מכונת הכסף ביקורת סרט

The Big Short Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "מכונת הכסף":
"מגש הכסף - הגרסה אמריקאית"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Big Short
משחק בראד פיט, כריסטיאן בייל, סטיב קארל, ריאן גוסלינג, סלינה גומז במאי/ת אדם מקקיי  
דרמה
ביקורת סרט למכונת הכסף מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מטריד ומהנה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע67.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די24.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות7.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"תאוות בצע היא טובה, תאוות בצע תציל את אמריקה" מילותיו האלמותיות של גורדון גקו מהסרט "וול סטריט" מהדהדות שוב ושוב בהיכלי השווקים הפיננסיים ומסתבר שבמיוחד בימינו המערכת הכלכלית עושה כרצונה ומי שסובל בסופו של דבר (כמו תמיד) הוא האזרח הקטן.סרטים על שוק ההון נעשו עוד מראשית ימיה של הוליווד וב-1924 הסרט "גריד" של אריך פון שטרוהיים מספר על אדם שתאוות הבצע שלו מעבירה אותו על דעתו. ככל ששוק ההון הלך ותפח, ובמיוחד בשני העשורים האחרונים, נעשו יותר ויותר סרטים שניסו להציג בפני הצופה את אשפי הפיננסים ואת האנשים שאחראים על הכסף של כלל הציבור. גם כאשר אותם גאונים פיננסים נחשפו כנוכלים חסרי מצפון שעושקים את הציבור אי אפשר היה שלא לחבב אותם כמו את גורדן בלפר, האיש והאגדה שעלה לגדולה תוך כדי מכירת מניות מפוקפקות למשקיעים ושסיפורו הונצח בסרט "הזאב מוול סטריט".
אדם מקיי, במאי קומדיות, עולה מדרגה ובסרטו הדרמטי הראשון מציג בפני הצופה את משבר הסאב-פריים של שנת 2008 או בעברית את התמוטטות שוק המשכנתאות, שגרם לאמריקאים רבים לאבד את הונם ומקור פרנסתם. מקיי סיפר כי הוא מקווה שסרטו יעורר בציבור תגובות חריפות ויביא את עלילותיהם של ראשי המערכת הבנקאית למודעות כלל ארצית. במאי הוליוודי שיוצא כנגד השיטה? ממש לא ייאמן כי יסופר. לא זו אף זו: ארבעת הכוכבים הגדולים של הסרט: כריסטיאן בייל, סטיב קארל, ריאן גוסלינג ובראד פיט (שאף הפיק) הסכימו להשתתף בסרט בשכר מינימלי - הכול כדי שהסרט ייצא לאקרנים ויעביר לצופים את המסר החריף שלו.הסרט מספר על אנשי שוק הון שזיהו בתחילת שנות האלפיים כי שוק המשכנתאות מתנהל בסיכון גבוה וכי בעקבות טריקים כאלו ואחרים ונתינת משכנתא לכל דורש יש סיכוי גדול שהשוק ייקלע למשבר חריף ואנשים רבים לא יוכלו לעמוד בפני תשלומי המשכנתאות המטורפות שלקחו, דבר שיעמיד את השחקניות הפיננסיות בשוק במצב של חדלות פרעון. ד"ר אחד שמנהל קרן גידור, בעל חברת ברוקרים ושני כלכלנים צעירים - כולם מבינים את מצב השוק ומחליטים לקנות בחסר (מכאן שמו המקורי של הסרט "The Big Short"), כלומר לקנות את המשכנתאות במחיר נמוך ולממשן בעתיד לפני שיאבדו לגמרי מערכם. מקיי מלווה את אותם הולכים כנגד הזרם שמבינים את הדרך השערורייתית שבה מתנהל שוק ההון האמריקאי.
כדי לפשט הליכים פיננסיים מסובכים שובר מקיי לעיתים מזומנות את הקיר הרביעי ושחקניו פונים לצופים ומסבירים להם מה מתרחש, מקיי אף משתמש בידוענים כדי להסביר הליכים כלכליים כאלו ואחרים. הופעות אלו של הידוענים מספקות לסרט אתנחתא קומית, כשהמשעשעת במיוחד היא הופעתה של מרגו רובי, כוכבת "הזאב מוול סטריט", המשכשכת באמבט קצף, ואחרי שגמרה להסביר על הליך כלכלי כלשהו מגרשת את הצופים מעליה...לא בטוח שמקיי מצליח לפשט לגמרי את האירועים הכלכליים שהובילו לאחד מהמשברים הכלכליים הגדולים בתולדות ארה"ב אולם בדרך של בימוי להטוטני בנוסח אוליבר סטון מצליח הבמאי לרתק את הצופה ולהביא בפניו כתב האשמה חריף כנגד המערכת הבנקאית האמריקאית.

סטיב קארל מצוין כהרגלו בתפקיד שאינו קומי, ריאן גוסלינג נאה מתמיד, בראד פיט מצפוני כהרגלו וכריסטיאן בייל מספק עוד הופעה מרירה מתוקה כפרופסור מפוזר שמבין לאן השוק הולך."מכונת הכסף" הוא סרט אינטליגנטי ומרתק לכל אורכו, סרט שחשוב לצפות בו כדי להבין שבשום פנים ואופן אסור לקחת את המערכות המנהלות את חיינו כמובנות מאליהן ותמיד אבל תמיד יש להיות ספקן ולשאול שאלות. הסרט מן הסתם יזכיר לצופים הישראלים את הסדרה "מגש הכסף", עוד מסמך מרתק ומקומם על התעמרות המערכת באזרח הקטן.
מכונת הכסף - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: מיכלגיל: 5305/06/2016 03:24:39
7/10אייקון ציון
שעמום המחץ. ברברת וקשקשת שמורחת את הזמן יותר משעתיים, רק כדי להגיע לפואנטה בסוף. ניסיון מתחכם ומגוחך להכניס כל מיני אנשים מפורסמים שלא קשורים לסרט, להסביר מונחים בכלכלה, כמו שף שמדגים על תבשיל. הקפיצות האלה בעלילה כמו גם הצילום והבימוי הנוירוטיים, מצביעים על הפרעת קשב וריכוז של הבמאי. לא פלא עם נושא כל כך משעמם כמו כלכלה. חבל, כי הסיפור האמיתי שהסרט מבוסס עליו הוא סיפור חשוב, ואנאלוגיה להתנהגות הנהנתנית והמזלזלת באזרחים של בעלי השררה בכל תחום ובכל מדינה כמעט. בזבוז של גלריית שחקנים מרשימה.
שם: Mגיל: 5607/04/2016 00:18:41
9/10אייקון ציון
מרתק, מעניין, מאיר עיניים, משוחק נפלא, מלוהק נפלא... פשוט שעתיים פלוס של כיף נטו... וזה שזה באמת קרה... בונוס מיוחד
שם: ערןגיל: 3326/03/2016 16:57:14
8/10אייקון ציון
סרט חזק שמציג בצורה פשוטה, מעניינת ומהנה מה בעצם קרה במשבר הכלכלי של 2008, שתוצאותיו עדיין מורגשות בכל העולם. יצאתי קצת מדוכא בסוף, מהמצב, מאיך שהבנקים והממשלות מתנהלים, ומחוסר הוודאות לגבי העתיד.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט