנו את האפשרות של לספר סיפור יהודי בכפר קטן בשטייסל שממש קיים שם ועומד שם, והכל מרגיש תקופתי באזורים הכפריים, והתחלנו להלביש את הסיפור על הלוקיישן. ידענו שאנחנו רוצים לעשות סיפור אימה יהודי, גלגלנו כל מיני רעיונות - בהתחלה חשבנו על הדיבוק. הבנו מהר שהדיבוק כבר טופל לא מעט פעמים. החלטנו לעשות משהו שבאמת לא נעשה במאה השנים האחרונות וזה סיפור על הגולם".

דורון: "מה שהיה מדהים בפגישה הזו הוא גם שאתה קולט שני אנשים שמדברים עסקים, תחושה של 'יאללה, בואו נעשה את זה'. הם משקיעים כסף פרטי, לא מחכים לקרנות, מתחילים את התהליך הזה לבד. היה לנו קליק מדהים איתם בקטע הזה. זה היה שילוב טוב, סינרגיה מדהימה".

מאיפה הגיעה ההחלטה לעשות את הסרט באנגלית?

דורון: "זו החלטה ראשונית שלנו למעשה. אחרי 'ג'רוזלם' למדנו שבסופו של דבר אנחנו רוצים לעשות סרט לקהל. את הסרט הראשון שלנו 'פובידיליה' מבקרים מאוד אהבו והוא היה בפסטיבלים, אבל לא ראו אותו הרבה אנשים. הוא היה דובר עברית, על גבול הז'אנר אמנם, אבל עדיין ארט-האוס. ב'ג'רוזלם' הבנו שברגע שאתה עושה סרט באנגלית ומביא סיפור אוניברסלי, אבל דרך העיניים היהודית והמקומיות שלך אתה יכול לתת פייט מטורף".

(האחים פז וחבר. צילום: רותם ירון)

עלילת "הגולם" מתרחשת בימי הביניים כאשר מגפה קטלנית ופולשים חיצוניים מאיימים על קיומה של קהילה יהודית באירופה. חנה (חני פירסטנברג), חברה צעירה בקהילה, משתמשת בטקסט קבלי סודי ועתיק, כדי לזמן ישות עוצמתי שתגן עליה ועל חבריה, אך היצור שמגיע חזק והרסני מכפי שהייתה יכולה להעלות על הדעת.

אתם מרגישים שהסרט נתפס שונה בארץ ובעולם? יואב: "בארץ מן הסתם יותר מכירים את המעשייה של הגולם. זה משהו שרב האנשים מכירים בדרך כזו או אחרת, יש יותר נקודות התייחסות. לפני שאנשים מבינים שזה הטוויסט שלנו לסיפור, רואים את הטריילר או שומעים תקציר, הרבה פעמים אומרים: "רגע, הסיפור של הגולם הוא לא כזה". נכון, הסיפור הוא באמת לא כזה, עשינו וריאציה שלנו. אגב, הסיפור המפורסם 'הגולם מפראג' הוא גם וריאציה של הסיפור. יש עשרות וריאציות, בערך בכל דור יש אחת. אז גם הסיפור שלנו הוא שונה לחלוטין. זה מצחיק כי לא כל האמריקאים מכירים את הסיפור, המון אנשים חושבים שזה סרט על גולום מ'שר הטבעות'".

דורון: "זה נורא מצחיק לראות את כל התגובות ביוטיוב שמצפות לסרט על הדמות של גולום".



איך הגעתם לטון הוויזואלי?

יואב: "זו עבודת תחקיר מאוד גדולה, לחקור עם פלטות של צבעים איך אנחנו רוצים שהסרט ייראה ויעוצב. זו באמת עבודה של המון שעות וימים של עבודה של כל הצוות. גם הלוקיישן הטבעי והאור שיש במזרח אירופה הוא שונה לגמרי מהאור הישראלי. בארץ יש אור מאוד קשה, מאוד ישיר. באירופה איפה שצילמנו היה מדהים, היו שקיעות ארוכות של שעתיים כמעט, אור שצלמים מאוד אוהבים. המון דברים ביחד משפיעים על הלוק של הסרט".

דורון: והתברכנו בצלם קבוע שלנו אוטו ירון שבעינינו הרים את הסרט הזה למקום גבוה מאוד. תמיד כשאתה כותב תסריט וכשאתה מגיע לסט צילומים, יש דברים שאתה מדמיין כמו שרצית ויש כאלה שלא. עם אוטו באמת כל פריים, כל שוט, לא התאכזבנו מאף חלק".

תמות של אנטישמיות הן דבר שנוכח בסרט. איך זה נוגע בכם ואיך קיבלו ספציפית את זה בעולם וכאן?

דורון: "זה באמת המנוע, הדלק של הסיפור בסרט. יש את העיירה המבודדת הזו כשבחוץ מתרחשת המגפה הנוראית הזו. פעם הרבה עניינים של כשרות ביהדות היו בשביל היגיינה. חלק מהסיבות שיהודים פחות סבלו מהמגפות הללו היו בגלל חוקי כשרות, היהדות הייתה מאוד פרקטית פעם. וכמובן שהם לא התערבבו עם אוכלוסיות אחרות. אז בסרט אנחנו מתעסקים עם זה הרבה - זוהי קהילה סגורה ומבודדת מול עולם אפוקליפטי בחוץ, ומאשימים את היהודים באסון, וזו הסיבה ליצירת הגולם".

יואב: "לצערנו כשאתה מסתובב בעולם עם סרטים, במיוחד 'ג'רוזלם' שקיבל חשיפה מאוד גדולה בעולם, אתה מקבל ישר לפנים שלך את האנטישמיות המגוחכת הזו וכשאתה מסתובב כמונו עם סרט שנוגע ביהדות, אתה פתאום מתחיל להרגיש את האנטישמיות. היא באמת מתחבאת המון פעמים מאחורי חיוכים ושאלות נחמדות, אבל היא שם חזק מאוד בדנ"א האירופאי, ואתה מרגיש את זה, לא אוהבים אותנו. לא אוהבים את היהודים. זה יכול להיות בחצי בדיחה על הכסף של היהודים, בזה שהם שולטים מאחורי הקלעים, וזה יכול להגיע לרמות הרבה יותר חריפות. אז כן, זה משהו שאנחנו נחשפים אליו ומרגישים אותו וזה הדלק של המעשייה הזו. הגולם הוקם תמיד לשם אותה מטרה, כדי להגן על היהודים".
יוחאי גורלי - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ הגולם (עמוד סרט)
חץ ג'רוזלם (עמוד סרט)
חץ פובידיליה (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2024
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט