סלמה ביקורת סרט

Selma Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "סלמה":
"שיעור היסטורי דידקטי סביר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Selma
משחק דייויד אויילואו, ג'ובאני ריביסי, קובה גודינג ג'וניור, אופרה ווינפרי במאי/ת אווה דוורני  
דרמה
ביקורת סרט לסלמה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"סביר פלוס"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע59.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די27.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות13.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
שלושת המצעדים מסלמה למונטגומרי באלבמה, שהתקיימו במרץ 1965, היו אחד משיאיו של מאבק האפרו-אמריקאים לשיווין. מרטין לותר קינג הנהיג את המאבק ויזם את הצעדות והסרט "סלמה" מתרכז באירועים אלו ומנסה, מעבר להמחשת ההיסטוריה, גם לפצח את סודו של אחד ממנהיגי החופש החשובים אי פעם.הבימאית אווה דוורניי ציינה כי היא רוצה להציג את קינג כאדם ולא כסמל, אופרה ווינפרי הצטרפה לפרויקט כמפיקה (ואף משתתפת בסרט) והשחקן הבריטי המצוין דייויד איולו הופקד על גילום תפקידו של קינג הכריזמטי.
אני מודה שיש לי חולשה לסרטים העוסקים בזכויות אדם ואני נוטה להתרגש בהם עד דמעות. במהלך הצפייה בסרט נזכרתי ב"מיסיסיפי בוערת" של אלן פארקר וב"זעקה לחופש" . קשה גם להפריד את הצפייה בסרט מהמצב הפוליטי בארצנו הקטנטונת. מאד רציתי לעבור חוויה דומה גם ב"סלמה", אך לצערי זה לא קרה.מעבר לשתי הסצנות המדהימות על גשר אדמונד פוטס שמוכיחות כי לבמאית יש יכולת בעבודה גם על פרויקטים רחבי היקף ולא רק בקולנוע העצמאי, הסרט סובל מכמה וכמה חוליים שבסופו של דבר גורמים לו להפוך ליצירה שאולי תוכל לשמש כעזר בלימודי היסטוריה ותו לא (למרות כמה אי דיוקים היסטוריים).
דוורניי נכשלת במה שרבים וטובים לפניה הצליחו - היא אינה משכילה ליצוק נפח לדמותו של קינג שמתנהג ונשמע כמיתוס מהלך על שתיים (ייתכן והעובדה שדוורניי נאלצה בשל נושא זכויות יוצרים לשכתב את נאומיו של קינג תרמה לכך). הדבר בולט במיוחד בתיאור מערכת יחסי של קינג עם אשתו במה שנראה ונשמע כאוסף של קלישאות.הסרט גם סובל מאובדן מיקוד ואובדן קצב ומעבר לכמה סצנות (במיוחד על הגשר) שמוכיחות כי המציאות חזקה מכל דמיון - ולעיתים אף ויזואלית יותר מכל חזון של בימאי - שאר הסרט מדשדש ומייגע והמוסיקה המנסה ליצור אובר דרמטיזציה אינה מוסיפה."סלמה" זכה בשתי מועמדויות בלבד לאוסקר - לסרט הטוב ביותר ולשיר עליו גם זכה. רבים טוענים כי זו הוכחה לאפליה הנמשכת בהוליווד כלפי האפרו-אמריקאים, לטעמי עצם המועמדות של הסרט מראה דווקא על אפליה מתקנת (ועל כוחה הרב של ווינפרי בקהילת הבידור האמריקאית) ועל מס השפתיים שמוכנים לשלם חברי האקדמיה לסרט שהעז לגעת בנושא שהוא עדיין פצע פעור בלב האומה האמריקאית. כמה שרציתי להיסחף ב"סלמה" אבל זה לא קרה.
סלמה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: מיריגיל: 4124/09/2015 09:04:38
8/10אייקון ציון
סרט טוב, מעניין ומעשיר אם כי קצת מרגיש מרוחק ולא מספיק תופס בבטן. הוא מוסיף הרבה ידע על התקופה ועל המעשים הבלתי נתפסים שאירעו בה במדינות הדרום של ארה"ב, ושופך אור על דמותו של מרטין לותר קינג, אבל עושה את זה בצורה כזו שאתה לא מרגיש שאתה באמת מכיר את האיש בסיומו. יש פער בין נאומיו מלאי הפאתוס והרגש שלקוחים מהמציאות, לבין האדם עצמו כפי שמגולם על ידי דיוויד אויילואו : מן דמות יבשושית כזו שלא ברור מאיפה הוא מצליח להוציא מתוכו נאומים כאלה. יכול להיות שזו היתה המציאות, וזה האיש, אבל על אף שהייתי מרותקת לסרט, יצאתי ממנו עם תחושה שמשהו במרכיב הדרמטי של הסרט חסר. הוא מרגיש יותר כמו יומן אירועים כרונולוגי מאשר כמו סרט דרמטי. בכל זאת, כדאי לצפות.
שם: בר אפרתגיל: 1411/09/2015 18:14:42
6/10אייקון ציון
סרט איום ונורא.... הביוגרפיה הכי גרועה EVER
שם: איתמרגיל: 1819/07/2015 02:11:11
9/10אייקון ציון
סרט מצויין, צודק ומרגש. מצליח להחיות את המאבק של מרטין לוטר קינג ולתת לו מימד חדש ויפיפה. סיפור המאבק כנגד האפליה הוא אירוע שכל אדם בהיותו אדם חייב לדעת ולזכור, והסרט מצליח להעביר את האירועים והמסרים בצורה הטובה ביותר. חבל רק שנאומו המפורסם "יש לי חלום" הושמט מהסרט. בכל מקרה, סרט חובה.
קישורים
חץ סלמה (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט