בלזאק והתופרת הסינית הקטנה ביקורת סרט

The Little Chinese Seamstress Movie Review

תמונת כתביגאל קולוף על "בלזאק והתופרת הסינית הקטנה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Little Chinese Seamstress
משחק זהיג'ון צ'ונג, יה ליו, קון צ'ו, שאן שואו במאי/ת דאי סיג'יה  
דרמה
ביקורת סרט לבלזאק והתופרת הסינית הקטנה מאת יגאל קולוף | מבקר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע
בבית
אחכה לדי.וי.די
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
ככלל, עד לעת האחרונה לא הייתי חסיד של סרטים מהמזרח. עד כמה שזה עלול להישמע צר ולא נאור, באתי לידי מסקנה שסרטים יפניים וסיניים נכשלים במלאכה של העברת סיפור בצורה מעניינת דיה כדי לשמור את רוב האוכלוסייה, הפוקדת את אולמות הקולנוע, ערה ומרוכזת במהלך הסרט. אולי הבעייתיות הייתה בשימת דגש יתר על אווירה ומשחק ופחות מדי על עלילה ותסריט, ואולם די היה בכך כדי שאעקם מעט את פניי כל אימת שנצרכתי לצפות בסרט מ"שם"."בלזאק והתופרת הסינית הקטנה" הנו חריג נהדר לאמור לעיל. זוהי הפקה סינית-צרפתית יפהפייה ומענגת, אשר מפליאה לחבר בין סיפור מעניין לבין סרט אווירה נהדר. עלילת הסרט עוסקת בשני חברים טובים, לואו ומא, הנשלחים בימי נערותם למחנה מאואיסטי מרוחק על מנת לעבור "חינוך מחדש" בסין של תקופת מהפכת התרבות. שניהם בנים לשכבת האינטלקטואלים הריאקציונרית, ולמרות העבודה הקשה בשדות ובמכרות הפחם, הם מצליחים לשמור על רוחם ולמרוד בשקט ב"חינוך" שנכפה עליהם. הודות לכשרונם לספר סיפורים, הם נשלחים על ידי מנהיג הכפר לעיר הגדולה, על מנת לצפות בסרטים ולספר עם שובם את סיפורם לבני הכפר, הצמאים לטעם של מקום אחר. בשלב מוקדם בסרט הם נתקלים בתופרת סינית צעירה, יפהפייה ובורה. השניים מחזרים אחריה, האחד בלהט והשני בהיחבא, כשהם מלהיבים אותה עם מיטב הקלאסיקה הספרותית של אירופה, ומעוררים בה רגשות עזים וכן פרצים של תודעה אינטלקטואלית - מה שמביא אותה בסופו של דבר לעשיית שינוי בחייה.
הסרט מבוסס בחלקו, כך נראה, על רשמים אוטוביוגרפיים של הבמאי דאי סיג'יה, שאף הוא, כגיבורי סרטו, נשלח בשנים 1971-1974 ל"חינוך מחדש", ולאחר מכן הפך להיות אינטלקטואל והמשיך ללמוד בצרפת, שם נחשף לתרבות הצרפתית, התופסת מקום נכבד בסרטו זה. הסרט הנו חגיגה של מראות, צבעים וצלילים. הנופים הכפריים הסיניים מהפנטים את הצופה מייד עם תחילת הסרט וגוררים אותו אל מחוזות ניכר, והמוסיקה הנפלאה בסרט משכרת חושים ומוליכה אותנו אל מקום אקזוטי ושונה מהחוץ האפור של עבודה ושגרה, הממתין לצופה מחוץ לאולם הקולנוע החשוך והקריר.קסמו של הסרט הנו בכמה אספקטים: ראשית, בעלילה הפשוטה לכאורה של סיפור אהבה, בו מתחרים שני נערים על לבה של אותה הנערה, שעל אף היותה לא מורכבת לכאורה, הרי היא אוניברסלית ומדברת אל כולנו; שנית, במשחק המינימליסטי, אם כי מדויק, של הדמויות בסרט; שלישית, הסרט רצוף בדמויות ססגוניות רבות, המעשירות את הנוף העלילתי, ומשורטטות בחן ומזוויות קומיות עדינות; ורביעית, הסרט אכן מזין את מוחו של הצופה וגורם לו להתגעגע אל קריאת ספר טוב, דבר שאולי הזניח לאחרונה (כן, אני מדבר על עצמי...).
הסרט מעמת בורות מול אינטלקטואליות, מסורת מול קידמה, כפריות מול אורבניות, וככזה משרת את המגמה הברורה של יוצרו, להראות עד כמה הקידמה והתרבות מעשירות את עולמנו. האמנם? הנוסטלגיה של הגיבורים אל ימיהם בכפר המרוחק הנה ברורה. מנקודת מבט של עשרים שנים קדימה, הגיבורים מסתכלים לאחור, ואינם יכולים להעיד בבטחה שאכן החיים הנאורים היטיבו עמם, וכי מצאו שלווה לנפשם. ואולי החמיצו דווקא במקום לתפוס? שאלה זו נשארת תלויה באוויר בסוף הסרט, ונותרת ללא מענה.אם חשקה נפשכם במשהו שונה, איטי אך מענג, לכו לראות את הסרט. ההנאה מובטחת.לסיכום: מענג ומשכר; חגיגה של דמויות, מראות, צבעים וצלילים. 10 בסולם יגאל.
בלזאק והתופרת הסינית הקטנה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: שמעון יפהגיל: 3420/10/2002 19:56:41
7/10אייקון ציון
סיפור אהבה נחמד. תנאי המחיה מכניסים אותנו לקצת פרופורציה. מצולם בנופים המדהימים שמחייבים צפייה במסך הגדול של הקולנוע ולא בדי.וי.די
שם: נינה פגיל: 3220/10/2002 13:24:25
2/10אייקון ציון
סרט עדין ופיוטי. אולי אפילו עדין מדי. לא תופס אותך. מצולם בנופים מדהימים בדרום סין. יש משהו מפוקשש בסרט, לא ברור למה התופרת הקטנה מתאהבת דוקא בבלזק, הטיעון היחיד שכן מושמע - חלש ומאכזב. המעבר מסין של פעם לפאריס של היום חד מדי והורס את האוירה של הסרט. הסרט לא סוחף ולא מרגש. לא סרט חובה. נחמד רק בגלל הנופים המדהימים.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.7ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט