חדשות קולנוע וסרטים

שון פן בבכורת הסרט על אוקראינה בברלין: "פוטין הוא פושע מלחמה, בריון"

שון פן בבכורת הסרט על אוקראינה בברלין: פוטין הוא פושע מלחמה, בריון
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
כמעט שנה בדיוק לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ה-73 בברלין סרטו התיעודי של שון פן "סופר פאוור", שמתעד את ימי פריצת המלחמה אליהם נקלע הכוכב בשהותו, את הקשר שיצר עם הנשיא זלנסקי ואת חזרתו לאוקראינה חודשים לאחר מכן והיתקלותו בזוועות שחוללו הרוסים. אלעד שלו מדווח מבכורת הסרט ומהשאלות ותשובות עם פן
וולודימיר זלנסקי, הקומיקאי שגילם נשיא בסדרת טלוויזיה מצליחה והפך לנשיא בעצמו, ריתק את דמיונם של כוכב ובמאי הקולנוע שון פן וחברו הבמאי ארון קאופמן. השניים החליטו לנסוע לקייב ולפגוש את הנשיא, בימים שבהם הכוחות הרוסיים ריכזו כוחות מסביב והדיבורים על פלישה אפשרית שטפו את החדשות בעולם. ועדיין, גם כשהיו שם נדמה שמעטים האמינו כי פלישה שכזו תתקיים, את האכזריות של הצבא הרוסי ואת העובדה כי גם שנה לאחר מכן אוקראינה תחזיק מעמד ותוכיח כי אנשיה מוכנים למות על מנת להישאר בני חורין.

כמעט שנה בדיוק לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ה-73 בברלין סרטם התיעודי של פן וקאופמן "סופר פאוור". פן, שתמרן לאורך השנים בין מעמדו כשחקן מצליח ("גבר מת מהלך", "מיסטיק ריבר") לבמאי מוערך ("עד קצה העולם"), הפך עם פרוץ המלחמה לשגרירה הלא רשמי של אוקראינה בארצות הברית. העובדה כי כוכב במעמדו היה שם עם פרוץ הלחימה פן ונקלע להפצצות על קייב במסגרת ניסיון ההפיכה הרוסי הכושל, נפגש עם הנשיא זלנסקי ביום הפלישה והעביר דרכו מסר לעולם לגבי הצורך של אוקראינה בתמיכה ובתחמושת ואף נמלט בדרך לא דרך במסע לגבול פולין – הפכה אותו לפנים המוכרות בארצות הברית של מלחמה רחוקה במדינה שמעטים מכירים.



גם פן וקאופמן, שנכחו לצד שגריר אוקראינה ושר התרבות הגרמני בהקרנת הבכורה של הסרט באולם ההופעות ורטי בברלין, הודו כי לא ידעו רבות על המדינה. "אני לא חושב שמישהו מאיתנו באמת הבין מה זה אוקראינה", אמר קאופמן לאחר הבכורה. "בילינו שם הרבה זמן והתאהבנו באנשים, התאהבנו במדינה, התאהבנו גם באידיאליזם הזה. בשנים האחרונות איבדנו בארה"ב קשר עם משהו שהיה להם: יש להם השקפות שונות, דרכי חיים שונות, אבל כולם רוצים להשתפר כמדינה והם מאוד מאוחדים".

הסרט מוצג מנקודת מבטו של פן, שמשמש ככוכב שלו. הוא נפגש עם אזרחים ולוחמים, רוקם מערכת חברית עם הנשיא זלנסקי, מתראיין לערוצי טלוויזיה אמריקאיים כדי להפנות זרקור למלחמה שנשכחת מהם עם הזמן ונפגש עם בכירים בממשל. פן, שנפגש בעבר עם הנשיא פוטין, לא מנסה להסתיר את היותו של הסרט מכוון מטרה. הוא חוזר שוב ושוב על כמה הוא מעריץ את היכולת של האוקראינים להילחם על הדמוקרטיה והחופש שלהם וחוזר על המסר שיש לתמוך כעת באוקראינה כי אם הם יפסידו במלחמה הזו, כל העולם המערבי ישלם בדם. בשיחה לאחר ההקרנה אמר פן שהוא שמח להיות "תועמלן" למאמץ המלחמתי האוקראיני וכינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "פושע מלחמה ובריון קטן ומפחיד". "זה לא סרט אובייקטיבי כי זו לא מלחמה מעורפלת. אין לי שום בעיה אם זה ייחשב כתעמולה כי זה הסיפור האמיתי שמצאנו", אמר פן. הסרט בן השעתיים מהווה בחלקו הראשון מבוא לצופה שלא מכיר את סיפורה של אוקראינה ומציג את הפוליטיקאים המושחתים ששלטו בה, אירועי יברומידאן במהלכם נהרגו מאות מפגינים כנגד הנשיא הפרו רוסי ויקטור ינוקוביץ' שהודח מתפקידו לאחר מכן, הפלישה הרוסית לחצי האי קרים לאחר שלא הצליחו לשלוט באוקראינה דרך נשיא-בובה ועלייתו לגדולה של וולודימיר זלנסקי, שחקן וקומיקאי מפורסם ששיחק מורה להיסטוריה שמחליט להילחם בשחיתות במדינה ונבחר לנשיאות, ולאחר מכן ניצל את הצלחתו הטלוויזיונית ורץ לנשיאות המדינה על אותו מצע.



לאחר מכן הסרט מזגזג בין דיווחים על המלחמה בתקשורת העולמית והניסיון של פן להעלות מודעות אליה, עד שהדבר מוביל אותו לחזור בחודש יוני לאוקראינה, ארבעה חודשים לאחר תחילת המלחמה. חלק זה - שבו הוא מתוודע לזוועות שעוללו הרוסים, כולל סיור בדירה שנהרסה כליל בהפצצות, צילומי גופות מפויחות, ביקור של פן בשוחות הלחימה בחזית המזרחית וגן ילדים שהושמד כליל - מביא לצופה המערבי היתקלות ישירה עם האכזריות הרוסית מחד ועם החוסן הלאומי, התקווה לניצחון ולחופש ותחושת האחדות שיצרה המלחמה בעם האוקראיני.

בראיון שמקיים פן עם נשיא אוקראינה בביקורו השני המדינה עונה לו זלנסקי. "אנחנו ננצח, השאלה היא רק באיזה מחיר. ככל שאתה מעכב סיוע, זה הופך להיות יקר יותר ולא בכסף אלא בחיי אדם". בשאלות ותשובות שלאחר ההקרנה, פן הדהד את חששותיו של זלנסקי. "זה לא כל כך קשור למה יקרה אם אוקראינה תפסיד, כי הם לא יפסידו, אבל אם רוסיה תנצח, כולנו נדפקנו. כאמריקאים, אני יכול לומר שנצטרך להתבייש שלא הגדלנו מוקדם יותר את משלוחי הנשק".

פן גם הופיע בהפתעה בטקס הפתיחה של הברלינלה, שם הופיע זלנסקי דרך לווין כדי לברך את צופי הפסטיבל ולעודד אותם "לא לשתוק "כאשר האוקראינים ממשיכים להילחם למען החופש. "נשאלת שאלה הגיונית: באיזה צד צריכות להיות תרבות ואמנות?" שאל זלנסקי. "האם אמנות יכולה להיות מחוץ לפוליטיקה? האם הקולנוע צריך להיות מחוץ לפוליטיקה? זו שאלה נצחית אבל היום היא מאוד רלוונטית".
אלעד שלו - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
כתבות בהן מופיע/ה השחקן/נית שון פן
 
חיפוש בארכיון 2000
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט