חדשות קולנוע וסרטים

סרט חזק – השומרים – ביקורת סרט

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
מאת: יאיר הוכנר

הציפיות של כותב שורות אלו מ"השומרים", עיבוד קולנועי לנובלת קומיקס פילוסופית, אפלה, מאתגרת וחשובה של אלן מור משנת 1986 היו נמוכות. היצירה הספרותית המורכבת של מור עוסקת בפירוק דמותו של גיבור הקומיקס ושל העולם בו הוא מתקיים. העלילה מתרחשת במציאות אלטרנטיבית במהלך שנות השמונים כאשר המלחמה הקרה בשיאה. וודוורד וברנשטיין העיתונאים שחשפו את פרשת ווטרגייט נרצחו, ניקסון עדיין נשיא ארה"ב זו קדנציה חמישית, ולהיות גיבור-על זו עבירה על החוק. די ברור ש"השומרים" הם אנשי שוליים. חלקם הוכרזו כעבריינים, אחרים נכלאו בבתי משוגעים ומי שנותר בחוץ עובד במעבדות של צבא ארה"ב או הפך למיליונר אגוצנטרי.

בשנת 2004 התגלה הבמאי זאק שניידר בחידוש המעולה לסרט האימה "שחר המתים". החידוש שעלה באיכותו על המקור עורר ציפיות עזות כאשר ב- 2006 שניידר הוציא לבתי הקולנוע את "300" שמבוסס על נובלה גרפית של פרנק מילר ("עיר החטאים"). כגודל הציפייה כך גם גודל האכזבה.

[*]

ציפיותיי הנמוכות מהסרט "השומרים" נבעו משתי סיבות: העובדה שקראתי את הנובלה, והאכזבה העמוקה משניידר. החששות התפוגגו במהרה כבר בשניות הראשונות של הסרט על רקע הסצנה האלימה שבה "הקומיקאי", אחד מגיבורי העל נרצח ובהמשך מופיע סיקוונס מרהיב ובלתי נשכח לצלילי קולו של בוב דילן על רקע כתוביות הפתיחה המתארות את ההיסטוריה של "השומרים".

"השומרים" הוא קודם כול בידור קולנועי מרהיב עין מהשנייה הראשונה עד האחרונה. זהו מוצר קולנועי מעוצב בקפידה שמצליח לרתק לא רק בגלל שפע האפקטים אלא גם בגלל התוכן והדמויות.

[*]

לעומת מרבית העיבודים הקולנועיים לנובלות קומיקס או לדמויות קומיקס, הסרט הזה מצליח לעורר שאלות פילוסופיות עכשוויות מטרידות ואקטואליות יותר מתמיד. אם צריך לקטלג את "השומרים" אפשר להגיד שהוא כמעט באותה ליגה של "האביר האפל". סרטו של כריסטופר נולן מקיץ 2008 שינה את פני הז'אנר באופן טוטאלי ונראה שהיום ליצור סרט קומיקס ראוי הופך למשימה קשה למדי. שניידר עומד בכך בגבורה ומספק לא רק סרט פעולה אלא גם סרט מעיק, אפל ומעורר מחשבה.

"השומרים" מאיר כמה נקודות מטרידות במיוחד על עולמנו. למה אנחנו זקוקים לגיבורים ולמה הגיבורים זקוקים לנו? תארו לכם עולם אוטופי, עולם מושלם שאין בו מלחמות ופשעים. מה יעשו הפוליטיקאים? מה יעשה הצבא? מה תעשה תעשיית הנשק? מה יעשו גיבורי העל? אכן שאלה מורכבת ובעייתית שהעולם ניצב מולה עכשיו יותר מאי פעם כאשר המלחמה הקרה חוזרת אל עולמנו וכשאיראן מתחמשת בחסות רוסיה בנשק גרעיני. כפי שבסרט אנו פוגשים אדם שבטוח שהכחדת כמה מיליונים תחסוך אסון גדול יותר, כך בעולם ישנם כאלה שאין להם בעיה אם רצח עם אחד ימנע רצח עם אחר.

[*]העלילה המורכבת של הסרט עוקבת אחרי מספר גיבורי על בגמלאות שנאלצים לחזור ולשתף פעולה כדי למנוע מלחמה אפוקליפטית. המנהיג הבלתי מעורער הוא ד"ר מנהטן, פיזיקאי שבעקבות תאונה במעבדה הפך לאל כחול שכמעט ואין מגבלות לכוחו. בילי קראדפ מצליח להטעין את הדמות שנוצרה כולה בעזרת אנימציית CGI במטען רגשי מדהים, על אף שבני האדם מעניינים אותו הרבה פחות מאשר שאלות פיזיקליות. בכלל, כוכב מאדים הרבה יותר מעניין אותו מכדור הארץ. שאר "השומרים" הם אנשים רגילים בעלי מיומנויות פיזיות מפותחות שפעלו כשהם לבושים בגלימות ומסכות המסתירות את זהותן. הרצון המיידי שלהם היה אולי לעזור לציבור האמריקאי אבל המניעים הפסיכולוגים שלהם מורכבים יותר. "הקומיקאי" מייצג את האמריקאי גס הרוח, השוביניסט והשמרן. "רורשאך", הוא סוג של המפרי בוגרט במסכה, בלש פרטי בפילם נואר ופרנואיד שהטרוף הולך ומשתלט עליו, אחד שהשתמש בכול אמצעי כדי להעניש פורעי חוק. ישנם גם "הינשוף" החנון שבחבורה שיש לו את הגדג'טים המגניבים, "סילק פקטור" הסקסית ו"אוזימנדיאס" שנחשב לאיש החכם ביותר בעולם.

אחרי ש"הקומיקאי" נרצח "רורשאך" מתחיל בחקירה ויוצר קשר עם חבריו לשעבר לקבוצה. סוג של פילם נואר מורכב מתפתח כאשר הבלש בעל המסכה מתחיל לחשוד כי יש מזימה לחסל גם את שאר חברי הקבוצה. ג'קי ארל הילי, שהיה מועמד לאוסקר על תפקידו בסרט "ילדים קטנים", נותן הופעה קולנועית משובחת. שאר חבריו לקבוצה מצטיינים לא פחות: פטריק ווילסון, מת'יו גוד, מאלין אקרמן, ג'פרי דין מורגן וקרלה גוגינו.

[*]

הצרה היחידה של "השומרים" היא שמרוב עלילות, דמויות ראשיות וניסיונות ליצור סרט מורכב שגם ישעשע נראה שהוא נופל בין הכיסאות, בין הרצון לספק מוצר בידורי לבין הצורך העז ליצור יצירה אומנותית חד פעמית ובסופו של דבר התוצאה הקולנועית לא החלטית אבל עדיין מהממת.
תגובותהוסף תגובה
2יש כאלה שיאהבו ויש כאלה שלא. אני באמצע. למה? כי החלק הראשון של הסרט הוא כבד ורק בחלק השני רואים תוצאות. הרבה פילוסופיה בסרט הזה. אפקטים מדהימים.... יניב (29) | 10/03/2009 10:34:10
1ואי פשוט הוצאת לי את המילים מהפה... ראיתי את הסרט בהקרנת הטרום בכורה של וואלה! ואני חושב בדיוק כמוך. משחק מעולה של כמה שחקנים, סגנון של האביר, סרט מרשים עם עריכה מוזיקלית נפלאה אבל לצערי רוב הקהל שנמשך לסרטים הללו בגלל המסע הפרסומי יתאכזב. זה לא סרט כמו האביר שמדבר לכולם. זה סרט רציני, אפל, מרשים ופילוסופי מאוד. תודה על הביקורת הנפלאה :) תמיר (17) | 08/03/2009 10:53:32
רלוונטי
חץ השומרים (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2009
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט