עיר אפילה ביקורת סרט

Dark City Movie Review

תמונת כתביגאל קולוף על "עיר אפילה"
  שתף/י
פוסטר
משחק  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לעיר אפילה מאת יגאל קולוף | מבקר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
אין עדיין הצבעות לסרט זה. דרגו עכשיו!
0/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע
בבית
אחכה לדי.וי.די
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
עוד לפני שנחתו אצלנו "מטריקס" ו"ממנטו", השואלים שאלות על קיומנו ועל אשליות, על זיכרונות ועל מציאות, נחת אצלנו, בענווה ובצינעה, ללא רעש וציצולים, הסרט "עיר אפילה", שנעשה עוד בשנת 1998. הוא צנח לו והתיישב בקרן זווית על מדף נידח בספריות הוידאו, השמור בדרך כלל לסרטי המדע הבדיוני, ואשר לא נהנה מהתייחסות משמעותית, למעט זו של המשוגעים לדבר. וחבל, כי "עיר אפילה" הנו אחד הסרטים המרתקים שנעשו בשנים האחרונות. החומרים שמהן נעשו שוברי הקופות שצוינו לעיל הופיעו כבר בסרט הזה. ועם זאת, בשל חסר במערכת יחסי ציבור משומנת, ובשל שיקולי אולפנים כאלה ואחרים, לא הופץ הסרט לאקרנים בארץ (לא ברור אף אם הופץ לאקרנים בחו"ל), ואנו קיבלנו אותו בגירסת הדי.וי.די המצוינת של סדרת New Line Platinum Series, הנהנית בדרך כלל מצילום וסאונד באיכות נהדרת.ג'ון מורדוך (רופוס סיוול) מתעורר לו בתוך אמבטיה שאינה מוכרת, בתוך בית שאינו מוכר. הוא המום ומתבונן בפנים הניבטות אליו מראי, שאינן זכורות לו. אין לו יותר מדי זמן לתהות מיהו ולהיכן הגיע, כיוון שטלפון המצלצל לידו, ושלו הוא עונה, מתריע בפניו, בקולה של דמות לא מוכרת, כי עליו לברוח מהמקום מייד כיוון שבאים לתפוס אותו. ג'ון מורדוך ממהר להימלט מהמקום, אחוז בעתה לאחר שהוא נתקל בדרכו בגופה של אשה עירומה המוטלת במקום לאחר שנרצחה, וקולט שגם עליו יש סימני דם... והמרדף רק מתחיל. כולם מחפשים אחר מורדוך, האדם שאינו זוכר מיהו עצמו. אשתו (ג'ניפר קונלי) מחפשת אותו לאחר שיצא את פתח ביתם ולא שב לפני שלושה שבועות. איש משטרה (וויליאם הארט) מתחקה אחר עקבותיו של מורדוך, החשוד ברצח. גם הדמות הלא מזוהה מהטלפון, המתבררת כדוקטור, מנסה לדלוק אחר מורדוך, בניסיון לעזור לו לשחזר את זיכרונותיו ולהבין את אשר עובר עליו. גם דמויות מוזרות ולבנות כמתים, העטויות בתכריכים וכובעים שחורים דולקות אחריו כדי לתפוס אותו.
לאט לאט נחשף מורדוך לאמת נוראה - אותם זרים הלבושים בשחור הרודפים אחריו, הנם למעשה יישויות לא אנושיות, שבידיהן הכוח לעצור את הזמן ולעוות את המציאות. כל לילה שחולף הנו לילה בו ניטלים מבני אדם זיכרונותיהם לגבי מיהם ומהם, ולאחר כל לילה, כל אדם הנו מישהו אחר, עם זיכרונות אחרים, ואישיות שונה.הסרט נהנה מבימוי יעיל ואפל של הבמאי שהביא לנו את "העורב". ככזה, הסרט מסוגנן לעילא ולעילא, בעל עיצוב ותפאורה קלאוסטרופוביים, אפלים וגרוטסקיים. בליל התפאורה השונה, הן בביגוד, הן בארכיטקטורה והן בהתנהלותן של הדמויות, מקשה על הצופה למקם את הסרט על ציר זמן, ונוטע בו תחושת בלבול מכוונת, אותה מבקש הבמאי להשיג. הצופה, כגיבור הקורבן, מרגיש מבולבל ונסחף למרדף, אשר בו אין לו ממש מושג לאן פניו מועדות. הצילום והסאונד חדים ומדויקים, עשירים בפרטים, ומגבירים את ההנאה. גם משחקם היעיל של השחקנים, ובמיוחד של ג'ניפר קונלי המהממת (המבצעת את הלהיט הקלאסי Sway בניחוח אירוטי קמעא במהלך הסרט), שמפגינה נוכחות חזקה על המרקע, סוחף את הצופה המרותק אל נבכי המותחן הבדיוני המוזר והשונה הזה.
הסרט שואל שאלות מעניינות לגבי מיהותו של אדם. האם אישיותו של אדם הנה למעשה סך כל זיכרונותיו? אם ניטול מאדם את זיכרונותיו ונעבירם למישהו אחר, האם נשנה בכך את אישיותו, והאם האדם האחר יהפוך בכך להיות ל"אני" של האדם ממנו נגזלו הזיכרונות? האם למעשה אישיותנו הנה שיקוף של זיכרונותינו? האם אהבה שלנו לבן זוגנו הנה למעשה שיקוף של זיכרונותינו המשותפים, או שיש בה משהו מעבר לכך? תוזמנו לתהות על כך שעה שתצפו בסרט, אשר אינו מעניק תובנות חדשות בהכרח, אבל בהחלט מותיר את הצופה עם שאלות מעניינות להתחבט בהן לאחריו.נקודת החולשה בסרט הנה האפקטים. אלו פשוטים ולא מעניינים. ובכלל, נראה כי העימות עם היישויות הזרות בסוף הסרט גורע מאד מהטעם הכללי הטוב שהסרט משאיר אצל הצופה. עם זאת, ומאחר והסרט הנו פנינה מרתקת בים של סרטי מדע בדיוני משמימים, עדיין, לדעתי, "עיר אפילה" הוא אחד מסרטי המדע בדיוני המרתקים והעשירים ביותר שיצאו בעשור של שנות התשעים, וככזה שווה צפייה בהחלט.לסיכום: מסע מרתק אל חקר האישיות ומהות הזיכרון, אפל ומסוגנן. 8 בסולם יגאל.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט