אל תסתכלו למעלה ביקורת סרט

Don't Look Up Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "אל תסתכלו למעלה":
"סאטירה מוצלחת אך ארוכה יתר על המידה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Don't Look Up
משחק לאונרדו דיקפריו, טיילר פרי, רון פרלמן, תומר סיסלי, מארק ריילנס, כריס אוונס, מייקל צ'יקליס, ג'ינה גרשון, קיד קאדי, מת'יו פרי, ג'ניפר לורנס, טימות'י שאלאמה, קייט בלאנשט, ג'ונה היל, מריל סטריפ במאי/ת אדם מקיי  
קומדיה
ביקורת סרט לאל תסתכלו למעלה מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"כדאי להסתכל"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע38.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די57.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות4.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כוכב שביט או אסטרואיד ענק בדרכו להשמיד את כדור הארץ. רק אסטרונאוט אחד יוכל לפוצץ אותו ולהציל את העולם. תרחישים כאלו ראינו בשוברי קופות הוליוודיים כמו "ארמגדון" ו"פגיעה קטלנית". אבל מה קורה כשהשביט נושא בחובו מינרלים בשווי טריליוני דולרים שניתן לחצוב מהם רכיבים ליצירת טלפונים סלולריים? וכשהבעלים המיליארדר והאקסצנטרי של חברת הניידים המובילה בעולם הוא התורם הגדול ביותר של נשיאת ארה"ב? מה זה משנה אם הסיכוי להשמדת העולם גדל משמעותית, אם יש סיכוי קטן להשגת רווח כלכלי שיעשה את העשירים לעשירים יותר."דילמה" מסוג זה עומדת במרכז הסאטירה החדשה של הבמאי והתסריטאי אדם מקיי - "אל תסתכלו למעלה". עלילת הסרט עוקבת אחר קייט דיביאנסקי, סטודנטית לאסטרונומיה (ג'ניפר לורנס, "משחקי הרעב"), שמגלה יחד עם המרצה שלה, ד"ר רנדל מינדי (ליאונרדו דיקפריו), שביט ענק שעושה את דרכו לכדור הארץ ועתיד להשמידו בתוך חצי שנה בוודאות של 100 אחוזים.
השניים מגיעים במהרה לבית הלבן שם הם מגלים נשיאה זחוחה (מריל סטריפ) ובנה הוולגרי (ג'ונה היל) שאכפת להם רק מניצחון בבחירות האמצע ומעדיפים להתעלם מהאירוע הקטסטרופלי. דיביאנסקי וד"ר מינדי מדליפים את המידע לתקשורת ועושים את דרכם לתכנית הבוקר, אך נבואת הזעם שלהם נתפסת כפאניקה ובכל מקרה הרבה פחות מעניינת מחזרתה של זמרת על (אריאנה גרנדה) לבן זוגה הבוגדני באייטם הקודם. וכאמור, גם כשהשניים מצליחים לגרום לצמרת המדינה לנקוט בפעולה, אינטרסים כלכליים מוכחים כחשובים יותר מעתיד המין האנושי.הבמאי אדם מקיי החל את דרכו בבימוי שורה של קומדיות פרועות גסות וקורעות מצחוק בכיכובו של ויל פרל - כמו "והרי החדשות", "אחים חורגים" ו"החבר'ה האחרים" - שינה כיוון בשנים האחרונות ועבר לבימוי סאטירות פוליטיות וחברתיות נוקבות וקצביות המשלבות עריכה מהירה, שלל תעלולים קולנועיים וחצים נוקבים לעבר הבסיסים הרעועים והמושחתים של החברה האמריקאית. כך הוא זכה בפרס האוסקר לתסריט הטוב על "מכונת הכסף" על משבר הנדל"ן החמור בארה"ב והאנשים שניצלו אותו כדי להתעשר והועמד לשבעה פרסי אוסקר על "סגן הנשיא" על סגנו של ג'ורג' בוש, דיק צ'ייני.
אין סיבה להאמין שגם סרטו החדש והגדול ביותר בהיקפו שעולה כעת בבתי הקולנוע ובהמשך בענקית הסטרימינג נטפליקס, לא יזכה למועמדויות רבות אף הוא באוסקר הקרוב. מדובר בפרויקט הגדול ביותר של מקיי – 75 מיליון דולרים תקציב, סוללת כוכבי ענק – ליאונרדו דיקפריו, מריל סטריפ, ג'ניפר לורנס, ג'ונה היל, הזמרת אריאנה גרנדה, קייט בלאנשט, טימותי שאלאמה ועוד ועוד – ושיווק של מכונת היח"צ המשומנת של נטפליקס, יסייעו לסרט בקמפיין האוסקר, זאת בנוסף לחצים המדויקים שהוא יורה במערכות הפוליטיות, תרבותיות וחברתיות בחברה האמריקאית."אל תסתכלו למעלה" לא מזכיר במילה את משבר האקלים, אך זהו למעשה הנושא שעומד במרכזו. כפי שאמר מקיי בבכורת הסרט: "אנחנו חיים בתוך הסרט הזה ואם לא נתחיל לפעול במיידי, מיליארדי אנשים ימותו ואנחנו נראה את הציביליזציה נעלמת". כמו בסרט, העובדות המדעיות בלתי ניתנות להפרכה, הסכנה לעתיד המין האנושי ברורה ואמורה להיות מעל לכל מחלוקת פוליטית, ועדיין רבים בעולם מתכחשים או ממעיטים מסכנה זו, מנסים לגמד אותה מסיבות של רווח כלכלי או בורות לשמה. ולא צריך ללכת רק לסכנות האורבות בפתח של משבר האקלים, כשאנו נמצאים מזה שנתיים בתוך מגפה עולמית שממשיכה להתפשט, בין היתר בשל אנשים שחושבים כי הם יודעים טוב יותר ממומחים שעוסקים בתחום ומסרבים לנקוט באמצעים המינימליים בכדי לסייע בבלימתה.יותר מסרטיו הקודמים, עובד "אל תסתכלו למעלה" לא רק כסאטירה אלא גם כדרמה על אנשים שמנסים לגאול את עצמם דרך הצלת העולם שסביבם ומגלים כי שני הדברים קשים משנדמים. אולם הבעיה המרכזית של הסרט היא אורכו. הנקודות והחצים שיורה מקיי ברורים ומוצלחים, גם אם הם חלקם מובנים מדי מאליהם. בנוסף החצים שהסרט מקיי יורה לא זקוקים לשעתיים ורבע לחידודם, וכך מה שיכול היה להיות סאטירה קצרה, מוצלחת וקצבית – הופך לסרט משעשע ואינטליגנטי אך גם כזה עם לא מעט רגעים מתים בתוכו וכאלה שחוזרים על אותה פואנטה שוב ושוב. נדמה כי מספריים של עורך היו מועילות לסרט להפוך לנוקב וחד אף יותר, ועדיין "אל תסתכלו למעלה" הוא סרט מוצלח, כזה שגורם לכם לצחוק ולהיות חרדים לעתיד האנושות בעת ובעונה אחת.
אל תסתכלו למעלה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: Simple manגיל: 3020/04/2022 08:24:13
7/10אייקון ציון
***ללא ספויילרים**** אז ככה אחרי שכתבתי ביקורת שלמה והאתר פשוט עשה ריסט ומחר הכל, אקצר סרט סופ''ש מעולה גם מעביר זמן גם לא מלא בכל הקיטשיות המעצבנת בעיקר לגברים בינינו, אחלה סרט שתהנו עם הבת זוג ויהיה לכם עוד תהיות ועל מה לדבר אחריו. בגדול מזכיר את הסגנון של "מראה שחורה" למי שראה, סרט טראגי ויחד עם זאת מצחיק ושנון, והכי חשוב מלא בביקורת נוקפת על האנושות כיום. על עידן השקר שבו הכל תמיד פוליטי ואם אתה איתם אז אתה נגדנו, כולם כמו עדר ללא חשיבה עצמית רציונלית הגיונית. בזמן ההתחממות הגלובלית שבכל יום אנחנו מקרבים את סופנו וסוף ילדינו ועדיין הכל ממשיך כרגיל. הסרט הזה מדהים כמה שהוא ממצה את המצב והתמודדות האנושות עם קורונה מצד אחד והתחממות גלובלית מצב שני. שווה צפיה. בנטפליקס לטעמי מתאים יותר.
שם: anipoגיל: 5001/04/2022 10:23:15
8/10אייקון ציון
חוויה נחמדה סך הכל. משחק מעולה, צילום מרהיב, מצחיק לעיתים ומצליח להעביר את המסר בצורה טובה. סאטירה על שחיתות שילטונית ומוסרית. רנדל הפרופסור החרדתי וקייט הדוקטורנטית הקולית, הם שני אסטרונומים שמגלים שכוכב שביט ענק עומד להתנגש בכדור הארץ בעוד כשישה חודשים. הם פונים לנשיאת ארה"ב וגם לתקשורת במטרה לעורר את המודעות לנושא ולדחוף לפיתרון, שהוא פיצוץ גרעיני של הכוכב לפני קרות אסון שישמיד את כל האנושות.הם זוכים לכתף קרה וללגלוג. לתמונה נכנס גם טייקון הייטק פלצן ,שחושב איך לעשות כסף מכל הסיפור ומציע פיתרון משלו שיניב לו רווחים גדולים עצומים. המסר הוא ברור ויצא נגד הקפיטליזם והפוליטיקה. בשני המקרים האינטרסים הצרים והסימביוזה ביניהם, באים על חשבון הציבור. הסוף מדבר בעד עצמו. לא סרט גדול אבל גם אין תלונות.
שם: איציק גורגיל: 4802/01/2022 07:50:32
8/10אייקון ציון
סאטירה על תאוות בצע של תאגידים, פוליטיקאים מושחתים, אתיקה תקשורתית ותרבות סלבריטאים. אמנם מככבים פה שחקנים טובים וגם הרעיון חזק אבל התוצאה פושרת ולא כל כך מצחיקה. בכל זאת הסרט שווה צפייה ומהווה תמרור אזהרה לכולנו לסמוך רק על השכל הישר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי קומדיה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט