קצין ומרגל ביקורת סרט

An Officer and a Spy Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "קצין ומרגל":
"שחזור היסטורי מוקפד בעל רלוונטיות לימינו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר An Officer and a Spy
משחק ז'אן דוז'רדן, לואי גארל, עמנואל סינייה, מתיה אמלריק במאי/ת רומן פולנסקי  
דרמה
ביקורת סרט לקצין ומרגל מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"מוקפד ומעניין"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע66.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די28.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בעבר כל סרט של רומן פולנסקי היה אירוע קולנועי. האדם שהמציא מחדש את קולנוע האימה עם יצירות כמו "תינוקה של רוזמרי" ו"רתיעה", החזיר את הפילם נואר לימיו הגדולים עם "צ'יינהטאון" וביים את אחד מסרטי השואה הגדולים בכל הזמנים עם "הפסנתרן", הפך לבמאי קולנוע מוקצה בשל עליית המודעות להטרדות מיניות. הוא עבר להתגורר בצרפת ומביים בעשור האחרון סרטים מינוריים למדי כמו "ונוס בפרווה" ו"מבוסס על סיפור אמיתי".סרטו החדש "קצין ומרגל" על פרשת דרייפוס אמור להחזיר אותו לשורה הראשונה של הבמאים, ולראיה אף עוטר בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה. על הדרך גם הסרט מהווה מעין כתב הגנה של פולנסקי על מעשיו בהם נאשם לפני ארבעה עשורים בבעילת קטינה ומעולם לא נתן על כך את הדין לאחר שנמלט מארה"ב. טוב, נאשם שמשווה את עצמו לדרייפוס יש לנו גם בישראל – והוא עומד בראש הממשלה.
אם מתעלמים מרעשי הרקע, ומתרכזים בסרט עצמו מגלים עשייה קולנועית קורקטית ושחזור היסטורי נאמן המעלים מחדש את אחת מהפרשיות העגומות בתולדות צרפת בה הואשם קצין יהודי בצבא הצרפתי בשם אלפרד דרייפוס (לואי גארל) בריגול ובגידה למען גרמניה על לא עוול בכפו והוגלה למאסר עולם באי בודד. ראש מחלקת המודיעין החדש של הצבא הצרפתי קולונל ז'ורז פיקאר (ז'אן דוז'רדן, "הארטיסט") מגלה שהאישום נגד דרייפוס מורכב מראיות קלושות שחלקן נתפרו במיוחד עבורו, בעוד שאת המרגל האמיתי כלל לא תפסו.למרות שגם הוא לוקה בדעות קדומות כלפי יהודים, חוסר הצדק המשווע כלפי דרייפוס, שהיה תלמידו לשעבר באקדמיה לקצונה, גורם לו לצאת במסע דון קישוטי בו הוא מגלה שהגורמים הבכירים בצבא יעשו הכל כדי לטשטש את האמת, ולו כדי שהצבא לא יכיר בטעותו בפני הציבור. הוא גם מגלה את האנטישמיות בחברה הצרפתית שסייעה להרשעה של השעיר לעזאזל הקל ביותר – הקצין היהודי.
פולנסקי התבסס בסרט על ספרו של רוברט האריס "אני מאשים", הנקרא על שם המאמר הנודע של הסופר אמיל זולא בו הוא חשף את הפרשה ומימדי הטיוח. יש בסרט עשייה קולנועית מאוד קלאסית הנאמנה לשחזור היסטורי מוקפד ולתיאור העובדות צעד אחר צעד עד שמימדי הקנוניה נחשפים לעומקם. מצד שני זו גם עשייה קולנועית שגרתית למדי, שעל אף שהיא שומרת על עניין לכל אורכה, אין בה חידוש של ממש לגבי פרשה שכבר נעשו עליה סרטים בעבר.יחד עם זאת חשיבותו העיקרית של הסרט היא במסריו – כוחה של העיתונות לצאת נגד הממסד ולחשוף את האמת, ההליכה אחר מצפן אנושי וחתירה לאמת של פיקאר גם במחיר אישי כבד שהוא משלם וחשיפת האנטישמיות שהייתה טבועה בחברה הצרפתית עוד הרבה לפני מלחמת העולם השנייה, אנטישמיות שמעלה מחדש את ראשה ברחבי אירופה כיום וסרט זה מזהיר מפני השלכותיה.אז אולי "קצין ומרגל" כבר לא יחזיר את פולנסקי לקדמת הבמה והוא אינו חדשני כסרטיו המוקדמים של הבמאי, אבל כשחזור היסטורי מעניין, בעל חשיבות בימים שטופי שנאה לתקשורת ומנהיגים פופוליסטיים המלבים שיסוע ופילוג בעם, הוא בהחלט מבצע את העבודה כהלכה.
קצין ומרגל - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4816/10/2020 10:05:18
8/10אייקון ציון
מרשים. לא פשוט לקחת סיפור עם יריעה רחבה כל כך שהיה יכול בקלות למלא תוכן של סדרה, לתוך סרט של שעתיים. פרשה שלמדנו עליה בבית הספר ויש לה צדדים שונים שרלוונטיים עד היום ויהיו כאלה תמיד. נושאים כמו אנטישמיות, החתירה לשוויון בפני החוק וצדק והמוכנות לשלם מחירים יקרים למען זה, התפקיד החשוב של עיתונות בחשיפת האמת ועוד. למרבה הצער, רוע וצביעות וגזענות, תמיד יהיו מנת חלקנו כל עוד קיימים העולם ובני האדם שחיים בו. פרשת דרייפוס באה להזכיר לנו שאפשר וצריך גם לנהוג אחרת. קצין בכיר ועיתונאי אמיצים וישרים הצילו במשהו את כבוד הרפובליקה הצרפתית, ואולי גם את כבוד האדם. בסופו של דבר התוצאה הסופית היא טובה.התרגשתי ונהניתי.
שם: guyhudieגיל: 5003/05/2020 23:56:21
10/10אייקון ציון
סרט מצויין של רומן פולנסקי שבמרכזו פיקאר, החוקר שגילה שדרייפוס חף מפשע, נטל סיכונים ואף שילם מחיר אישי על התעקשותו לדבוק באמת ובמצפן המוסרי שלו. למרות היותו אנטישמי, הוא פעל לזיכויו של יהודי, משום שזה היה הדבר הנכון לעשותו.מי ייתן וירבו הפיקארים האלה בישראל. הבימוי של רומן פולנסקי מצוין - שקט וחודר, ללא פירוטכניקה ותעלולים מיותרים!
שם: דורגיל: 6303/02/2020 10:40:54
9/10אייקון ציון
פולנסקי בעוד סרט חשוב פרי בימויו הנוסף לארון הסרטים היהודי. המגע שלו מורגש בצירוף הנפלא של כל מה שמרכיב קולנוע איכותי. אולי גם הוא מרגיש כמו דרייפוס באי השדים אך הסרט הזה הוא מיסמך זיכרון חשוב להוכחת עלילה שנובעת מאנטישמיות - למען יזהרו משכאלה בעתיד, ומצד שני הצדעה למלחמתו של היחיד הדבק באמת, צדק ומוסר ומוכן לשלם על כך מחיר כבד. כל זה ברצף קולנועי מהודק, עמוס פרטים, שכולו עובדות מדוייקות אך לרגע אינו שוכח להיות דרמה מרתקת. שחזור התקופה והצבא הוא לא פחות ממושלם.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט