חולית ביקורת סרט

Dune Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "חולית":
"עטיפה יפהפייה שמכסה סרט יומרני וחלול"
  שתף/י
פוסטר Dune
משחק אוסקר אייזק, ג'וש ברולין, ג'ייסון מומואה, דייב בטיסטה, טימות'י שלאמה, רבקה פרגוסון במאי/ת דניס וילנב  
מדע בדיוני
ביקורת סרט לחולית מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"כישלון מפואר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע86.4%
בבית
אחכה לדי.וי.די8.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לאחר ציפייה רבה, העיבוד של דניס וילנב ל"חולית", אחד מספרי המדע בדיוני החשובים שנכתב ב-1965 על ידי פרנק הרברט ועסק בקרבות בין בתי אצולה על משאב טבע יקר ערך, מגיע סוף סוף לאקרנים. את המקור הספרותי קראתי בצעירותי. בעיקר זכרתי ממנו הרבה מאוד זרמי תודעה ומחשבות של הגיבורים. לא ממש החומר שממנו עושים סרט אקשן ממוצע. "חולית" הוא ספר מונומנטלי ועצום בהיקפו שאף גרר כמה וכמה המשכים מצדו של הרברט, כשבנו ממשיך את המפעל הספרותי היומרני של אביו. אפשר לקרוא אותו כפשוטו כספר בדיוני מלא יצרים ואפשר למצוא בו תמות דתיות ואלגוריות פוליטיות וחברתיות. לא מפתיע לכן שיוצרים כמו אלחנדרו חודורובסקי ודיוויד לינץ' ניסו להפוך את הספר ליצירות קולנועיות. חודורובסקי נכשל והעיבוד של לינץ' משנת 1984 נותר שנוי במחלוקת עד לימינו.
דניס וילנב נדמה על הנייר כאדם המתאים לבימוי העיבוד קולנועי לחולית. בסרטיו "המפגש" ו"בלייד ראנר 2049" הוא ברא עולמות עצומים בהיקפם, מלאי חלליות מרשימות אך עם קצב מהורהר ועומק שאינם אופייניים לסרטי ז'אנר הוליוודיים עתירי תקציב. וילנב ניחן בהחלט ביכולות לביים ספקטקלים. הוסיפו לכך פסקול שמרעיש בכוונה לכל אורך הסרט וקאסט מרשים ביותר וצאו למסע שאותו עוד לא חוויתם. אז זהו שלא...הסרט מזכיר מאוד את סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים". יש טובים (בית אטריידאס) ויש רעים (בית הארקונן) שמנהיגם מעורר חלחלה ונדמה כג'אווה דה האט אנושי. גיבור הסרט פול אטריידאס (טימותי שלאמה, "קרא לי בשמך", שעד היום לא הבנתי מה הופך אותו לגיבור הצעיר הלוהט של הוליווד) שהוא ה"אחד" ולומד להשתמש ב"קול" שמזכיר מאד את ה"כוח" המסתורי שאבירי הג'ידיי שולטים בו. נכון שחולית נכתב לפני סדרת "מלחמת הכוכבים" והאגדה אומרת שג'ורג' לוקאס שאב השראה מן הספר, אולם אחרי תשעה סרטי "מלחמת הכוכבים" ונספחיהם (כולל סדרת המופת "המנדלוריאן") אני כצופה די שבעתי מאופרות חלל המשלבות אקשן עם מיתולוגיה וממבו-ג'מבו רוחני מביך.
הרהורים נוגים גם על המורשת של "לורנס איש ערב" הנפלא (שגם עסק באימפריות הנלחמות על שליטה באזור מדברי כשבני המקום מתנגדים לכיבוש) תקפו אותי לאחר הצפייה ב"חולית", שהוא בעייני בעיקר דוגמה נהדרת לעטיפה יפהפייה שאם מקלפים אותה לא מגלים הרבה. הסרט מרדד את הספר לחלוטין, מעדיף אקשן (מרהיב) על פני הרוחניות והפילוסופיה שהספר העמיק בה ולי היה נדמה שהעלילה כל הזמן ממהרת לה הלאה ואינה מתעכבת כדי לבנות דמויות ראויות ומעניינות.וכך אנו נותרים עם ילד-גבר מבולבל, בן לשושלת מלוכה ששוב ושוב נאמר לו שהוא עומד להיות ה"אחד" בעוד הוא חולם על בחורה מסתורית (זנדאיה) ובעיקר מראה שוב ושוב מבט מיוסר סטייל ג'יימס דין. איתו אימו האניגמטית, דרי מדבר הכי קלישאיים שיכולים להיות והמון רעים ששוחטים את כולם. הדמויות שטחיות, לא מעוררות הזדהות ובאיזו שהוא שלב מצאתי את עצמי פשוט משתעמם .מזל שהצילום של גרג פרייזר עוצר נשימה ועוזר להעביר את השעתיים וחצי היומרניות והמגלומניות של הסרט.הסרט הוא רק חלק ראשון מתוך עלילות המושיע הפוטנציאלי ולקראת הסיום הבנתי שכל מה שראיתי הוא בעצם פרומו להמשך. אם החלטתם לצפות בו, רצוי לראות את "חולית" על מסך גדול ככל האפשר. השאלה אם בכלל רצוי מלכתחילה ללכת לקולנוע ולראות את הסרט? אין לי תשובה ברורה. אני אישית התאכזבתי.
חולית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גגגיל: 6001/01/2022 10:55:21
9/10אייקון ציון
הפקה מרשימה משחק טוב ערב של הנאה.
שם: לוקגיל: 5501/01/2022 07:19:28
9/10אייקון ציון
הסרט מצוין, אולם רק לחובבי הז''אנר. לאחרים הוא יראה ארוך ומתיש. הייתי מגדירו כסרט חובה לחובבי המדע הבדיוני. אני ממתין בקוצר רוח לסרט ההמשך. בניגוד לסרט המקורי, כאן הוא לא מסתיים בצפייה אחת.
שם: ortal87גיל: 3416/12/2021 11:15:04
4/10אייקון ציון
סרט ארוך מדי ומאד איטי, יכול להיות נחמד לבית אם אין משהו יותר מעניין לעשות אבל בקולנוע בלי יכולת לעשות הפסקה זה היה די מעיק
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מדע בדיוני
זמן Old 2021
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט