סיפור על אהבה וחושך ביקורת סרט

A Tale of Love and Darkness Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "סיפור על אהבה וחושך":
"יצירה ישראלית פיוטית, מרגשת ויוצאת דופן"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר A Tale of Love and Darkness
משחק נטלי פורטמן, גלעד כהנא, אמיר טסלר, שירה האס, אוהד קנולר, מכרם חורי במאי/ת נטלי פורטמן  
ישראלי
ביקורת סרט לסיפור על אהבה וחושך מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מרשים ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די17.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נטלי פורטמן התחילה את הקריירה המרשימה שלה כילדת הפלא בסרטו המצליח של לוק בסון "לאון". עם השנים היא הפכה לשחקנית מוערכת האוחזת בפרס האוסקר על תפקידה בסרט "ברבור שחור". תמיד אהבנו להתגאות בכך שכוכבת סרטי "מלחמת הכוכבים" ו"ת'ור" אוחזת בתעודת זהות כחולה, שהיא בת להורים ישראליים, שהיא דוברת עברית ומבקרת בישראל תכופות. ואז השחקנית המוכשרת החליטה להגשים חלום ולביים. היא בחרה ליצור אדפטציה קולנועית לספר שמלכתחילה זו משימה כמעט בלתי אפשרית ליצור ממנו עיבוד למסך הגדול, "סיפור על אהבה וחושך" הקנוני של עמוס עוז.היא לקחה על עצמה את המטלה והחליטה בחוכמה להתמקד בעיקר במערכת היחסים המשפחתית כמטפורה על לידתה של המדינה. התוצאה היא פרשנות אינטימית, מורכבת, מרהיבה ומלאת אהבה אבל גם ביקורת על המדינה שבה אנחנו חיים, שפורטמן רואה את עצמה כחלק ממנה כאזרחית ישראלית. כפי שהיא סיפרה בראיונות לקראת הסרט, כאשר היא קראה את הספר היא נזכרה בסיפורים של סבה וסבתה. עולמו הפרטי של עוז הוא גם עולמה הפרטי של משפחתה של פורטמן כפי שהוא עולמם הפרטי של משפחות נוספות, שחוו על בשרם את השלטון הבריטי, ההצבעה באו"ם ומלחמת העצמאות שהובילה להקמתה של מדינת ישראל.
את התחושות והחוויות השונות מאותה תקופה היא רצתה להעביר למסך הגדול. הסרט גם מתאר בצורה אמינה ומרגשת את הגשמת החלום של הקמת המדינה וגם את שברו כאשר מסתבר שהאלימות רק תלך ותגבר. כאשר משפחתה האריסטוקרטית של פניה נמלטה מרובנה לישראל, סיפרו להם על פלשתינה הרומנטית, האידיאליסטית, ארץ זבת חלב ודבש. פניה הצעירה והשברירית, בגילומה של פורטמן המעולה, תגלה לצערה שהמציאות הישראלית מאוד שונה.במקום החקלאי/הלוחם החתיך היא תתחתן עם איש ספרות, עובד בספרייה העירונית, שחולם להיות סופר אך אף אחד אינו קונה את ספריו המשמימים. היא תצטרך לעמוד בתור כדי לקבל מזון כמו כל שאר העם וגם יהיו טילים, צלפים, אלימות ומלחמות. אם היא קיוותה שכל הזוועות ייעלמו עם הכרזת העצמאות, החלום לחיים שקטים מתנפץ. מלחמת ההישרדות שממנה המשפחה ברחה מאירופה מתקיימת גם בתוך הדירה הירושלמית הקטנטנה והצפופה. האלימות היא בתוכנו וחלק מהווייתנו ואין מפלט ממנה, מלבד אל הדמיון ואל תוך האבדון הגדול הנמצא בתוך תוכנו שיכול כל כך בקלות לבלוע אותנו.
בעוד אריה, בעלה, חולם להיות סופר מצליח, נראה שהדמיון של פניה והכישרון שלה כמספרת סיפורים עולה על זה של בעלה היבשושי. עמוס בן ה-9 גומע בשקיקה את סיפוריה של אמו. הסיפורים שופכים אור על מצבה הנפשי ועל עולמה האפל והטרגי של פניה, אך הבן הצעיר איננו מבין זאת. הוא רואה בסיפורים הרפתקאות אקזוטיות מהעבר הרחוק. הוא מאמץ אותם בחום ומפתח בעצמו כשרון לספר סיפורים, כשרון שיציל אותו מחבריו ללימודים שבהתחלה מטרידים אותו אך בסופו של דבר מתקרבים אליו כדי לשמוע את סיפוריו.את התסריט קטן המידות כתבה פורטמן בעצמה, אך אי אפשר שלא להזכיר את הצלם סלאבומיר איז'אק הפולני, שאחראי לצילום בסרטים נפלאים כמו "חייה הכפולים של ורוניקה", "כחול" של קז'ישטוף קישלובסקי, "בלק הוד דאון" של רידלי סקוט, "גטקה" של אנדרו ניקול, ו"הארי פוטר ומסדר הפניקס". הצלם הוותיק, שזכה בפרסים על עבודתו גם בונציה וגם בברלין, בורא עולם ויזואלי מרשים בצבעים מלנכוליים בשלל גוונים חומים ואפורים. איז'אק מעניק לסרט ממד נוסף המשלים את עולמה של הפנימי של פניה. העיצוב האמנותי של ערד שאואט ראוי לפרס אופיר, אך הסרט אפילו לא הוגש לרשימת המועמדים. חובה גם לציין את הפסקול המעולה של ניקולאס בריטל.החלק החלש בסרט הוא הליהוק של הזמר גלעד כהנא, שאולי קרירותו והריחוק שהוא משדר מתאימים לדמות, אך הנוכחות הקולנועית שלו כמעט ואיננה קיימת. הוא נמחק לחלוטין לצד השחקנים האחרים וכמובן פורטמן. הבחירה בילד אמיר טסלר בעייתית - הוא לא משכנע, מרגישים שהוא מאוד משתדל, כאשר כל המטרה של סרט היא שניבלע בתוך העולם שהוא מציע לנו ולא נשים לב שלפנינו שחקנים. למרות המכשלות השונות, "סיפור על אהבה וחושך" הוא יצירה פיוטית יוצאת דופן בנוף הקולנוע הישראלי. פורטמן יצרה כאן סרט קולנוע שהוא אמנם לא מושלם, אבל הוא בהחלט אחד הסרטים הישראליים המרשימים והחשובים של השנה החולפת. סוף כל סוף נוצר כאן סרט תקופתי מרשים, סוחף וכה רלוונטי למציאות שבה אנחנו חיים.
סיפור על אהבה וחושך - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איציק גורגיל: 4713/08/2020 13:04:49
8/10אייקון ציון
עיבוד מקסים לספר המופתי והאישי של ע"ע. שיחזור תקופתי מוקפד, צילום אומנותי ומוזיקה שמכניסה אותנו לתוך הסיפור. נטליה פורטמן משחקת נפלא את האם השברירית ומפתיעה בעברית מעולה ואף במבטא תקופתי. כמובן שזה לא תחליף לספר..
שם: anipoגיל: 4601/09/2018 17:10:46
6/10אייקון ציון
לא מתרומם ולא נוגע. מודה שלא קראתי את הספר של עמוס עוז, אבל הסרט הוא אומנם לא גרוע אבל גם לא מספיק טוב. עמוס בן ה-10 הוא בן להורים שעלו ממזרח אירופה והעלילה מתחילה בערב אישור תכנית החלוקה באו"ם ומלחמת העצמאות. אימו של עמוס היא הדמות הראשית ועומדת במרכז העלילה. היא אישה עדינה ושקטה שמספרת לעמוס סיפורים מפרי דימיונה שאת המשמעות האמיתית שלהם, עמוס מבין רק בדיעבד אחרי שגדל והפך לאדם בוגר.הקו המחבר בין הסיפורים הוא "החלום ושיברו" ורק בסוף מבינים את זה. אביו הוא סופר ואיש רוח שמתפקד כדמות מישנית, אבל יש לו נוכחות בתוך הדינמיקה המשפחתית.הילדות של עמוס והמתיחות בין יהודים לערבים בתוך הכאוס שקיים בשנים ההן מקבלים ביטוי מסויים ,אבל הפוקוס הוא על סיפורה של אימו שבאיזשהו שלב ,מצבה הבריאותי והנפשי הולך ומתדרדר עד הסוף המר. הדבר הכי מרענן היה לראות את נטלי פורטמן משחקת בסרט ישראלי ומדברת עברית רהוטה. בסופו של דבר היה אפשר להוציא יותר מהסרט. ציון סופי 6.5.
שם: חגי הופרגיל: 4226/04/2018 13:22:00
8/10אייקון ציון
בעיניי, סרט נהדר. מעביר את תחושת היישוב לפני ואחרי קום המדינה, תוך שחזור היסטורי מרשים, ומתמקד בסיפורה של משפחה אחת, משפחתו של עוז, ובעיקר בדמות אחת (בעיקר בשליש השלישי של הסרט) - אמו. למי שמעוניין, סלקום טי וי הכניסו את הסרט למאגר שלהם ממש בימים אלו. ומילה אקטואלית? אחרי הצפייה בסרט זה נראה לי כל כך מיותר, אך בכל אופן אגיד רק דבר אחד - לחשוב שמי שעשתה סרט כזה (ורבות דובר גם על הסיכונים המקצועיים שלקחה על עצמה בעשייתו ועל התמסרותה אליו) - לחשוב שהיא לא אוהבת את המדינה, ובכן, זו בדיחה לא מוצלחת.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
American Fiction5מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.2
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט