לפני שהוא מביים את "החומה הסינית", ככל הנראה האפוס הגדול ביותר בתולדות הקולנוע הסיני, ממשיך הבמאי ז'אנג יימו ("גיבור") בקו המינימליסטי שמאפיין את יצירתו בשנים האחרונות ומעבד למסך הגדול את ספרה של יאן גלינג, העוסק במשפחה סינית ותלאותיה בתקופת מהפכת התרבות ואחריה.לו הוא אסיר פוליטי שנמלט ממאסר וחוזר הביתה לאשתו פנג. ביתו דאן דאן הנאמנה למשטר מסגירה אותו לשלטונות והוא נתפס בתחנת הרכבת ממש רגע לפני שהוא מתאחד מחדש עם אשתו לאחר שנים רבות בשבי. כשמסתיימת מהפכת התרבות חוזר לו הביתה רק כדי לגלות שאשתו אינה זוכרת אותו כלל כתוצאה ממחלת האלצהיימר שפיתחה.
פרסומת
יימו שהחל את דרכו בסרטים פיוטיים כדוגמת "שדות החיטה האדומה", הפך למבקר חריף של השלטון וסרטו "סיפור חיים" גרם להשעייתו מפעילות למשך תקופה ארוכה. יימו חזר מפויס יותר והחל לביים אפוסים היסטוריים יפהפיים אך חלולים. לאחר שהפך ליקיר המשטר וביים את טקסי הפתיחה והסיום של אולימפיאדת בייג'ין, הרהיב יימו עוז וחזר לסרטים קטנים נוגעים ללב, סרטים שמזכירים מלודרמות הוליוודיות של פעם. "לחזור הביתה" ממשיך את העשייה האינטימית והמרגשת שהפגין יימו בסרטו "כשתקראי בשמך", שגם הוא עסק במהפכת התרבות ובתוצאותיה ההרסניות.ב"לחזור הביתה" מביים יימו באיפוק ובמלנכוליה שלופתת את הצופה בגרונו ומטלטלת אותו פעם אחר פעם. הסצנה שבה נתפס לו רגע לפני שהצליח לפגוש את אשתו היא מפגן של גאונות שאפיינה את יימו בסרטיו הטובים. המון אדם שבתוכו שתי דמויות המנסות לחלוק רגע אינטימי.
גונג לי, בעיני גדולת השחקניות האסייתיות בכל הזמנים, שבה לשתף פעולה לאחר שמונה שנים עם אהובה לשעבר יימו והתוצאה מהפנטת. כמו ביצירתו הטובה ביותר לטעמי, "סיפור חיים", לי נושאת על כתפיה את עולה של סין כולה. ב"סיפור חיים" היא מאבדת את בנה וב"לחזור הביתה" היא מאבדת את זיכרונה.לצידו של לי השחקן המוכשר צ'ן דאומינג (שגילם ב"גיבור" -עוד יצירה אפית של יימו,את קיסר סין). דאומינג הוא האינטלקטואל שעדיין מלקק את פצעי מהפכת התרבות שרודפת אותו עד לביתו. רק לקראת סוף הסרט תתגלה האמת המרה במלוא חומרתה וליבנו יצא אל הזוג שחייו נקרעו לגזרים.תקראו לי סנטימנטלי,תאמרו לי שמלודרמות בסגנון "לחזור הביתה" ביימו בהוליווד לפני שישים שנה ("מכתב מאישה אלמונית" עלה במיוחד בראשי וכמובן יצירותיו של דאגלס סירק הגדול), אולם בעיניי הקולנוע של יימו הינו קולנוע אמיתי ונכון, קולנוע שמספק לצופה את הריגוש האולטימטיבי ועושה זאת בצורה מיומנת ויפה עד כאב.
ריגש והעציב אותי מאד ואפילו הפחיד,
לא קל לצפיה, חווית קולנוע במיטבה.לעיתים נדירות אני נותן
ציון 10!!
שם:איציק גורגיל:3724/01/2016 01:37:08
9/10
פנינה קולנועית מרגשת עד דמעות העוסקת בניסיונותיו של בעל לטפל באשתו חולת הזיכרון שלא מזהה אותו אחרי היעדרות ארוכה. גונג לי שחקנית מדהימה. מומלץ!
שם:לי יניניגיל:5610/09/2015 10:44:32
9/10
הסרט מבוסס על ספרה של יאן גלינג, ועוסק במשפחה בתקופת מהפיכת התרבות בסין הקומוניסטית לפני ואחרי.
סרט מינימליסטי על נאמנות בשני מישורים: התא המשפחתי והמשטר באותה עת בסין.
זו עלילה סנטימנטלית, מלנכולית, מאופקת מאוד שנותנת בוקס בבטן ולופתת את הצופה אליה.
הבמאי מהל בעלילה מתח במשורה ודרמה עם צילומים נהדרים של אותה עת.
השיבה הביתה לאחר המהפכה מציפה סדקים בתוך המשפחה, כשהתא המשפחתי לא נותר אותו תא, מה שהיה נבלע ונמחק בתוך התאים הלבנים.
את "המחיקה" של אותה תקופה ששיתקה את סין מבחינה פוליטית, והשפיעה באופן משמעותי על מצבה הכלכלי והחברתי, מציג הבמאי בעזרתה של מחלת האלצהיימר הארורה, שמשוחקת היטב על ידי אם המשפחה.
ככל שאני חושבת ומהרהרת בסרט, ייתכן והבמאי השתמש במחלת האלצהיימר כמטאפורה, למה שהעם הסיני הרגיש אז ורוצה לשכוח. לפחות אצל חלק ניכר מהסינים מהפכת התרבות בסין הותירה צלקת, ורק הבזקים שצפים תוך כדי המחלה, הם אלה שמחברים את ההווה לעבר.
סרט מקסים, מהפנט, נוגע ללב על אהבה אמתית, מסירות ולויאליות.
אל תפספסו אותו.
מעולה.
מומלץ בחום.
ציון 9 מתוך 10
לי יניני