התבגרות ביקורת סרט

Boyhood Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "התבגרות":
"166 דקות של פיסות חיים המתחברות לקולנוע מרשים ובנאלי באותה נשימה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Boyhood
משחק אלר קולטריין, פטרישיה ארקט, אית'ן הוק במאי/ת ריצ'רד לינקלייטר  
דרמה
ביקורת סרט להתבגרות מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"פרויקט חשוב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע65.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די28.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אחד מאנשי הקולנוע האמריקאים שאני הכי אוהב ומעריך את סרטיו הוא ריצ'רד לינקלייטר. לא בגלל שהוא יוצר סרטים גדולים ומרהיבים, אפוסים תקופתיים או שוברי קופות עם שלל פעלולים. הייחוד של לינקלייטר הוא דווקא ההיאחזות שלו באותן פיסות חיים שגרתיות וכל כך קסומות המזכירות לנו בצורה זאת או אחרת את החיים שלנו, האנשים שצופים בסרט. דווקא הצניעות שבעשייה הקולנועית שלו הופכת אותו לאחד היוצרים המסקרנים והעכשווים הפועלים מזה 20 שנה בארה"ב. לינקלייטר מצליח להתנייד בקלילות בין הוליווד התעשייתית עם "בית ספר לרוק" לסרטים אינטימיים ועצמאיים כגון טרילוגיית "לפני הזריחה/השקיעה/חצות" בכיכובם של אית'ן הוק וז'ולי דלפי.הפרויקט החדש שלו מזכיר את אותה טרילוגיית סרטים על הזוג שנפגש בוינה בשנת 1995, נפגש בשנית בפריז 2004 ובשנת 2013 אנחנו מגלים שהם זוג נשוי עם ילדים בחופשה ביוון. אותם שחקנים מגלמים את אותן הדמויות ותקופת הזמן היא פחות מיממה. גם "התבגרות" מתאר פיסות חיים בחייו של מייסון, ילד בן 6 שלאורך 12 שנים עובר תהליך התבגרות, מכיתה א' עד קבלה לקולג'. הסרט, שצילומיו החלו בקיץ 2002 והושלמו באוקטובר 2013, מתאר רגעים מהחיים של מייסון. היינו מאמינים שלינקלייטר יחקור את אותם רגעים חשובים ומכוננים. באופן מפתיע למדי אין הרבה רגעים שכאלו בסרט.
לינקלייטר מציג לנו דווקא את אותם רגעים אינטימיים - שיחות אישיות עם האב, משחקים עם חברים, הליכות ברחוב עם חברה לכיתה, ריבים עם האחות. חלקם עמוסים תוגה ושמחה, אחרים פטפטנים, עם שתיקות נוגות ומבטים מצועפים. התבוננות על רגעים קטנים לכאורה בנאלים של אדם עם עצמו. אלר קולטריין המגלם את מייסון מגיל 6 עד גיל 18, עובר לנגד עינייו של הצופה את תהליך ההתבגרות. עוד לא נראה בסרט אחד עלילתי תהליך התבגרות של אותו ילד. כמו כן ניכרים השינויים שעוברים השחקנים פטרישה ארקט ואית'ן הוק כהוריו הגרושים של מייסון וגם מי שמגלמת את אחותו לורליי לינקלייטר, בתו של הבמאי שהופכת מילדה מעצבנת לנערה מעצבנת.אם מתעלמים מסרטים דוקומנטריים כגון "Up" של מייקל אפטד או Hoop Dreams של סטיב ג'יימס שצולם במהלך 8 שנים וכמובן הפרויקטים התיעודיים הארוכים של תומר הימן ואביגיל שפרבר שתיעדו במשך שנים ארוכות מאוד את משפחותיהם - אין הרבה דוגמאות בקולנוע העלילתי לפרויקטים מסוג זה. הקרוב ביותר שניתן להשוות אליו הם סרטיו של פרנסואה טריפו בכיכובו של ז'אן פייר לאו שגלם את הדמות הפיקטיבית אנטואן דואנל בילדותו ב"400 המלקות" מ-1959 והמשיך לגלם את אותה הדמות גם ב'נשיקות גנובות' מ-1968, 'תרגיל בנישואין' מ-1970 וסגר מעגל בסרט "אהבה במנוסה" מ-1979. אבל עוד לא נראה סרט קולנוע שצולם לאורך תקופת זמן כל כך ארוכה שמטרתה להעביר תהליך התבגרות בצורה ריאליסטית.
"התבגרות" היא בהחלט יצירה קולנועית יוצאת דופן הממשיכה את עולמו הפילמאי של הבמאי ריצ'רד לינקלייטר. אפשר בקלות להבין את הסיבה שבגללה הוא קטף את פרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין. גם את הביקורות המעולות שהסרט זכה להן בארה"ב - נדיר שיש אחידות דעים לגבי סרט אחד. מתוך 199 ביקורות קולנוע שנכתבו על הסרט בארה"ב רק 2 קטלו אותו. הוא התברג ברשימת 250 הסרטים החשובים בהיסטוריה באתר imdb במקום ה-49 בין "חזרה לעתיד" ל"נוסע השמיני" הקלאסיים."התבגרות" לא רק מתאר את השינויים שעוברת משפחה אחת, הוא גם מתאר את השינויים הפוליטיים שהתרחשו בארה"ב במהלך העשור החולף כולל בחירתו של ברק אובמה פעמיים לנשיאות ארה"ב וגם תופעות תרבויות כגון היסטריית הארי פוטר. הסרט המתרחש בדרום מרכז ארה"ב הוא האמריקנה העכשווית בשיאה. המשפחה הלבנה המתפרקת עם האם החזקה המשמשת כדבק המאחד את כל הקרעיים סביבה. משפחה השייכת למעמד הבינוני נושק לפועלים המנסה לשרוד כנגד כל הסיכויים. גולת הכותרת היא פטרישיה ארקט בהופעה מרגשת הראויה לפרס האוסקר כאם חד הורית שעושה כל טעות אפשרית ובמקביל עושה כל כך הרבה דברים חכמים ונכונים באופן אינסטינקטיבי.אבל גם בסרט כל כך מיוחד, פורץ דרך, חשוב ומרשים שהוא חובה עבור אוהבי קולנוע אמיתיים יש כמה בעיות שפוגמות בהנאה. ביניהן אורכו שנמתח לאורך 166 דקות, חלקן ללא צורך. יש גם מספר שחקנים איומים עם הופעות חובבניות ובלתי נסבלות, כמו מי שמגלמים את הבעלים של ארקט. גם לורליי לינקלייטר היא טעות אחת גדולה, מטרידה ואיומה. די כואב לצפות בה על גבי המסך הגדול. הבחירה בקו עלילתי שגרתי מזכירה לעיתים סרטי הולמרק טלוויזיוניים. הניסיון לברוח מסיטואציות גדולות ומורכבות בעלות משמעות על החיים ודווקא למצוא את אותם רגעים קטנים, כשהם מרוכזים בכמות גדולה כל כך לאורך 166 דקות, יכול בשלב מסוים לעייף. זאת משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית לתפוס את הרגע האמיתי כשאתה מביים אותו, אבל הניסיונות של לינקלייטר לשחזר אותם בהחלט שווים את מחיר הכרטיס לקולנוע.
התבגרות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: הארוויגיל: 1714/11/2019 16:43:18
8/10אייקון ציון
ספוילרים בביקורת. הסרט לא רע, סוחף וכיפי, אבל יש כמה בעיות שלא הצלחתי להתעלם מהן. למשל, האמא, שמתחנת עם כל גבר שני שהיא רואה, והעובדה שמייסון מצד אחד מוצג כילד חכם וטוב עם מוסר ומצד שני מעשן ועושה שטויות. הסיום היה די חלש, התמונה הסוגרת. אבל לסרט יש כמה מעלות שעושות אותו לסרט טוב, לא הסרט החמישי הכי טוב בכל הזמנים כמו שאתר Metacritic דירג אותו, אבל סרט לא רע בכלל.
שם: kamkamגיל: 2716/03/2016 12:29:53
8/10אייקון ציון
סרט טוב מומלץ ויפה שזה אותם שחקנים לאורך כל הזמן
שם: מור רזגיל: 1313/01/2016 18:28:31
8/10אייקון ציון
סרט מעולה שמעביר במהירות את הזמן !!! השחקנים מעולים, הפס-קול מושלם, הצילום מדהים ו-65 אחוז מהדיאלוגים טובים ומעניינים אבל למרות שרוב התסריט והעלילה טובים ומעניינים הם די צפויים. בקיצור, תראו !!!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט