דיוקן של נערה עולה באש | ביקורת סרט

תמונת כתבדין קליין על "

דיוקן של נערה עולה באש

" - "סיפור עדין, מתעתע ומסתורי על רגעים קטנים שנצרבים לנצח"
Portrait of a Lady on Fire
ביקורת

דיוקן של נערה עולה באש | Portrait of a Lady on Fire

מאת דין קליין | מבקר קולנוע ז'אנר זר שחקנים אדל האנל, נעמי מרלן
ציון המבקר
"טרגדיה רומנטית"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
מדד פופולריות
3.9/10
כתוביות הסרט עולות על קנבסים ריקים עליהם ידיים מנותקות מגוף רושמות דמות שמנחה אותן כיצד לרשום אותה. הדמות היא מריאן, ציירת ומורה לציור שמעבירה הלאה את הידע האמנותי שלה לכיתה המורכבת מנשים צעירות שאינן יכולות לקבל השכלה אמנותית מלאה מעצם היותן חלק מהמין הלא נכון בסופה של המאה ה18 (נשים יכלו רק לצייר מודלים נשיים ולא גבריים מסיבות של "צניעות").היא יודעת מה התלמידות שלה עוברות כי חוויותיהן הן גם שלה, על אף המעמד בו היא נמצאת ותקרת הזכוכית נמוכה מאוד. אחת מתלמידותיה שואלת אותה על ציור שמונח בסטודיו. הכותרת שלו - דיוקן של נערה עולה באש. מי שאוהב שאומרים את שם הסרט בתוך עולם הסרט יתמוגג מהרגע הזה, שהיה היחידי שגרם לי לגלגל את עיניי - אך לאחר מכן כאשר זכרונותיה של מריאן החלו להופיע על המסך לא יכולתי להסיר ממנו את מבטי.
לאחר מסע בין גלים סוערים, מריאן מגיעה לאי מבודד בבריטאני על סירה רעועה ומלאה בגברים (אולי הגברים היחידים שמופיעים בסרט). שכרו אותה לצייר את דיוקנה של אלואיז, עלמה צעירה ממשפחה אמידה שאמורה להתחתן עם ארוסה של אחותה הבכורה שהתאבדה, כנראה בעקבות השידוך שנכפה עליה. הדיוקן שיישלח לחתן המיועד נועד לאשרר את יופייה של אלואיז ולתת תוקף רשמי לנישואי הכפייה - אבל אלואיז כבר הצליחה להבריח את הצייר הקודם שאימה שכרה לתפקיד ולכן מריאן צריכה להסתיר מאלואיז את היותה ציירת ומתחזה לבת לוויה, מעין חברה להשכרה, וללמוד את אלואיז על מנת שתוכל לצייר אותה מבלי שהיא תהיה נוכחת. האם כדי לצייר דיוקן מדויק דרושה נוכחות פיזית של מושא הציור או שהזיכרון והדמיון מספיקים?מתוקף העלילה - והמדיום הקולנועי - המבט כפעולה מקבל משקל רב בצפייה. אנו לומדים את הדמויות דרך המבטים שלנו. מביטים בהן כשהן מביטות אחת בשנייה, מנסות לפענח אחת את השנייה בתוך עולם של קודים מוסריים, חברתיים ומיניים. מריאן שותה את אלואיז במבטה, מנסה לאמוד את כל ניואנס קטן בפניה וגופה - בתחילה למען הציור ובהמשך מכיוון שהיא לא יכולה להפסיק להביט בה. העובדה שהצילום של קלייר מאתון מדויק ויפהפה בצורה מפעימה רק מחזקת את הרגשות הפנימיים הגועשים של מריאן ואלואיז (נעמי מרלן ואדל האנל, בהתאמה, שתיהן בתצוגות משחק מאופקות ובו זמנית יצריות) והעלילה הבסיסית והמינימליסטית טומנת בחובה עולם שלם.הסרט לוקח את הזמן, גם כשנדמה שהוא מוביל מהלכים עלילתיים צפויים, אבל מקבע את היותה של הבמאית הצרפתייה סלין שיאמה כאשפית של קולנוע מתבונן ושקט, לא מתוך איזו יומרנות ארט-האוסית אלא מתוך הבנה שהרגעים הקטנים ולא הבומבסטיים הם אלו שבאמת משנים את חיינו כהרף עין מבלי שנבחין. כמו בסרטיה הקודמים "טומבוי" או "חבצלות מים", שיאמה משתמשת במינימליזם כדי לספר סיפורים גדולים על הפוליטיקה של חיי היומיום בכלל ושל מיניות נשית בפרט, מבלי לשכוח לייצר רגש חזק ויופי קולנועי.הסרט, שזכה בפרס התסריט והדקל הקווירי בפסטיבל קאן האחרון, הוא חוויה חושית ורגשית שלא כדאי לפספס. הוא לא רק סיפור על חברות ואהבה, הוא סיפור על עבודת אמנות נשית בעולם שמייעד לנשים להיות רק אלו שמביטים עליהן, לעולם לא להיות בעלות מבט משלהן. שיאמה מראה לנו את השגרה המייסרת אך גם את רגעי ההתעלות הרוחניים שהאמנות והמקצועיות של העוסקות באמנות מעוררות. השקידה וההתמדה של מריאן בניסיון הבלתי אפשרי לצייר את אהבתה כפי שהיא רואה אותה מדגישים את חשיבות התהליך, העבודה הפיזית שכרוכה בייצוג הנשגב. אם הצלחתי להחזיק מעמד עד עכשיו מבלי לתת דימוי מעולם הציור, מותר לי להגיד לסיום, שבמשיכות מכחול עדינות שיאמה מציירת רגעים קטנים של רגשות סוערים ולבבות מדממים.
דיוקן של נערה עולה באש (לחצו לפרטים נוספים אודות הסרט) דין קליין | מבקר קולנוע - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
הוסף/י ביקורת!
קישורים רלוונטיים
דיוקן של נערה עולה באש - ביקורת גולשים / תגובות
שם: אליגיל: 7111/11/2019 16:31:46
7/10
סרט יפה ואסטתי אבל ארוך מדי ומתיש
שם: לי יניניגיל: 6010/11/2019 10:14:18
9/10
כוחו של הסרט במריאן המגולמת על ידי נעמי מרלן, ואלואיס המגולמת על ידי אדל האנל. בתקופה המדוברת לנשים לא הייתה זכות החלטה, ובוודאי שלא להחליט למי להינשא. לנשים אסור היה לצייר גברים מטעמי צניעות, ופרט זה מדווח לצופה כבר בסצנה הראשונה. מריאן היא מורה לציור בכיתה המורכבת מנשים. אחת התלמידות שואלת אותה על דיוקן שמונח בסטודיו, ומריאן עונה: "דיוקן של נערה עולה באש". מכאן ואילך מגוללות זיכרונותיה של מריאן, ומובילות את הצופה לכיצד נוצר הדיוקן. הגברים היחידים שמוצגים בסרט, הם הגברים שמלווים את מריאן לבית באי פראי. זה אותו בית ששכר אותה לצייר את דיוקנה של אלואיז-צעירונת מהמעמד הגבוה, שאמורה להינשא לארוסה של אחותה הבכורה שהתאבדה. האם שכרה את מריאן וביקשה ממנה להתחזות לבת לוויה שלה, ותוך כדי ללמוד את הבעותיה ולצייר את דיוקנה על פי זיכרונה ומבלי שאלואיז תהיה נוכחת. למימיקה, תזוזות הפנים, מבטים וצילומי התקריב, יש משקל כבד בסרט הזה. שתיהן מאוד מאופקות בהתנהגותן, וככל שהן עצורות ומינימליסטיות המסר לצופה חזק יותר. התלבושות, העיצוב, המוזיקה וצילומי הנוף המלווים את הסרט נפלאים. סוף הסרט זה WOW גדול. למרות המחמאות שהערמתי על הסרט, אני חושבת שקיצורו של הסרט בכמה דקות היה מטיב עם הסרט. יצירת מופת מיוחדת, מרהיבה ורגישה למיטיבי לכת וחובבי האומנות.
שם: אמנון אלביגיל: 9910/11/2019 00:55:09
8/10
סרט יפהפה, משעמם. אחת השאלות לגבי סרט האם הוא משאיר משקע או רק בידור, time passer, או משהו יפהפה אך סתמי.
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Joker1ג'וקרציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 4.4
Incitement2ימים נוראיםציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 3.9
Rambo V Last Blood3רמבו 5: המשחק האחרוןציון גולשים10 / 8.5ציון מבקרים5 / 1.0
Mechila4מחילהציון גולשים10 / 8.3ציון מבקרים5 / 3.3
After The Wedding 20195אחרי החתונהציון גולשים10 / 7.5ציון מבקרים5 / 3.3
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט