בופור ביקורת סרט

Beaufort Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "בופור":
"מקצועי ומרשים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Beaufort
משחק אושרי כהן, איתי טיראן, אלי אלטוניו, אוהד קנולר, אלון אבוטבול, איתי תורג'מן במאי/ת יוסף סידר  
ישראלי
ביקורת סרט לבופור מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מקצועי ומרשים"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע12.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די81.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
זהירות, ספוילרים!

בהחלט הגיע ליוסף סידר לזכות בפרס הבמאי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין. תחת ידיו נוצר אולי אחד הסרטים המרשימים והחשובים ביותר שנוצרו בקולנוע הישראלי בשנים האחרונות. עם זאת, מדובר בסרט שלא רוצה לפגוע בשום צד בחברה הישראלית. התוצאה בסופו של דבר היא מסר אוניברסאלי, שבלוני, כאילו חשוב ולא נועז: "מלחמה זה רע". האם היינו צריכים להיות בבופור? האם טוב שיצאנו מלבנון? האם הצורה שבה יצאנו מהבופור משפילה או ראויה? ומי האשם בשפיכת הדם המיותרת שהתרחשה שם? על השאלות הללו סידר ולשם לא עונים בתסריט פרי עטם. כנראה שאם הם היו עונים היו כאלה שמאוד היו נפגעים מהסרט ובפסטיבל ברלין "בופור" לא היה לוקח חלק.באופן ביזארי במקצת "בופור" מזכיר יותר את ז'אנר סרטי האימה מאשר את ז'אנר סרטי המלחמה. נכון שמלחמה היא סיוט בפני עצמו אבל התסריט מזכיר יותר את "פסיכו" מאשר את "פלאטון". בזמן שצפיתי בו אפילו נזכרתי בסרט אימה בריטי מבריק בשם "Deathwatch" המתרחש בחפירות בזמן מלחמת העולם הראשונה והאויב ידוע בשמו אך בלתי נראה והוא ממש לא נחמד. גם כאן האויב בלתי נראה, לא רואים אותו לשנייה אחת על המסך אבל את הטילים שנוחתים מעל לחפירות מפתיעים וקטלניים.
לפי מיטב המסורת של הקולנוע האמריקאי, הגיבור הוא אדם זר שמגיע בתחילת הסרט למקום מסוים והסיפור של המקום והאנשים החיים בו נחשפים לקהל דרך עיניו. כך גם הקהל זוכה להכיר את הגיבורים שהעלילה תתנהל סביבם. גם לגיבור תהיה הזדמנות להשפיע על מהלך העניינים. הנוסחה זו מוכרת בעיקר מסרטים שבו מגיע אדם לבן לארץ זרה סטייל "המלך האחרון של סקוטלנד" או אלף אלפי הבדלות "הסמוראי האחרון" ו"לגעת ביהלום".אבל אז עושים לנו תרגיל "פסיכו", האווירה המחרידה של הסרט משתלטת על העלילה, והכול משתבש. "בופור" הוא סרט על ניסיון של חיילים לשרוד כאשר הם לא יכולים לעשות דבר נגד האויבים הבלתי נראים שלהם. על אנשים שנמצאים בין הפטיש לסדן ורק צריכים לשרוד את קצת הזמן שנותר להם במוצב הבלתי אפשרי הזה. אבל "בופור" גם נמלט מלקיחת אחריות ולא מספק לקהל תשובות בנושאים פוליטיים וצבאיים. סידר שיש לו כבר ניסיון בסצנות פעולה ("ההסדר") ובסצנות אינטימיות משפחתיות ("מדורת השבט") ומאוד אוהב לעבוד עם כוכבי טלוויזיה וקולנוע (טינקרבל, אקי אבני, אסי דיין, משה איבגי, ואושרי כהן) מצליח לשלב את כול הכישרונות שלו לתוך סרט אחד דחוס.
"בופור" הוא סרט מותח שיש בו רגעים מורטי עצבים וגם כמה רגעים מפחידים למדי. יש בו עוד יותר רגעים אינטימיים מרגשים ואנושיים עמוסים בקלוז-אפים על פניהם של השחקנים הצעירים. יש לו גם קאסט נוצץ יותר מתמיד: אושרי כהן ואלי אלטוניו שלמרות הרקורד הקולנוע העשיר שלהם מוכרים בעיקר בזכות הטלנובלה "השיר שלנו". איתי תורג'מן שכבר אוחז בפרס אופיר לשחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"בית"ר פרובנס" הנשכח והלהיט "אביבה אהובתי". אוהד קנולר השחקן הקבוע של איתן פוקס שוב פעם מגלם חייל בעל מצפון. איתי טיראן שחקן תיאטרון נפלא שלא מצליח לעבור מסך. אותי לימדו שכאשר שחקן משחק מעולה בסרט זה בגלל שהוא כישרוני מאוד וכאשר הוא משחק רע זאת אשמת הבמאי. טיראן הוא טעות בליהוק לפי דעתי.סידר עומד במשימה שהוא מציב לעצמו בהצלחה עצומה. מצד אחד הוא יוצר סצנות הזויות ומאיימות כמו הסצנה המבריקה שהמוצב נראה כמו מבוך ללא סוף. מצד שני הוא מצליח ליצור סצנות אינטימיות מרגשות בעזרת קלוז-אפ, טקסט מדויק ושחקנים נפלאים שפניהם עמוסות מבע. אושרי כהן מעולה ואלי אלטוניו נפלא. איתי תורג'מן הוא סטיגמה מהלכת על שניים אבל הוא עושה זאת נפלא ומצליח ליצוק לתוך דמות הקרטון שנכתבה עבורו עומק רב. אוהד קנולר משחזר את תפקידיו אצל פוקס. הוא עושה זאת היטב. איתי טיראן מגלם את השמאלני המעצבן, זה שמקטר ומתבכיין בלי הפסקה. לא ברור לי למה סידר יצר דמות בלתי נסבלת שלא מעוררת הזדהות. כנראה הדעות הפוליטיות שלו בכול זאת הכתיבו לו דבר מה אחד בסרט הזה ולהוציא את דמות השמאלן רע, אפילו רע מאוד.מה סידר חושב על המוצב המקולל "בופור" ? אין לנו צל של מושג. אבל ידוע לנו שהוא חייב להזכיר אפילו במאית השנייה את פרשת העמותות והתרומות הלא חוקיות שאהוד ברק היה מעורב בהן. האם טוב שממשלת ישראל החליטה להוציאה את חייליה מלבנון? את התשובה לשאלה הקריטית שהסרט מעלה שוב ושוב לא נקבל בסרט. האם הדרך שבה ה"בופור" פונה מכבדת את המדינה שלנו? על השאלה הנ"ל סידר לא עונה. הוא מתחמק ויוצר סרט ישראלי לא מעורר מחלוקת ולכן הוא רלוונטי יותר לחו"ל מאשר למדינה בה הוא חי.

מהסרט הזה ברור לנו דבר אחר: סידר יצר סרט אוניברסלי על חיילים ישראלים צעירים שמעדיפים להיות בבית ולא בשדה הקרב. עם מסר כזה שום חייל ברחבי העולם, שום אמא של חייל ושום אזרח שפוי במדינה שפויה לא יכול שלא להסכים. מאחר והוא העביר את המסר הפשוט והישיר של הסרט במקצועיות מרשימה הוא זכה בפרס. מזל טוב!
בופור - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תומר רפאליגיל: 1607/11/2019 09:39:01
10/10אייקון ציון
סרט מעולה, השחקנים טובים ממש והתסריט פצצה, אבא שלי שירת בלבנון ורק בזכות הסרט הזה הצלחתי להבין מה החיילים עברו שם באמת, הסרט מצליח להראות גם איך חיילים יכולים לסכן את חייהם ואף למות בגלל הנהגה לא טובה של פוליטיקאים, פשוט סרט מעולה
שם: דוביגיל: 2014/02/2008 15:01:39
9/10אייקון ציון
לפני שנה בערך כשבופור יצא לראשונה ראיתי אותו וכשיצאתי מהקולנוע אמרתי שאם באקדמיה שם (אוסקר) לא יקחו אותו לפחות לחמישיה הם אידיוטים. לתשיעיה לא היה לי ספק שהוא יגיע. ואז הגיע ביקור התזמורת וסיבך את המצב. אבל אחרי כל הפולמוס אני שמח שיש סרט ישראלי כזה שמיצג אותנו. הלכתי לראות אותו שוב ועדיין נהנתי ממנו מאוד. הוא לא ביקורתי או חד צדדי אלא פשוט מדהים במצב הנפשי של החיילים. הוא קשה לצפיה. אבל ישראלי כל כך.שלא פלא שהמון בארץ ראו אותו ונהנו. סרט מדהים הוא ברמה בינלאומית אבל הוא שלנו וחובה לנו לצפות בו!!!
שם: יואב גגיל: 3606/01/2008 02:19:36
2/10אייקון ציון
ראיתי את הסרט לפני כמה חודשים אבל שכחתי לתת ביקורת. א הנה לכן את האמת על "בופור": זבל של סרט! לא יעזור בית דין. סופר שיעמום, סופר מיותר. האווירה הקלסטרופובית של הבונקר מועברת היטב, אבל בסרט אין עלילה והסוף נמשך עד קץ הדורות כשכל הצופים מתפלאים מדוע כבר לא מפוצצים את הבונקר ומדוע צריך את כל הבירוקרטיה הטכנית. עם כל הכבוד למבקרים, זהו עוד סרט שמצעיד את הקולנוע הישראלי אחורה, ולא יעזור בית דין!
קישורים
חץ בופור (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט