האפיפיורים ביקורת סרט

The Two Popes Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "האפיפיורים":
"סרט קטן עם שני שחקנים גדולים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Two Popes
משחק ג'ונתן פרייס, אנתוני הופקינס במאי/ת פרננדו מיירליס  
דרמה
ביקורת סרט להאפיפיורים מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"שחקנים מעולים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע61.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די23.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות15.4%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"עיר האלוהים", סרטו של הבמאי הברזילאי פרננדו מיירליס, חשף את קהל הצופים ברחבי העולם ליוצר פורץ דרך עם שפה קולנועית סוחפת ומשלהבת. הסרט תיאר פאבלה מוכת אלימות בריו דה ז'ניירו. העוצמה חסרת הפשרות של הסרט העניקה לו שלל פרסים בינלאומיים כולל מועמדויות לפרס האוסקר. בסרט השתתפו שחקנים צעירים ולא מקצועיים, הדיאלוגים אולתרו על ידי השחקנים במהלך החזרות ובשלבים האחרונים של האודישנים. מיירליס הפך בן רגע בראשית שנות האלפיים לשם החם ביותר בתעשיית הקולנוע וגם הסרט שבא לאחר מכן, "הגנן המסור", סיפק לו הצלחה מסחרית, ביקורתית ואף אוסקר לשחקנית משנה רייצ'ל וייז. נראה שמאז הפרויקטים הקולנועים השונים שלו כמו "על העיוורון" ו "360" לא ממש הפכו להצלחות ביקורתיות ומסחריות והוא נדד לפרויקטים טלוויזיוניים בארץ מולדתו ברזיל.הסרט "האפיפיורים" הוא החזרה שלו לקדמת הבמה הקולנועית עם 4 מועמדויות לפרס גלובוס הזהב ושלל פרסים ומועמדויות בעונת הפרסים המתקרבת עלינו לטובה. איך סרט שמרביתו הוא דיאלוג בין שני שחקנים המגלמים אנשי דת קתולים הפך ללהיט בעונת הפרסים? כנראה התשובה טמונה בחברת ההפקה, ענקית הסטרימינג Netflix, בתסריט שברגעים הטובים שלו הוא שנון ומספק דיאלוגים ומונולוגים כתובים היטב ולעיתים אפילו משעשעים. ג'ונתן פרייס ואנתוני הופקינס, השחקנים המובילים את הפרויקט הקולנועי הזה על כתפיהם, מתענגים על הכתיבה הנפלאה של התסריטאי אנתוני מקרטן שהיה מועמד בעבר לשני פרסי אוסקר על "שעה אפלה" ו"התיאוריה של הכל".
בסך הכול מדובר בסיפור אינטימי על שני גברים המנהלים שיחות על האופן שבו הם תופסים את דרכי עבודתם. מה שהופך את הסרט למעניין הוא שמדובר בשני אנשי דת חשובים ומובילים. הקרדינל ברגוליו הנחשב לאיש דת אהוב על ידי ההמונים לעומת האפיפיור בנדיקטוס הגרמני שזוכה לשלל כינויים ביניהם הנאצי בגלל מוצאו הגרמני. ברגוליו מגיע לוותיקן כדי למסור מכתב פרישה. הוא לא ממש נלהב מהדרך שבה הכנסייה מתנהלת ובכך שהיא מתרחקת מהעם. בנדיקטוס עצמו מתמודד עם ספקות עצמיים בעקבות שערוריות בין כתלי הוותיקן, כולל פרשיות פדופיליה בלתי נגמרות של אנשי דת רבים, וגם שחיתויות שונות ומשונות של מקורבים. הוא מודיע לברגוליו על החלטתו לפרוש מתפקידו. השיחות בין השניים מובילות את בנדיקטוס להכרעה ששינוי הסגנון של השלטון יכול לשפר את תדמיתו של הוותיקן.כמובן שכמו כל סרט המבוסס על סיפור אמיתי ואנשים אמיתיים גם סרט זה לא חף מבעיות. ברגוליו אולי נחשב לאפיפיור הכי ידידותי להמונים, אבל דעותיו השמרניות בנוגע להקהילה הלהט"בית, הפלות ונושאים נוספים לא מופיעות בסרט. לעומת זאת מוזכר שיתוף הפעולה שלו עם השלטון הצבאי הרצחני בארגנטינה בשנות השבעים שטבח בעשרות אלפי תושבים שחלקם נעלמו ומקום קבורתם לא נמצא. נכון שהוא שיתף פעולה מחוסר ברירה, אבל עדיין הסרט בוחר להציג את הקרדינל באופן מורכב ולא ממש טהור. בנוסף לכך ישנו האפיפיור בנדיקטוס המציג דמות קשוחה ושמרנית שלא ממש מחבבת את ההמונים, שהיהירות שלה הובילה אותה לאבדון מוסרי ודילמה לגבי עתידה.
למרבה המזל, השיחות בין שני השחקנים הנפלאים לא הופכים לתיאטרליות בגלל הבימוי הנמרץ של פרננדו מיירליס והעובדה שחייו של ברגוליו הצעיר מופיעים בשלל פלאשבקים נרחבים. את ברגוליו הצעיר מגלם חואן מינוג'ין שעושה עבודה טובה גם כן. זאת בחירה מעניינת להתמקד בחטאיו של ברגוליו, דבר שעשוי לגרום למעריציו החדשים ברחבי העולם להסתכל עליו באור אחר. נראה שלמרות זאת יוצרי הסרט לא ממש התכוונו לבקר את התנהלותם של שני אנשי הדת הבכירים והאופן שבה הם מוצגים סלחנית באופן יחסי להתנהלותם במציאות.אם נחזור אל הבמאי הברזילאי, נראה שהפתיחה הסוחפת והסוף המורכב משלל מונטאז'ים מהירים, הם אלו שמפיחים חיים בסרט זה. "האפיפיורים" משלב בין מאפיינים של סרטים ביוגרפיים מוקפדים ומכובדים שאינם באמת רוצים לחשוף את האמת מאחורי הדמויות ובין הצורך לנער את האבק מעל הז'אנר הזה. זאת משימה שקשה מאוד לבצע, במיוחד כשמדובר באפיפיורים. עדיין, הסרט לא קופא על שמריו ועל אף שהוא דידקטי להחריד הוא גם מבדר למדי. נכון שזאת לא יצירה קולנועית חשובה או בלתי נשכחת, אבל כבידור קולנועי בוגר ואיכותי לקהל שמעדיף לראות שני שחקנים מעולים הנמצאים בשיאם מבצעים תפקידים כתובים היטב למידותיהם זה יכול לספק.
האפיפיורים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: דורגיל: 6404/02/2020 14:06:56
9/10אייקון ציון
יצירה רגישה ומדויקת של תקופה, מקום ויחסים שבין שנים מחשובי המנהיגים בעולם. מכניס נפלא אל העולם הנוצרי של הותיקן עם עושר ודיוק עיצובי. כל זה עם משחק רגיש ונפלא של שני הקשישים. ג''ונתן פרייס בתפקיד נפלא כובש בשקט את המסך
שם: פאניגיל: 3429/12/2019 12:22:02
10/10אייקון ציון
וואו! סרט מדהים. המשחק מעולה, השיחות מרתקות ומעוררות מחשבה והצילום מושלם. הסרט מאוד איטי ולא מתאים לכולם. אין בו הרבה אקשן או פעילות, אלא פשוט שני אנשים שמנהלים שיחות פילוסופיות.
שם: חגי הופרגיל: 4324/12/2019 19:57:34
5/10אייקון ציון
סרט די משעמם, אך אני יכול להבין מדוע הוא עורר עניין בעולם הנוצרי. כמעט כל הסרט רואים את שני האפיפיורים, היוצא והנכנס, מדברים ביניהם על עניינים שונים. חלק מהשיחות די מעניינות ומבהירות את הבדלי הגישה בין השניים. גם המשחק של שני השחקנים - אנטוני הופקינס וגונתן פרייס - לא פחות ממופתי. פרייס הופיע בתפקיד איש דת עליון גם בחלק מסוים בסדרה "משחקי הכס", מעניין שהתפקיד הזה מתלבש עליו מצוין. גם מבחינה אסתטית זהו סרט ראוי לציון. ארכיטקטורה כנסייתית יפהפיה ונופים מרהיבים. צילום נקי מאוד, יש שיגידו נקי מדי - כי כל הסטריליות הזו היא גם בעוכריו של הסרט. ומכאן אנו מגיעים לביקורת - כל זה אינו דווה לי אם הסיפור הוא דל ולא מעניין מספיק. העניינים התיאולוגים השונים יכולים לעניין בעיקר נוצרים קתולים אדוקים. ותלבושות-הפורים של כל הנוכחים אצלי עוררו בעיקר גיחוך. הקטעים היותר מעניינים בסרט, עם זאת, הם קטעי שחזור העבר, הן בסיפור האהבה של האפיפיור החדש, הן באופן תפקודו בימי הדיקטטורה הצבאית בארגנטינה. כאן הוא זוכה למנה ביקורתית, אך אני משער שאם זה מה שהציגו, רמת הביקורתיות הממשית רבה יותר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט