בן זקן ביקורת סרט

Ben Zaken Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "בן זקן":
"הרבה כוונות טובות, מעט הצלחה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Ben Zaken
משחק אלירז שדה, רום שושן, רונן עמר, חני אלימלך הרצל, בת אל משיאן במאי/ת אפרת כורם  
ישראלי
ביקורת סרט לבן זקן מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"בוסרי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע44.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די48.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
שלומי בן זקן הוא גבר בשנות השלושים לחייו המתגורר בשכונה עזובה באשקלון יחד עם רוחי ביתו בת ה-11, אחיו ליאון ואימו דינה. המצב בבית קשה מבחינה כלכלית וגם נפשית. שלומי נאבק למצוא פרנסה, רוחי אינה מסתדרת בבית הספר והאוכל על השולחן דל. זו נקודת המוצא של סרטה של אפרת כורם.הקולנוע החברתי - שזוכה לאחרונה לפריחה גם בארצנו – מביא לעיתים קרובות את סיפורם של החלשים והנדכאים (קן לואץ ' מצטיין בכך וגם האחים דארדן).יש חשיבות עצומה לקיומו של קולנוע זה המטיח באופן כמעט תיעודי את המציאות הקשה בפניו של הצופה ויוצר אצלו תחושת מועקה ממה שקורה בחצר האחורית שלו.
אולם מעבר להצגת הסיטואציה הכאובה, על היוצר גם ליצור סיפור שיעניין את הצופה שגם כך מתייסר מהמראה שנשקף אליו מן המסך וזו בעייתו המרכזית של "בן זקן". סרט עם הרבה מאד כוונות טובות ועשייה שמעידה על מיומנות קולנועית גבוה, אך עשייה שבסופו של דבר לא מייצרת מספיק נפח כדי לרתק את הצופה.כורם מצלמת את סרטה באופן סטטי בעיקר בתוך הפריים אולם מודעת לחשיבות של מה שקורה והוא נסתר מעין. כששלומי נפגש עם פקידת הסעד רק שומעים את קולה ואין היא נחשפת לצופה וכורם כמו מעידה על בדידותו של שלומי ועל ניתוקו וניתוק משפחתו מהעולם ה"נורמלי". גם הילדים שמרביצים לרוחי בתחילת הסרט הם לא יותר מרוחות רפאים שרק ממחישות את תלישותה של רוחי ואת אי יכולתה להשתלב באופן תקין בחברה.
אולם אם העולם החיצוני הינו בחזקת נוכח נפקד בסרטה של כורם, הציפייה היא כי דמויותיהם של בני המשפחה יהיו מורכבות ומעניינות ולא כך הדבר. אלו דמויות חד ממדיות השקועות בעצבונן ומתבוססות שוב ושוב בחדלונם. אין תקווה, אין מחילה וגם אין הרבה עלילה ועניין לצופה. דוגמא לכך היא דמותו של שלומי (אלירז שדה שעושה את תפקידו במיומנות מפתיעה לטובה) שבמשך למעלה משעה אין הצופה יודע עליו דבר מעבר להיותו גבר צעיר ומובטל שחייו קשים. רק לקראת סוף הסרט במונולוג מרגש מקבל דמותו של שלומי מימד נוסף, מימד שכה חסר לגיבוריה של כורם.כשצפיתי בסרט נזכרתי בסרטה המופתי של הבימאית אנדרה ארנולד "פישטנק" שעסק בילדה צעירה ובמשפחתה הלא מתפקדת. בסרט ההוא התפוצץ המסך מהתרחשויות שחשפו עוד ועוד טפחים ורבדים מחיי הגיבורים בפני הצופה והפכו את הסרט ליצירת מופת חברתית שלא מפסיקה לזעוק. סרטה של כורם אולי שואב ממנו, אבל חוטא בכך שבעצם כמעט לא קורה בו דבר עד לסופו. מה שמשאיר את הגיבורים כלא מפוענחים ולא מעניינים."בן זקן" הינו יצירה שניכר בה שנעשתה מתוך המיית ליבה של הבימאית, למרות ההופעה הכובשת של אלירז שדה ורום שושן כביתו רוחי , מדובר ביצירה עקרה שלא מתפתחת ובסופו של דבר מייגעת את הצופה.
בן זקן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גוני4גיל: 2511/03/2015 00:31:08
3/10אייקון ציון
הסרט מאוד איכזב אותי והחזיר אותי אחורה בצורה קיצונית במובן הזה שהרגשתי שהקולנוע הישראלי סוף כל סוף מתקדם ומשיל מעל עצמו את הסרטים החלולים שמתיימרים להיות בעלי אמירה אומנותית חזקה אך למעשה מכסים על היעדר עמוק של הבנת קולנוע וצופי הקולנוע הישראלי. אני בטוח שליוצרת הסרט יש היכרות מעמיקה עם שכונות המצוקה באשקלון וכנראה בכלל במקומות אחרים בארץ כי אחרת לא היה מתאפשר לה לצלם סרט כל כך חשוף ותובעני...את זה אני זוקף לזכותה! ואם זאת בלבד הייתה המטרה אז היא הושגה במלואה אני חושב. פשוט כואב לי שלקחו פה נושא כל כך בוער, ושחקנים כל כך מוכשרים...ברצינות שניה מאיפה הבאתם את הילדה הזאת?! היא הדבר היחיד שאולי מצדיק צפייה בסרט הזה....ובעצם הפכו את הסרט לעוד אחד מה"ישראלים המדכאים" שאף אחד לא יראה, ירד מהמסכים תוך שבוע וישכח יום אחר כך. אין עלילה, יש סצנות שמצולמות ומבוימות בצורה שמזלזלת את הצופה. כל כך הרבה סתמיות וחוסר חיבור בין סצנות לא ראיתי כבר הרבה זמן. יש סצנות שחלק מההתרחשות החשובה היה חתוך מהם. אם אתם תוהים זה לא תרם לעלילה. אין מסתורין. פשוט התחלה קשה, סרט פסיבי כמו הדמות הראשית, וסוף. חבל...
שם: סיגליתגיל: 2802/03/2015 15:25:41
8/10אייקון ציון
נכון שהסרט מאוד איטי ונתקע לפעמים על סצנות משעממות....אבל באמת סרט עשוי טוב ומשחק טוב של אלירז שדה והילדה שמשחקת את רוחה גם משחקת נהדר. אהבתי לגמרי מומלץ בחום
שם: טליגיל: 4002/03/2015 08:51:09
8/10אייקון ציון
אהבתי ! משחק מעולה צילומים טובים . התסריט קצת חלש וחבל שלא הוכנסו בו יותר רגעים דרמטיים
קישורים
חץ בן זקן (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט