ענן אטלס ביקורת סרט

Cloud Atlas Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "ענן אטלס":
"חובה לראות על המסך הגדול, יצירה קולנועית בעלת עוצמה נדירה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Cloud Atlas
משחק ג'ים סטורג'ס, האלי בארי, טום הנקס, סוזן סרנדון במאי/ת אנדי ואשובסקי, טום טיקוור, לאנה ואשובסקי  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לענן אטלס מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע71.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די23.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
172 דקות. זהו אורכו של האפוס הקולנועי "ענן אטלס" המבוסס על רב המכר של דייויד מיטשל. הסרט בבימויים של לאנה ואשובסקי, אנדי ואשובסקי וטום טיקוור הוא חוויה קולנועית כל כך שאפתנית, נועזת, ייחודית, נדירה, מרהיבת עין וכובשת שאפילו לא מרגישים כיצד הזמן חולף לו. "ענן אטלס" הוא יצירת מופת פורצת דרך שעל אף אורכה והמורכבות הרעיונית והתסריטאית שלה שמשלבת בין ששה סיפורים שונים לחלוטין בתקופות שונות לחלוטין, מצליח להיות ברור ובהיר לכל אורך הדרך.הסיפורים עוסקים בכוחה הבלתי מנוצח של האנושות, הצורך לאהוב ולהיות נאהב, לחיות חיים טובים וצודקים,להתעשר ולהתפרסם, לשרוד כנגד כל הסיכויים ולעשות את המעשה הנכון כאשר במקביל האנושות עמוסה ביצרים אפלים, כמו הרצון לשלוט בכוח הזרוע, לגנוב, להתנקם, לפגוע, הרצון לפתח את הטכנולוגיה על פני הטבע. כוחו של המטבע על פני החיים, גזענות, שנאת אחר והשונה. העולם אולי משתנה מבחינה ויזואלית אבל הטבע האנושי נשאר זהה ושש העלילות המתרחשות בתקופות שונות מ 1849 עד 2321 מצליחות להתאחד יחדיו לסיפור אחד מרגש שנכתב במלאכת מחשבת על ידי שלושת הבמאים.
העלילות המצטלבות זאת בזאת, בקצרה: 1849 – אדם יואינג הוא עורך דין מסן פרנסיסקו העוזר להחביא עבד נמלט בספינת משא החוזרת לעיר הולדתו מאי שכוח אל בלב האוקיינוס השקט. 1936 - רוברט פורבישר, מלחין עני ומוכשר באנגליה שלפני מלחמת העולם השנייה חייב למצוא מחבוא כדי למנוע מבוכה מרופוס סיקסמית', בן זוגו העשיר והמפורסם. הוא מגיע לאחוזתו של מלחין מפורסם ומזדקן המנסה לגנוב את יצירתו של הצעיר. 1973 – לואיסה ריי היא עיתונאית שבעזרת מדען קשיש (רופוס סיקסמית מהסיפור הקודם) מנסה למנוע אסון אטומי.2012 – טימותי קבנדיש, מו"ל כושל בגיל 65, זוכה להצלחה מאוחרת בעזרת ביוגרפיה שנכתבה על ידי גנגסטר אלים. עכשיו הוא צריך להמלט משותפיו של הרוצח והוא מוצא את עצמו לכוד בבית אבות. 2144 – סונמי-451 היא משרתת מהונדסת גנטית שנוצרה כדי לעבוד כמלצרית במסעדה. היא חווה התעוררות רוחנית ורגשית הגורמת לה למרוד במוסכמות החברתיות ובעזרת המחתרת לשדר מסר שישנה את פני היקום. בשנת 2321 – 160 חורפים אחרי האסון הגדול זאכרי ביילי הוא רועה צאן החי עם משפחתו על אי בודד בשבט מבודד. מרונים מגיעה לאי על גבי חללית והיא מבקשת שיוביל אותה ל"ענן אטלס" תחנת שידור הנמצאת באחד ההרים הקדושים שאסור לתושבי הכפר להגיע אליהם. שם לפי האמונה שלה מחכה להם מסר מהאלה סונמי-451.
באופן מפתיע כל ששת הסיפורים משתלבים זה בזה בצורה מושלמת ואין רגעים שבהם הסרט הולך לאיבוד בתוך עצמו. השקיפות והקוהרנטיות העלילתית של התסריט מקלים על הצופה. אחת ההברקות של הסרט הוא השימוש החכם בשחקנים, מלבד העובדה שהצלחתי לראות סרט מההתחלה עד הסוף עם טום הנקס, האלי בארי ויו גרנט משהו שלא הצלחתי לעשות מזה תקופה ארוכה במיוחד. כולם פשוט נפלאים, טום הנקס אפילו מעולה. צריך לראות אותו כרופא רצחני או כנגנסטר בריטי מטורף כדי להאמין שזה באמת הנקס. יו גרנט כמנהיג השבט הקניבליסטי מפחיד ומטריד. האלי בארי יפה כתמיד ובעיקר לא מפריעה שזה גם טוב. סוזן סרנדון נוכחת בעיקר ברקע בתפקידים קטנטנים. ג'ים סטראג'ס בעיקר נאה מאוד.גונבים את ההצגה הם השחקנים בן ווישאו כרוברט פורבישר - המלחין ההומוסקסואל, הנאבק כדי לשמור את היצירה המקורית שלו תחת כפות ידיו, וג'ים ברודבנט כמו"ל מזדקן המוצא את עצמו לכוד בבית אבו המנוהל על ידי אחות קשוחה ואלימה. הוגו וויבינג השחקן הקבוע של לאנה ואנדי ואשובסקי המוכר יותר כסוכן סמית' מסרטי המטריקס חוזר אל המקורות ואל הסרט שפירסם אותו "פריסיליה מלכת המדבר" ומגלם את האחות המתנהלת יותר כמו סוהרת בבית כלא שמור. את סונמי-451 מגלמת דונה ביי, היוצרת דמות מרגשת במיוחד. למי שאינו מכיר, ביי היא כוכבת קולנוע דרום קוריאנית המוכרת לחובבי הז'אנר מלהיטים כגון: "The Host", "סימפטיה למר נקמה" או "מי ישגיח על החתול שלי" כולם הוצגו בפסטיבל הקולנוע בארץ."ענן אטלס" צולם על ידי שני אנשי מקצוע מעולים: הראשון הוא פרנק גריב שעובד בקביעות עם טום טיקוור עוד מימי "ראן לולה ראן" וג'ון טול שכבר זכה בשני פרסי אוסקר על "לב אמיץ" ו"רוחות של תשוקה". הפסקול המסחרר הולחן על ידי טום טיקוור, ג'וני קלימק וריינהולד היל. כל אלו מרכיבים את אחד הסרטים השאפתניים והאמיצים שנוצרו בתקופתנו. סרט שמספק חוויה נדירה ביופייה עם מסר חשוב במיוחד. מה שמאחד בין כל ששת הסיפורים הוא הצורך של גיבוריהם להגיע אל החופש. הטבע האנושי הוא לשאוף לחיות בחופש וההיסטוריה הוכיחה שכאשר החופש לא ניתן בהסכמה הוא נלקח בכוח. אנשים יאבקו על החופש שלהם גם אם זה יוביל למותם. אין מסר יותר אוניברסלי מזה.
ענן אטלס - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5128/07/2023 18:07:17
7/10אייקון ציון
מרשים אבל חוטא ביומרנות. רחב יריעה ואיכותי מבחינות שונות, אבל מרוב עצים לא רואים את היער. ארוך באופן מוגזם וקשה לעקוב ולחבר את הנקודות. הקונספט מעניין אבל כשמאבדים את הפוקוס אז מפספסים.המסר מורכב מידי. ציון 7.5.
שם: איציק גורגיל: 3603/09/2014 00:10:39
9/10אייקון ציון
אפוס יומרני המורכב משישה סיפורים מתקופות שונות ונושא את מסר חירות האדם. סוחף ומרתק ביותר לכל אורכו וכיף לצפות באותו שחקן או שחקנית מופיעים בתפקיד שונה לחלוטין בכל סיפור. מצריך ריכוז או צפיה שניה על מנת לסדר את כל הסיפורים בראש. (הביקורת פה של יאיר הוכנר מפרטת את כל ששת הסיפורים ותקופותיהם)
שם: משה רביגיל: 3904/04/2014 00:12:09
9/10אייקון ציון
לאחר צפיה שניה אני ממליץ מאוד. סרט מורכב ומעניין ביחד ולחוד. ממש מלאכת מחשבת. כמה סצינות ישארו איתכם גם אחרי.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט