אדמה מובטחת ביקורת סרט

Promised Land Movie Review

תמונת כתבשחר עמית על "אדמה מובטחת":
"סרט שאיכותו התסריטאית גם מובילה לנפילתו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Promised Land
משחק ג'ון קרסינסקי, מאט דיימון, פרנסיס מקדורמנד במאי/ת גאס ואן סאנט  
דרמה
ביקורת סרט לאדמה מובטחת מאת שחר עמית | מבקר
ציון המבקר
"שמרני ודידקטי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע60.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די26.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מאט דיימון משתף פעולה עם רב האמן גאס ואן סנט ("סיפורו של וויל האנטינג", "אליפנט", "מילק") בפעם השלישית בסרט שעוסק באיכות הסביבה שבאופן אירוני התסריט, נקודתו החזקה ביותר, הוא זה שמוביל לנפילתו.סטיב באטלר הוא איש מכירות של חברת גז, שבמהלך דומה לימי ההשתלטות של רוקפלר על מאגרי הנפט האמריקאים, יוצא אל השטחים הפתוחים של מרכז ארה"ב במטרה לחכור את החצרות והחוות המקומיות למען קדיחה לפצלי גז. בחלק ניכר מן הסרט לא ברור האם באטלר, אשר גם הוא גדל בעיירה קטנה וכיום מציע לאותם אמריקאים פשוטים תקווה והרים של כסף, אכן מאמין למילים שיוצאות מפיו. גאס ואן סנט ומאט דיימון, אשר כתב את התסריט, מלהטטים לאורך הסרט בין הבסיס הכפרי של באטלר ובין איש המכירות הממולח שהוא הפך להיות ובכך משתפים אותנו בדילמות המוסריות שבהן עומדת הדמות. בניסיון להקצין את הקונפליקט הפנימי עוד יותר מנצלים היוצרים את האספקט הרומנטי שמתפתח בסרט בעוד איש המכירות המוצלח מתאהב במורה מקומית, אותה (אולם בעיקר את עצמו) הוא מנסה לשכנע שהוא לא איש רע.
הצרות עולות כאשר לעיירה מגיע פעיל לאיכות הסביבה בשם דאסטין בגילומו של ג'ון קרסינסקי ("המשרד"), שבמסע נלהב והרבה קסם אישי מנסה להרוס את מאמציהם של סטיב וענקית הגז. הקרב בין סטיב לדאסטין הוא חלק מניסיון הדרמטיזציה של האירועים אשר מסעירים בימים אלו את ארה"ב. סטיב מייצג את תומכי הקידוחים כשמולו עומד דאסטין במעין גרסה אנושית של גרינפיס. לצד הבטחותיו של סטיב לעתיד פורה, פתאום מופיעים פליירים, שלטי חוצות ופוסטרים של השלכות ההליך החדשני והמסוכן לסביבה. פרות מתות ואדמות רקובות מתחילים למלא את הנוף הפסטורלי של העיירה במהלך שאמור להקצין את המסר הירוק שהסרט נושא. אילו היו מסתפקים ואן סנט ודיימון בשימוש האמצעיים החזותיים בלבד בכדי להעביר את המסר היו מצליחים לעשות זאת בצורה הולמת, אולם הצמד זלזל בצופה בדיוק כפי שמזלזלות חברות הגז באנשי העיירה ובחרו להטיח את המסר בפנים במהלך אנטי-קלימטי שלא אופייני לבמאי המוערך.הסרט נמנע בחכמה מליפול אל תוך התהום הקלישאתי ומציג דמויות אנושיות שכל אחת מהן משמשת כגיבורה בסיפור של עצמה ומונעת על ידי אותו רצון משותף לעתיד טוב יותר. עלילת משנה נחמדה היא מערכת היחסים המתפתחת, ואחת שנראית כמבטיחה ביותר, בין שותפתו של באטלר למסע (המגולמת ע"י פרנסיס מקדורמנד הנפלאה) ובעל חנות מקומי שמעלה מחדש את הדיבייט הנצחי בין מדינות מרכז ומדינות החופים בארה"ב: מהו הגורם לעתיד הטוב? קריירה מוצלחת או שקט נפשי ואהבה? ואן סנט בחר לביים את הסרט בצורה מאופקת אשר מאפשרת לשאלה זו לחלחל אל צופים בהדרגתיות בין סצינות אינטנסיביות יותר. החלטה זו גם כן מאפשרת לחיבור הרמוני עם מטרתו העיקרית של הסרט.
אף על פי שהוא נוגע בנושא גלובלי, "ארץ מובטחת" צפוי לזכות לאהדה פחותה בארץ מזו לה זכה ביבשת הצפונית מכוון שמדובר בסרט שמחבק ומתדהר בתרבות האמריקאית המסורתית ומטמיע בתוכו את סולם הערכים המיושן אשר מנחה את כלל הדמויות בדרך זו או אחרת. הבימוי השקט, השימוש הנרחב בשוטים גדולים המציגים את הנוף הכפרי והפסקול הנעים, כולם משרתים את התסריט אשר פונה לרגש בלבד ומתעלם לחלוטין מכל פיסת מידע אינפורמטיבי לגבי הנושא הסביבתי ובכך נכשל ליצור דיון קוהרנטי. כמו כן, הערצתו של הסרט לאמריקה הישנה כובלת אותו אל מבנה תחבירי שכבר עבר זמנו בעל חלוקה ברורה בין המערכות השונות שמאפשר לקהל להריח את הסוף קילמוטרים מראש.
אדמה מובטחת - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: סיגלגיל: 2613/08/2013 00:20:29
5/10אייקון ציון
פשוט משעמם וחסר עלילה מעניינת.למי שרוצה להירדם מהר אז הסרט הזה מומלץ בשבילו!
שם: shayeגיל: 3210/06/2013 09:45:05
10/10אייקון ציון
סרט עם סיפור מעניין מאוד. עלילה מציאותית , דיאלוגים משחק הכל מעולה. מתח קל הומור קל עלילה חזקה. קצת ארוך ובכל זאת לא זזתי שנייה אחת.
שם: דב ישראליגיל: 3723/04/2013 12:15:07
7/10אייקון ציון
Promised Land סוכן מכירות של תאגיד גז גדול מגיע עם שותפתו לעיירה כפרית ונידחת כדי לקנות זכויות לקידוח בשטחה...מבחינת ההתפתחות העלילתית הסרט לא אחיד כלל ודיי מבלבל,השאלות שהסרט מעלה נותרות לא פתורות ואת הטוויסט בסופו לא אהבתי. העלילה הרומנטית והמרחבים המרהיבים של נופים ושדות פסטורלים יותר אהבתי,לא מעבר לסרט נחמד.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט