חנה ארנדט ביקורת סרט

Hannah Arendt Movie Review

תמונת כתביאיר פרי על "חנה ארנדט":
"ניסיון כושל להציג את הגותה של ארנדט בסרט חסר מקוריות"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Hannah Arendt
משחק במאי/ת בימוי: עדה אושפיז  
דרמה
ביקורת סרט לחנה ארנדט מאת יאיר פרי | מבקר קולנוע וטלויזיה
ציון המבקר
"שעמומון היסטורי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע76.5%
בבית
אחכה לדי.וי.די17.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מעטים הוגי הדעות, מבקרי התרבות והפילוסופים שזכו לסרט עלילתי המתעד את חייהם. עם זאת, מעטים זכו להוות מוקד לפולמוס כל כך אקטואלי ורגיש כמו חנה ארנדט. ארנדט, הוגת דעות יהודייה ממוצא גרמני שהיגרה בעת מלחמת העולם השנייה לארה"ב, הפכה לשם דבר לא רק בשל חריפות ומקוריות מחשבתה, אלא גם בגלל שהצליחה להכעיס אנשים רבים כשסיקרה את משפט אייכמן בישראל. בספרה המפורסם והשנוי במחלוקת, 'הבנאליות של הרוע', שתורגם לעברית כמעט ארבעים שנה לאחר פרסומו, ארנדט מנסה להבין את הלך הרוח של העם הגרמני בזמן המלחמה, ואפילו, בין השאר, מביעה ביקורת חריפה נגד ההנהגה היהודית. כשחושבים על חייה בהקשר של ביוגרפיה קולנועית, מדובר בדמות השרויה בקונפליקט אדיר בין יהדותה וצו ליבה, לבין הצורך המקצועי לחקור את האמת בכל מחיר, קונפליקט שעולה לה בכל. אז איך בכל זאת הסרט 'חנה ארנדט' אחראי לשעתיים מהמשעממות בחיי?ראשית, 'חנה ארנדט' של הבמאית הגרמניה מרגרט וון טרוטה נופל על הטעות הגדולה ביותר של 'מבוסס על סיפור אמיתי'- אל תנסה לספר הכל. הסרט מתעסק בצורה מייאשת בחיי העבודה, האהבה וההגות של ארנדט, שאין בהם קמצוץ של קונפליקט עד שלב מאוד מאוחר בסרט. ארנדט נשואה באושר, מרצה במעמד גבוה במוסד יוקרתי ומוערצת על ידי קולגות וסטודנטים כאחד. ואז תופסים את אייכמן והיא נוסעת לישראל. זה היה הסיכום של השליש הראשון של הסרט. לאחר שהות נטולת קונפליקטים בישראל, היא חוזרת הביתה וכותבת ספר למשך שליש סרט נוסף. קשה לה, יש לה הרבה עבודה באוניברסיטה ואין לה זמן לכתוב. קשה. עוד שלושת רבע שעה.
נראה שוון טרוטה יצאה מנקודת ההנחה הבאה- הרי מודבר בסרט על הוגת דעות, אין צורך לעשות אותו הדוק או חלילה, מעניין. זה לא ברוס וויליס פה. להפך, הצופים בוודאי יצפו למסה מלאת דיונים לוהטים בנוגע לתפיסות המוסר של היידיגר, מבטים נוגים של ארנדט אל החשיכה (שאורבת בחוץ כמו בפנים), שכיבות מהורהרות על הספה בעת עישון סיגרייה ותקתוקים נחרצים על מכונת כתיבה. אין ספק שוון טרוטה מרותקת לדמותה של ארנדט, אך בהתלהבותה היא שכחה לכתוב תסריט. קורה.קולנועית, וון טרוטה לא מספקת שום הברקות. עיצוב החלל והתלבושות מדויק לתקופה ותו לו והמשחק, לרוב, נסבל. אפילו הפלאשבקים המיותרים בעיקר לא מושכים לעצמם תשומת לב. הרגע היחיד בו הבמאית מתייחסת לעצמה כקולנוענית ולא רק כביוגרפית הוא בעת משפט אייכמן עצמו, בו היא לוקחת על עצמה את הזכות לחתוך בין צילומיה לבין קטעי ארכיון של אייכמן עצמו במסגרת אותה סצנה, תעלול קולנועי שאי אפשר לדון באיכותו משום שהוא לא חוזר על עצמו בסרט ומשמש רק כפתרון לבעיה הספציפית של הצגת המשפט.
וון טרוטה ניסתה, ללא ספק, לייצר דיון אינטלקטואלי ומעמיק בהגותה של ארנדט בהקשר למשפט אייכמן. הדעות הנסערות של חבריה היהודיים אל מול נאומיו המושטחים והקרים של אהובה הותיק הפילוסוף מרטין היידיגר אמורים להוסיף רובדים לדמותה של ארנדט. הבעיה היא שמדובר בסרט קולנוע, ולסרטי קולנוע אמצעים משל עצמם לדון בפילוסופיה, כפי שיוכלו להעיד אינסוף מאמרי הניתוח על תפיסות החיים והמוות של קופולה וברגמן, המוסר בעיני וודי אלן וקובריק ואסתטיקה פוסט-מודרנית של טרנטינו ואלמודובר. אי אפשר להעמיס סרט שלם ברכילות חדר מורים משמימה והתחבטויות ריקות רק בכדי לפתוח אותם לנאום אחד מסבירני בסוף הסרט.ואולי זאת מעלתו היחידה של הסרט- ניתן לגזור חלקים ממנו, כמו אותו נאום קלימקסי, בכדי להסביר לתלמידי היסטוריה משועממים על תפיסותיה של ארנדט. לפחות נראה לי שמדובר בקליימקס של הסרט, בכל זאת, ארנדט מעשנת בו סיגריה בזמן שהיא מדברת את עצמה לדעת. מלבד זאת, ואלא אם כן אתם מעריצים כל כך נלהבים של חנה ארנדט שאינכם יכולים לדמיין בילוי טוב יותר מאשר שעתיים בחברתה הקולנועית, עדיף פשוט לקרוא את ספריה. חנה אנרדט היא דמות מרתקת ועשירה, 'חנה ארנדט' של מרגרט וון טרוטה הוא לא.
חנה ארנדט - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: חניגיל: 6003/03/2017 15:33:29
10/10אייקון ציון
אני לא מסכימה עם אף מלה של המבקר. ראיתי את הסרט אחרי שצפיתי בסרט הדוקומנטרי אודות חנה ארנדט. הסרט הנוכחי החייה עבורי את הקטעים הדוקומנטרים וגם הסביר לי את אותם קטעים שאותם הבנתי פחות (כמו ה"אנטי" נגדה אחרי מה שפרסמה בעקבות משפט אייכמן) גם אם הסרט לא מדוייק במאה אחוז זהו סרט שמאיר לנו צביונה של תקופה ומסביר לנו את עקרונות הפילוסופיה של חנה ארנדט. אני נהניתי מכל רגע!
שם: גיאגיל: 4720/08/2013 12:16:16
7/10אייקון ציון
יש אומץ ומקוריות בעיסוק בפילוסופיה בסרט. מבחינה זו הסרט מיוחד ומעניין, אם כי העיסוק בטענות הפילוסופיות ובויכוח יכולה היה להיות מעמיק יותר. המשחק לא טוב, פרט לשחקנית הראשית, והסצינות בישראל מביכות לעיתים וניראות כמו טלויזיה לימודית משנות השבעים. (ולא זהו זה!) . הסרט ארוך מדי ואפשר בהחלט לצמצמו לשעה וחצי. ככלל, נהניתי מהעלילה ופחות מהאספקטים האחרים.
שם: ציפיגיל: 6320/04/2013 07:04:14
10/10אייקון ציון
סוף סוף הבנתי למה היא עוררה סערה! היה כל כך מעניין שלא שמתי לב שהסרט ארוך! לשמחתי ראיתי את ההצגה של בית לסין על הרומן שלה עם היידגר וזה עזר לי להבין את הסרט. ממליצה לקרוא עליה לפני שהולכים לסרט.
קישורים
חץ חנה ארנדט (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט