אפריקה ביקורת סרט

Africa Movie Review

תמונת כתבמיכל ליבר רונן על "אפריקה":
"סרט על המאבק האמיץ בתהליך הזקנה וההשלמה עמו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Africa
משחק מאיר גרנר, מיה גרנר, אורן גרנר במאי/ת אורן גרנר  
ישראלי
ביקורת סרט לאפריקה מאת מיכל ליבר רונן | כתבת קולנוע
ציון המבקר
"אותנטי ומרגש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע81.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די12.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"רציתי באיזהשהו שלב להיות רב חובל, להפליג בימים ולמצוא את 'האריה הכחול'" עונה מאיר בן השישים לנכדו שמראיין אותו עבור עבודת שורשים, בשאלה מה היה חלום הילדות שלו. את חלום הילדות הוא לא הגשים, במקום זאת הוא בונה לנכדיו מיטות בצורת סירות ויוצא איתם להרפתקאות דמיוניות בחיפוש אחר 'האריה הכחול'. שם הסרט "אפריקה" הוא התרפקות על הטיול שערכו מאיר ואשתו, מיה. כשמגיעים חברים לשאול שאלות על הטיול , מועלים על מסך הטלוויזיה תצלומים שמהווים שבבי זיכרון מתקופה בה מאיר היה בריא ושמח.זו בעצם מהות הסרט "אפריקה", סרט הביכורים של הבמאי אורן גרנר, שהוא הסתכלות אינטימית על גבר שחווה את משבר גיל השישים. ישנה ההתרפקות על זיכרונות העבר, על מה שהיה וקבלת המצב הנתון, קרי, ההזדקנות, חוסר החיוניות וההשלמה עם זה. "פחות או יותר אותו דבר" עונה מאיר לנכדו בשאלה מה התכניות שלו בעתיד. וזה משקף את רצונו, שהוא בעיקר לשמור על המצב כפי שהוא ללא הידרדרות.
"אפריקה" לוקח את הצופים למסע בתוך נבכי נפשו של מאיר, נגר פנסיונר בן שישים שמצבו הגופני מידרדר. בעוד מיה, אשתו הפסיכולוגית, ממשיכה לעבוד ולקבל מטופלים ובשעות הפנאי נהנית לשיר במקהלה של היישוב, הוא חש מיותר. ארגון חגיגות יום העצמאות ביישוב, עליו הוא הופקד תמיד, הועבר לצעירים. גם כדי להכין לנכדו הקטן מיטה הוא צריך להילחם בבתו שמתנגדת לכך. "עזוב, אני אקנה באיקאה", היא אומרת. בנוסף הוא נוטה ליפול ולהיפצע, הוא עצבני יותר ונגרר לתגרות אלימות ונוטה לשכוח דברים. מעל הכל מרחפת הידיעה כי מצבו הלבבי אינו תקין ועליו להירגע ולבצע מעקב.משבר גיל השישים לא מספיק בא לידי ביטוי בעולם הקולנוע . המעבר ממצב מועסק, רלוונטי ופעיל למצב של פנסיונר, חסר תועלת לכאורה, הוא מעבר חד וקשה לעיכול. השגרה המוכרת, של הליכה לעבודה שמהווה נפח גדול מחיי היום יום נעלמת פתאום והחיים משתנים. זהו מצב שדורש הסתגלות מחודשת, תהליך נפשי מורכב והשלמה עם הכיוונים החדשים שמתגלים. למרות שהסרט דן בסיפור מסע פנימי, זיכרונותיו הנעימים של מאיר מטיולו לאפריקה והתרפקותו על חלומו כילד להפליג בעולם, אי אפשר שלא להזכיר סרטי מסע בגיל מבוגר. הסרט האנגלי "לעולם לא מאוחר" אודות הקשישה שמטפסת על הר או הסרט האיטלקי "צ'או איטליה" אודות חבורת גברים בגיל העמידה שחושבת לעבור לגור במדינה אחרת.
זהו סרט הקולנוע הראשון של אורן גרנר שגם כתב וגם ביים, עליו זכה לפני 3 שנים בפרס הסרט הטוב בפסטיבל הסרטים בחיפה (במשותף עם הסרט "לידה" של ירון שני). הוא מוכיח כישרון כתיבה יצירתי ואינטליגנטי ועבודת בימוי יפה ורגישה. השחקנים הראשיים הם אביו ואמו. הוא משתמש גם באחותו ושכניו אף הוא מופיע בתפקיד קטנטן. השימוש באנשים הקרובים אליו שאינם באים מתחום המשחק גורם לסרט להראות אותנטי, אמין ומשכנע.ניתן לראות בסרט המשך ישיר לסרטו הקצר של גרנר "גרינלנד" בו הוא עובר מבית הוריו לדירה יחד עם חברתו. הוא מראה את הקשר החם לאביו, הדאגה למצבו הבריאותי ואת תהליך ההתבגרות שעובר עליו, בעיקר בסצנת הוצאת האבק מהספה הישנה. גם ב"גרינלנד" שם הסרט אינו משקף את תוכנו – הטיול לגרינלנד הוא הטיול שעשו הוריו יחד בעבר, שוב התרפקות על זיכרון משמח מטיול, מוטיב שחוזר בשני סרטיו של גרנר. גם השימוש בכלבתו, צילה הצוהלת ושמחה כשהיא שותה מצינור מים, משקף את תחושת הנוסטלגיה של גרנר שמועברת בסרטיו.הצילום של עדי מוזס נותן תחושה של סרט דוקומנטרי וזאת התחושה שמלווה את הצופים מתחילתו ועד סופו. גם השילוב של שחקנים שהם משפחתו של הבמאי והשימוש בבית הוריו של גרנר כלוקיישן המרכזי נותנים תחושה של הצצה וחדירה לפרטיות. זהו גם היופי בסרט שגורם לו להראות כה מוחשי ולתחושת הזדהות עם הדמות הראשית. לא ברור אם מדובר בסיפור אמיתי או בדוי, אך מה שבטוח מדובר בסרט טוב עם משחק מרגש מאוד, שמותיר את הצופה עם מחשבות גם לאחר סיומו.
אפריקה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4107/07/2023 08:19:07
7/10אייקון ציון
סרט שהוא יותר דוקומנטרי על המשמעות בחייו של אדם מזדקן. קטעי המשחק עם הנכד מצליחים לרגש במעט ושיק של יום חולין תורם מאוד לסרט במחיוד בסיום. צעירים פחות ימצאו עניין בסרט.
שם: רחלי זיגלרגיל: 7023/05/2022 16:10:38
9/10אייקון ציון
סרט מעניין וחשוב על אי רלוונטיות בגיל הפרישה,כמעט דוקומנטרי ומגולל את סיפורו של איש ההתיישבות שעדיין במלא כוחו ומרגיש מיותר. הסרט מלווה בשירת רבים נוסטלגית ומן הראוי גם להקרינו בפני קהל צעיר יותר כאלמנט חינוכי.לצערי,הסרט אינו זוכה לחשיפה ראויה ומוצג פעם ביום בלבד,למה?!כדאי מאוד לראות
שם: אביבהגיל: 6019/05/2022 17:37:08
4/10אייקון ציון
סרט משעמם למדי העשוי כתיעוד דוקומנטרי על חיי זוג מבוגר בקיבוץ. הסוף ממש קטוע. יותר מתאים לתוכנית טלויזיה ולא לסרט קולנוע
קישורים
חץ אפריקה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט