המפגש ביקורת סרט

Arrival Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "המפגש":
""מפגשים מהסוג השלישי" של המאה ה-21"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Arrival
משחק איימי אדמס, ג'רמי רנר, מייקל סטולברג, פורסט וויטקר במאי/ת דניס וילנב  
מדע בדיוני
ביקורת סרט להמפגש מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מותח ומאופק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע78.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אין ספק, אחד הבמאים המעניינים והמדוברים הפועלים כיום בהוליווד הוא הקנדי דני ווילב שבין סרטיו ניתן למנות את "האישה ששרה" שאף היה מעומד לאוסקר וגם שני מותחנים מצמררים ואיכותיים שזכו לאהבת מבקרי הקולנוע והקהל הרחב: "אסירים" ו"סיקאריו". ווילב ניחן בכישרון כפול: הוא במאי טכני מבריק שיודע ליצור עולמות עלילתיים עגולים ומורכבים, יש לו חוש ויזואלי מוקפד אבל לא מסוגנן יתר על המידה. לצד כישרון זה הוא גם במאי שחקנים מעולה המצליח להוציא מכוכבי הקולנוע הפועלים תחת ידיו את המיטב מכישוריהם, אם זה יו ג'קמן בהופעתו הטובה ביותר אי פעם ב"אסירים", או אמילי בלאנט ובניסיו דל טורו המספקים הופעות מרשימות ביותר ב"סיקאריו".הסרט "המפגש", למרות הנוכחות של פורסט וויטקר וג'רמי ריינר, נשען כל כולו על השחקנית איימי אדמס, הנושאת על גבה תפקיד ראשי שהיה יכול להיות רגשי יתר על המידה ולטעון את הסרט במידה בלתי נסבלת של קיטש. אדמס מצליחה להימנע מגלישה למחוזות הללו ונותנת הופעה דרמטית מאופקת, כאשר רק עיניה מלאות המבע משמשות כלי לשחרור רגשות. "המפגש" אולי מתאר מפגש של חוקרת שפות עם חייזרים אבל הסרט עוסק באופן מפתיע בבחירות שלנו בחיים. הדרך שבה נחשף לאט ובקפידה הנושא של הסרט, הופך את היצירה הייחודית הזאת למפתיעה, מורכבת ומעוררת שאלות.
איימי אדמס מוכרת מתפקידים מעולים בשלל סרטים, כולל חמש מועמדויות לפרס האוסקר על תפקידיה הנפלאים בסרטים: "ג'ונבאג", "ספק", "המאסטר", "פייטר" ו"חלום אמריקאי". היא ככל הנראה תהיה מועמדת בפעם השישית גם על תפקידה בסרט זה. הפעם היא מגלמת את לואיז בנקס, חוקרת שפות סגפנית, החיה בבדידות בבית פרטי ריק ושקוף על קצה צוק הצופה לאוקיינוס. כאשר 12 חלליות מסתוריות נוחתות במספר נקודות שונות ברחבי כדור הארץ, היא מוזמנת ביחד עם מדען נוסף לנסות ולפענח את השפה של החייזרים ולנסות להבין מה מעשיהם בכדור הארץ. הסרט עוקב אחרי הניסיונות שלה לתקשר עם החייזרים ולפענח את שפתם, כשברקע חיי היום יום במחנה הצבאי שהוקם סמוך לחללית המרחפת מעל שדה ירוק ופתוח אי שם בלב הכפרי של ארה"ב.רוב הסרטים ההוליוודיים מתארים מפגשים הרסניים בין בני אנוש לחייזרים והם עמוסים בקרבות, פעלולים, פיצוצים, מרדפים ושלל אמצעים ויזואליים מרהיבים המשמשים כדמות המרכזית. כדוגמה אפשר להתייחס לסרטים "היום השלישי" והמשכו האיום מהקיץ החולף. לעומתם, הפעלול המרכזי של "המפגש" הוא התסריט שנכתב על ידי אריק הייסרר ("כיבוי אורות", "יעד סופי 5") ומבוסס על סיפור קצר מאת טד צ'יאנג, הנחשב לאחד הקולות המקוריים והייחודיים בעולם הספרות המדע בדיונית. האדפטציה של הייסרר כתובה היטב ואכן כמעט לאורך כל הסרט הוא מצליח לשמור על איפוק אינטליגנטי ומלבד משפט אחד מיותר לקראת סופו התסריט באמת מושלם.
"המפגש" הוא יצירה קולנועית נדירה מאחר ומדובר בסרט מדע בדיוני אך קהל היעד שלו הוא לא ילדים ובני נוער אלא אנשים בוגרים, כאלו המסוגלים להתמודד עם עשייה איכותית, בוגרת, בעלת עומקים פילוסופיים ופסיכולוגיים. על אף שהסרט שומר על מתח גבוה ואינו מרפה לרגע אחד, לא מדובר בסרט קצבי שעובר מסצנת פעולה אחת לשנייה. כאן הפעולה היא הדרמה הבין אישית, מערכות היחסים הנרקמות בין החוקרת לחייזרים והחוקרת לעובדים סביבה. ישנן תפניות והתרחשויות עלילתיות נוספות שלא אפרט עליהן כדי למנוע ספוילרים אבל כולן קשורות להתפתחויות דרמטיות אישיות שמעניקות לסרט רבדים עמוקים ומורכבים הנדירים בקולנוע מסוג זה, במיוחד כאשר מדובר במוצר הוליוודי לכל דבר.אין ספק שזהו מותחן המד"ב הטוב ביותר בתקופתנו. הוא מצליח לערער את כל מה שהתרגלנו לראות ולחוות בשנים האחרונות והתסריט שלו מצליח להפתיע ולבחון בדרך ייחודית נושאים של גורל, בחירות בחיים, אובדן ואהבה בצורה עמוקה ומפתיעה. איימי אדמס ראויה למועמדות לאוסקר בהופעה מרשימה והסרט הגדול והמורכב הזה נשען כל כולו עליה. מדובר בסוג של פיצוי על הסרטים האיומים שנוצרו בז'אנר בעשורים האחרונים. בסרט הקלאסי, האמוציונלי והילדותי במקצת של סטיבן שפילברג "מפגשים מהסוג השלישי" הגיבורים מנסים להבין את השפה של החייזרים דרך מוסיקה כאשר ריצ'רד דרייפוס מספק הופעה קולנית במיוחד בהתאם לתקופה שבה הסרט נעשה. "המפגש" הוא הגרסה הבוגרת, הפילוסופית, המאופקת והמהורהרת שתגרום לכם לחשוב לא על חייזרים שינחתו בכדור הארץ אלא על החיים שלכם עצמם.ועדיין היה חסר לי משהו בסרט הזה שיהפוך אותו לגדול מהחיים, אולי האיפוק המחושב של ווילב מונע זאת ממנו. נזכרתי בסרט "כוח משיכה" שנשען כמעט כולו על הנוכחות של סנדרה בולוק כאסטרונאוטית בחלל. איכשהו הבחירה גם בסרט זה, להציב דמות של אישה חזקה המסרבת לוותר לכוחות סביבה הזכירה לי את סרטו המסחרר של אלפונסו קוארון. ווילנב כל כך פוחד מלהתמודד עם רגשות, כאשר הוא סוף כל סוף משחרר, זה נשמע לא אמין והקהל בהקרנת העיתונאים הגיב בהתאם. קוארון לא פחד להתמודד עם הרגשות של בולוק התקועה בחלל ואולי זה ההבדל בין "המפגש" שהוא אולי יצירה בוגרת, חכמה ומעוררת מחשבה אבל אינני בטוח שהיא יצירת מופת לבין "כח משיכה".
המפגש - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4709/03/2019 10:13:32
8/10אייקון ציון
מדע בדיוני שונה ואינטליגנטי. הרעיון מרתק והתיזה שמוצגת לקראת הסוף טיפה מורכבת ודורשת מחשבה. לואיז היא מומחית ומרצה לשפות, שאיבדה את ביתה. לאחר שעב"מ נחת בארה"ב ,היא נקראת לסייע ולהיות חלק מצוות שיעזור לתקשר איתו. לואיז משתמשת בחוכמתה ובדרך יצירתית מצליחה ליצור תקשורת איתם.היא מסתייעת באיאן שמוסיף את נקודת המבט הייחודית שלו. המטרה העיקרית להבין מדוע הם הגיעו ומהי מטרתם. אך יש בעיה נוספת, שהעב"מ הזה הוא אחד מ-12 כאלו שנחתו במקומות שונים על פני כדור הארץ ,כולל בסין וברוסיה. החשדנות בין המעצמות וחוסר הרצון לחלוק ביניהן מידע , גורם למתח שעלול להצית מלחמה. במהלך העלילה אנו חוזים בפלאשבקים שמראים את האינטראקציה של לואיז עם ביתה המנוחה ,כאשר יש לזה מטרה. הרעיון הוא שבניגוד למה שאנו חושבים, שציר הזמן הוא מהעבר להווה ולעתיד, סדר הזמנים גם יכול להיות הפוך. כלומר, בידיעתנו את העתיד,ביצענו ואנו מבצעים פעולות על סמך מה שצפוי לקרות.בסך הכל סרט איטי, אך מיוחד ומעניין.
שם: אייל פריגיל: 2926/12/2017 00:00:50
10/10אייקון ציון
אין לי מילים -פשוט וואו!! סרט עמוק ומתוחכם שיותיר אתכם המומים! צפינו בו פעמיים ובפעם השניה הבנו דברים שפחות שמנו לב אליהם בפעם הראשונה. אחד הסרטים הכי טובים שיצאו אשר לוקח נושא לעוס (חייזרים) ומביא אותו לרמה אינטלקטואלית גבוהה במיוחד. תהיו מוכנים לשים לב לפרטים הקטנים. אין ספק שאראה אותו שוב בעתיד.
שם: שירנסגיל: 3405/08/2017 02:31:46
10/10אייקון ציון
סרט מיוחד, שונה ומרענן. סוף סוף בחרו שלא להתמקד בפיצוצים ובפטריוטיות האמריקאית, והבינו שיש דבר כזה מתח עם נשמה. משחק מעולה, אווירה מותחת, מיוחד מאד ויזואלית והדובדבן שבקצפת זה עבודת סאונד מעולה שהדביקה אותי לכורסה במתח. את המסר של הסרט לא אהרוס אבל אתפלל שהעולם ישכיל להבין וללמוד מהסרט הזה, כי הביקורת היא אמיתית וחשובה בימינו.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט