לפני כמעט כעשור נחשפה פרשת המעטפות של ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט, שנחשד כי קיבל מעטפות כסף בשווי מאות אלפי דולרים. מי ששימש כעד נגד אולמרט היה איש העסקים היהודי-אמריקאי משה טלנסקי, שהוא במקרה גם דודו של הבמאי יוסף סידר. תשע שנים לאחר מכן, כאשר ראש ממשלה נוסף נמצא תחת חקירה בפרשת מתנות שקיבל מאנשי עסקים, מוציא סידר את הסרט "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי", שנדמה אקטואלי מאי פעם.במסיבת העיתונאים טען סידר כי לא הושפע מפרשת טלנסקי, אלא רצה ליצור משל על זמני על הקשר הבלתי ניתן להפרדה בין פוליטיקאים למאכערים למיניהם, המנסים להתקרב לצמרת באמצעות קרבתם לשלטון. אבל אי אפשר שלא לראות ב"נורמן" כמעין כתב הגנה כמעט על דמותו של טלנסקי. נורמן, בגילומו הנפלא של גיר, הוא דמות של "אידיוט קדוש", כפי שהגדיר אותו הכוכב במסיבת עיתונאים. אדם בעל חוסר מוחלט בנקמה או בכעס, שמתגבר באופן מידי על השפלה ורק מוכן לעזור ולרצות את הזולת, ועל הדרך גם לנסות ולקדם את עצמו.
פרסומת
נורמן הוא יהודי ניו יורקי חסר חשיבות, עסקן קטן ופעלתן, שעוקב אחר פוליטיקאי ישראלי (ליאור אשכנזי) זוטר בשדרות מדיסון במנהטן ורואה אותו בוהה בחלון ראווה של חנות נעליים יוקרתית. הוא קונה עבורו את זוג הנעליים ו- 3 שנים אחר כך כשהפוליטיקאי אשל הופך לראש ממשלת ישראל, נמצא נורמן לראשונה בעמדת כוח הגדולה על מידתו ומסתבך בעסקה סיבובית שעשויה לסבך אותו ואת ראש הממשלה בפרשת שוחד.בעזרת צילומו המוקפד של ירון שרף, פסקול פיוטי ועריכה המייצרת הקבלה בין דמויותיהם של נורמן ואשל, מביים סידר את הסרט כמעשיה המספרת על הפוליטיקאי והעסקן כשני חצאים, האחד מוצלח והשני לוזר נצחי, שמעריכים ומכבדים זה את זה, אך נמצאים במערכת יחסים ממנה לא יכול לצמוח דבר חיובי ושעתידה לסבך את שניהם, וכפי שמצוין בשם הסרט לגרום לנפילתו התלולה של אחד מהם. סידר מקפיד לא לשפוט את הדמויות, גם כשהן מבצעות מעשים לא מוסריים או שעתידים לפגוע האחד בשני, אלא מראה כיצד הרצון בקשר אנושי ובהכרה יכול לגרור אנשים לתחתית.
כמו בסרטו הקודם, "הערת שוליים", סידר מוכיח בסרט כי הוא מאסטר קולנועי יחיד במינו בישראל השולט הן ברזי מלאכת הבימוי עד לפרטים הקטנים ביותר באפיון הדמויות, והן בתסריט שלם ומורכב בו כל חלק מסתדר בסופו של דבר באופן מושלם בפאזל ומוביל לסוף הבלתי נמנע.הבמאי המוערך מוכיח כי קפיצת המדרגה להפקה ישראלית-אמריקאית המעוטרת בשמות ענק כריצ'ארד גיר, סטיב בושמי, שרלוט גינזבורג ומייקל שין, הולמת לחלוטין את מידותיו ומצליח לייצר באמריקה סרט שהוא אישי לחלוטין ובו בעת קומוניקטיבי, מרתק והומני. מבחינתי זהו הסרט הישראלי הטוב ביותר שיצא עד כה השנה.
כגודל הציפיות והמחמאות כך האכזבה הרבה מהעלילה הרדודה של הסרט. מפגש הכוכבים ריצארד גיר את ליאור אשכנזי מסתכם בעשר דקות לא מרשימות וכל השאר - דיי חיוור ומאכזב.
נורא רציתי לכתוב משהו מפרגן יותר , קשה....
שם:צחיגיל:3524/05/2017 19:13:06
8/10
סרט נהדר, משחק טוב של ריצ׳ארד גיר,
כתוב ומבויים בצורה טובה,
בהחלט ממליץ על הסרט.
שם:תרצהגיל:5507/05/2017 16:42:57
8/10
בהתחלה היה לי קצת קשה להכנס אליו. הוא בנוי מקטעים שמתחברים רק בהמשך.
הוא יפה מבחינה קולנועית . יש בו כמה רגעים יפים להפליא, מבחינה ויזואלית.
הוא סרט המציג היטב וביד אמן את תרבות "המעאכריות היהודית". נראה לי שאם לא היה עשוי ע"י ישראלי היינו מאשימים את יוצרו באנטישמיות ...