עץ תאנה ביקורת סרט

Fig Tree Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "עץ תאנה":
"זיכרונות אהבה מאתיופיה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Fig Tree
משחק בית לחם אסמאמאווה, יוהנס מוסה, וויינשיט בלאצ'ו, מרתה גטאצ'הו במאי/ת עלמוורק דוידיאן  
ישראלי
ביקורת סרט לעץ תאנה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מרשים ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע52.7%
בבית
אחכה לדי.וי.די34.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות12.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
עלמוורק דוידיאן הגיעה לארץ מאתיופיה בתחילת שנות התשעים כשהיא בת 11. בסרטה העלילתי הראשון, "עץ תאנה", היא משחזרת את חוויותיה מארץ מוצאה והתוצאה מרשימה ומשכנעת.מינה היא ילדה הגרה בכפר קטן ליד אדיס אבבה, בירת אתיופיה. היא וידידה הטוב אלי מבלים בטבע המקיף אותם ובמיוחד אוהבים לשחק ליד עץ התאנה העצום שמשרה עליהם רוגע וביטחון. אבל הרוגע הזה מטעה ומתעתע. השנה היא 1989, ברקע מתנהלת מלחמת אזרחים עקובה מדם ואלי חושש לגורלו, כמו צעירים רבים המגויסים לצבא בניגוד לרצונם. בנוסף לכך מתנהל מאמץ להעלות כמה שיותר יהודים מאתיופיה לישראל וגם מינה ומשפחתה אמורים בכל רגע לעזוב ולארץ הקודש.
דוידיאן, שמספרת את הסיפור מדם ליבה, בחרה לצלם באתיופיה ולביים סרט שכולו מתרחשת במדינה שאותה עזבה ובשפה המקומית. מינה היא בסך הכל נערה צעירה שנמצאת בעין הסערה וכל מה שהיא רוצה הוא שיניחו לה לנפשה ויאפשרו לה עוד קצת זמן עם אלי, ידידה/אהובה. השחקנית בית לחם אסמאמווה המגלמת את מינה, כמו כל שאר הקאסט, היא פלא של ממש ונדמה שאינה משחקת כלל. לעיתים הסרט נדמה יותר כסרט תיעודי מאשר כסרט עלילתי.סרטה של דוידיאן, כמו סרטים אפריקאים רבים, נע בין הריאליסטי לסוריאליסטי ואינו תמיד נהיר לצופה המערבי, דבר שרק מוסיף לו מורכבות. הצילום הנהדר של דניאל מילר (שזכה בפרס אופיר על עבודתו) מלווה את מינה מחצרות עזובות ועד לטבע יפהפה והסרט מתעתע בצופה כשהוא מזגזג בין סצנות קשות לצפייה לבין שלווה סטואית שנדמה שלא תסתיים.
"עץ תאנה" מתמודד עם נושאים כמו הגירה ומעבר למקום לא ידוע ועם הפחד מאי הוודאות הכרוכה במעבר זה. ישראל מיוצגת באמצעות סוכנת שמסבירה בסצנה הזויה במיוחד למשפחתה של מינה איך להתנהג בזמן ביקורת הדרכונים והעלייה למטוס שייקח אותם לארץ המובטחת.סרטה של דוידיאן מצטרף לגל המבורך של סרטים שנעשים על ידי יוצרי בני הקהילה האתיופית כדוגמת "עלים אדומים" ו"ליידי טיטי" .אולם דוידיאן חוזרת לאחור ואינה מבקשת להגיב על מעמד בני הקהילה האתיופית בישראל, אלא מנסה לאחות פצעים שככל הנראה עוד לא הגלידו. היא חוזרת לימיה באתיופיה ובפרספקטיבה של כמעט שלושה עשורים בוחנת את אותה תקופה שכמעט ולא נחקרה עד היום בקולנוע הישראלי, למעט אולי "לך תחיה ותהיה" המביך.כשרונה של דוידיאן לשרטט תמונה עגמומית משהו של המציאות בלט עוד בסרטיה הקצרים (במיוחד "עם הפנים לקיר" המרשים מאוד). ב"עץ תאנה" היא עולה מדרגה ורוקחת סרט מפעים ומרשים שמוסיף נדבך חשוב לפסיפס של הקולנוע הישראלי.
עץ תאנה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אוריגיל: 6701/04/2019 21:14:55
6/10אייקון ציון
אכזבה. הסרט ''חלש'' ואיטי, לא מספיק ''מחזיק'' אותך. בהתחלה אפילו משעמם. סוף קטוע. אם מבוסס על עובדות, מאפשר הצצה לעולם אחר, שלא ידעתי על קיומו. אשתי גם מאוכזבת.
שם: ששוןגיל: 6717/03/2019 08:01:20
6/10אייקון ציון
עץ תאנה - כמעט סרט דוקומנטרי. הצצה אל אתיופיה, שמאפשרת להבין, קצת יותר, את האנשים שחיים שם, וחלקם עלו לישראל. הנושא חשוב, המשחק טוב, החשיפה לתרבות מיוחדת, הסרט לא מספק. עם כל הרצון הטוב, שיש לגייס, לנושא כל כך חשוב. 6 בסולם ששון גואטה.
שם: אלדדגיל: 3616/03/2019 14:40:59
9/10אייקון ציון
סרט רגיש מאוד, מצולם יפהפה, מביא ריחות וסיפורים לא מוכרים. לא פשוט. לראות ולפתוח את הראש והלב. מומלץ
קישורים
חץ עץ תאנה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט