קוריולאנוס ביקורת סרט

Coriolanus Movie Review

תמונת כתביאיר פרי על "קוריולאנוס":
"מקומם ומתיש"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Coriolanus
משחק רייף פיינס, ונסה רדגרייב, ג'רארד באטלר, בריאן קוקס, ג'סיקה צ'סטיין במאי/ת רייף פיינס  
דרמה
ביקורת סרט לקוריולאנוס מאת יאיר פרי | מבקר קולנוע וטלויזיה
ציון המבקר
"מקומם ומתיש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע60.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לפני כעשור, גילם השחקן רייף פיינס (הפצוע האנגלי, רשימת שינדלר, סרטי הארי פוטר) את דמותו של קוריולאנוס במחזה השייקספירי בעל אותו השם כשהועלה על בימות לונדון. כעת, החליט פיינס למנף את התפקיד הזה כדי לפרוץ כבמאי. וחבל. המחזה, והסרט, מגוללים את סיפורו האמיתי של קאיוס מרסיוס קוריולאנוס (פיינס), שר צבא רומאי אימתני, עטור גבורה ושנוי במחלוקת. אך עוד לפני שנזכיר מה קורה בסיפור, חשוב לציין את ה'איך'- בעוד שהמחזה המקורי מתנהל ברומא הקלאסית, פיינס החליט לנהל את מאבקיו העקובים מדם של קוריולאנוס במעין רומא-עכשווית, בניסיון להדגיש את הרלוונטיות של הסיפור. עם זאת, התסריט נעזר בטקסט המקורי מתוך המחזה, בשפה שייקספירית. עיבוד מודרני למחזה של שייקספיר הוא רחוק מלהיות המצאה של פיינס, וכך גם שמירה על שפה קלאסית בעולם עכשווי. הבעיה מתחילה כאשר ה'אז' וה'עכשיו' של הסרט, שייקספיר ורייף פיינס, מושכים כל אחד לכיוון אחר.קאיוס מרסיוס קוריולאנוס הוא, בגדול, חתיכת בחור קשוח. כשהעיר קורסת מעוני ורעב, ותושביה פורצים במחאה עממית, קוריולאנוס הוא זה שאחראי לעצור אותם בכוח הזרוע, מבלי להסתיר את הבוז שלו לאספסוף ההמוני. מצד שני, כאשר הוא נשלח להגן על מדינתו בקרב נגד צבאו של טולוס אופידיוס (ג'רארד באטלר) הוא נלחם בגבורה כמעט בלתי אנושית בכדי להגן על עירו. הקרבות שלו מצולמים כדיווח חדשותי עם מצלמה רועדת, משחקי זום ואסתטיקה שמזכירה תיעוד של קרבות בבלקן, או במזרח התיכון, ממש כגנרל עכשווי. כאשר הגיבור עטור הקרבות והתהילה חוזר הביתה, אימו הממולחת (ונסה רדגרייב) משכנעת אותו לרוץ לתפקיד סנטור. אך כשנדמה שהתפקיד כבר בידו, מתעוררים אנשי העיר להם בז וקוריולאנוס מוצא את עצמו חובר עם הגרוע שבאויביו בכדי לנקום.
קוריולאנוס הוא דמות שלא קיימת בקולנוע, ובמציאות, של ימינו- הוא ילחם על העיר שלו כי זה הדבר הנכון לעשות, גם אם הוא לא סובל אף אחד שחי שם. הוא הגיבור הקשוח והראוי, אך גם גנרל קר לב המנותק מעמו. בתחילת הסרט הוא משתיק בעזרת המשטרה האלימה את האזרחים המוחים ברחובות, אך לאחר מכן הולך כאחרון החיילים אל שדה הקרב. גם העולם 'העכשווי' שבו קוריולאנוס חי הוא יציר כלאיים מוזר, כמו בדרך שבה האזרחים השרירותיים מחליטים להעניק לקוריולאנוס את תפקיד הסנטור, ולקחת אותו ממנו. אבל פיינס לא עוזר לנו להבין את הפרדוקס או להזדהות עם קוריולאנוס והוא נותר באמצע הדרך בין דמות אנושית למטאפורה. לאחר זמן לא רב, זה נהיה מתיש.חייבים לציין שהעלילה הראשית, אם יורשה לי בכלל להגיד מילה על שייקספיר, היא חדה ומיוחדת. הטרגדיה של קוריולאנוס, שבמעבר מלוחם לפוליטיקאי מסרב לאבד את עצמו, ובכך מאבד את כל השאר, היא מרגשת ומדויקת. אך המעבר למאה ה-21 מוציא את העוקץ והופך את הסרט ליצירה מוזרה ולא מובנת. פיינס לא בוחל בשום אמצעי בכדי להצהיר על העכשוויות: במבנה העירוני, באופנה, בטכנולוגיה, במכשור הצבאי וכאמור- בצורת הצילום הריאליסטית, קוריולאנוס חי היום. אבל בתפיסות הערכיות שלו, במילים שיוצאות לו מהפה, קוריולאנוס חי ומת לפני 3000 שנה, וסיפורו סופר לפני 400.
שלא תטעו- כשחקן, פיינס עושה עבודה טובה ביחס לאמינות הדמות שלו (ביחס לעולם שבו הוא החליט לספר את סיפורה). יותר מכך- השחקנים שסביבו, באטלר ובמיוחד רדגרייב, נבחרו בקפידה וגם הם מנסים כמיטב יכולתם ועושים עבודה ראויה. כבמאי, ניתן כבר להגיד בבטחה על פיינס שהוא מוכן לחלוק את תהילתו עם הסובבים אותו. אך בעידן של מחאות חברתיות והתקוממויות עממיות, סיפורו הטרגי והמטפורי של גנרל תעב דם וכוח, המסרב לותר על ערכיו הקיצוניים והדורסניים, בז לאזרחים ועוד מחליט לנקום בהם בכוח הזרוע, הוא בחירה תמוהה, שלא באמת מאפשרת לצוות השחקנים להגיע אל ליבו של הקהל.פיינס טען באחד הראיונות שהערכים של המחזה מעלה, כמו אצילות ואומץ, הם נצחיים. אך שלא כמו עיבודו העכשווי אך דובר ה'שייקספירית' של באז לורמן ל'רומיאו ויוליה', המדבר על נצחיותה של האהבה, הערכים בסרט הנוכחי עברו במהותם מהפכים גדולים. כעת אי אפשר להזדהות ולהתרגש עם דמות עכשווית שרואה את העולם כבכזו חוסר זמניות והריחוק הזה מוליד תסכול גדול, כפי שניתן היה להסיק מכמות הצופים שעזבו תוך כדי ההקרנה. אולי היינו למדים יותר מסיפורו של קוריולאנוס לו היה נשאר בעידן ממנו הוצא, או עובר את שינוי המהותי הדרוש לו בכדי להיות עיבוד מתאים לתקופתינו. דרך האמצע של 'קוריולאנוס' הופכת אותו לחוויה לא ברורה ודי מעיקה.
קוריולאנוס - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גילגיל: 4410/12/2014 22:47:40
10/10אייקון ציון
מי אני שאכתוב ביקורת על שייקספיר הגאון?!
שם: איילגיל: 3912/05/2012 19:52:42
8/10אייקון ציון
אם המבקר כותב מקומם ומתיש אז כנראה עדיף שיחליף מקצוע. רייף פיינס מצויין והבימוי שלו לא פחות טוב. ונסה רגרייב במשחק גדול וגם ג'ררד בטלר טוב כמו תמיד. סרט מיוחד ולא לכולם, שייקספיר, לא קל להרבה אנשים. הגירסה המודרנית אולי תקל על חלק ואולי ההפך. לא בטוח אם רייף עידן את הסופר- לא נראה לי, אבל התסריט לא היה קשה במיוחד להבנה ומאוד מאוד חכם ומהנה. פעם אנשים יכלו לבטא את עצמם בצורה נאותה ומכובדת. אינטנסיבי, חכם ומהנה!
שם: חמיגיל: 4507/05/2012 21:58:42
2/10אייקון ציון
הרעיון היה מבטיח, השחקנים היו מבטיחים, בפועל אחרי 30 דקות פשוט היינו הזוג השלישי שיצא מהקולנוע.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט