היו זמנים בהוליווד ביקורת סרט

Once Upon a Time in Hollywood Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "היו זמנים בהוליווד":
"טרנטינו ממשיך לייצר פנטזיות על חשבון המציאות. התוצאה מבדרת וחכמה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Once Upon a Time in Hollywood
משחק בראד פיט, לאונרדו דיקפריו, ברט ריינולדס, טים רות, מייקל מאדסן, מרגו רובי, קורט ראסל, לוק פרי, אל פצ'ינו במאי/ת קוונטין טרנטינו  
דרמה
ביקורת סרט להיו זמנים בהוליווד מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מעורר נוסטלגיה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.1/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע73.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די10.1%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות16.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
161 דקות אורכו של "היו זמנים בהוליווד". טרנטינו תמיד היה מאוהב בדיאלוגים השנונים פרי עטו ובפסקול מוזיקלי עמוס במיוחד. ואכן אחד החסרונות המרכזיים של הסרט המדובר הוא אורכו. רגעים רבים מלווים את דמותו של הפעלולן קליף בות' (בגילומו של בראד פיט) הנוהג ברחבי לוס אנג'לס ממקום למקום כאשר ברקע פסקול נפלא, אך מדובר ברגעים מתים למדי. גם הרגעים שבהם שרון טייט (בגילומה של מרגו רובי) נוהגת ברכב או מרקדת בבית הם מקסימים אבל ארוכים מדי. אז כן, כאשר אתם הולכים לסרטו החדש של טרנטינו התכוננו לתצוגות משחק נפלאות של כל צוות השחקנים ובמיוחד של לאונרדו דיקפריו ובראד פיט, לטקסטים השנונים (במיוחד אלו שהושמו בפיה של התגלית ג'וליה באטרס, המגלמת ילדה שחקנית) ולשפע מחוות למערבוני ספגטי, סדרות טלוויזיה משנות ה-60, ברוס לי, היצ'קוק וכמובן סצנת סיום מטורפת לחלוטין שלא הייתה מביישת את "המנסרים מטקסס".25 שנה חלפו מאז שטרנטינו פרץ אל התודעה הבינלאומית בסרטו השני, "ספרות זולה", זכה בדקל הזהב בפסטיבל קאן ובפרס התסריט בטקס האוסקר. "ספרות זולה" שינה את פני עולם הקולנוע ובעקבותיו נוצרו שלל חיקויים לא מוצלחים והמון צעירים הלכו ללמוד קולנוע במחשבה שהם קוונטין טרנטינו הבאים. באופן מפתיע הם לא היו, כי טרנטינו הוא אוטר בעל חתימה אמנותית הייחודית אך ורק לו. כפי שהיצ'קוק היה אוטר והיה ניתן לדעת רק ממבט חטוף אם זה סרט שלו או לא. אך בעוד היצ'קוק ברא עולם קולנועי שלא היה קיים לפני כן, טרנטינו ניזון מההיסטוריה של הקולנוע ויצירותיו הן מחוות מלאות אהבה ותוגה לז'אנרים קולנועיים שונים, בעיקר כאלו משנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת. סרטיו הם שירי אהבה לעולמות קולנועים שלא קיימים יותר בהוליווד של המאה ה-21.
"היו זמנים בהוליווד" מחזיר אותנו אל 1969 ארה"ב עדיין תקועה עמוק בבוץ הווייטנאמי, ג'ודי ג'רלנד נפטרה, מהומות סטונוול והמחאה הלהט"בית החלו, "ילדי הפרחים" נמצאים בשיא כוחם ועולם הכתות פורח. גם הוליווד משתנה, המערבון גוסס והקולנוע האיכותי מתחיל לפרוח. יוצרים עצמאיים פורצי דרך מתחילים לזכות להצלחה בקופות ובמאים איכותיים כמו רומן פולנסקי הופכים לשמות החמים ביותר בלוס אנג'לס. הכוכבים שתכף יהיו שייכים לעבר בוהים בכישרונות החדשים שמשנים את החוקים וזוכים להצלחה מפתיעה. ביקום הזה ממקם טרנטינו את סרטו החדש וכמו בסרטיו המצליחים שעוסקים בהיסטוריה: "ממזרים חסרי כבוד" (מלחמת העולם השנייה) ו"ג'אנגו ללא מעצורים" (תקופת העבדות), גם בסרט זה הוא מתייחס לאירוע היסטורי שהשפיע על עולם התרבות בארה"ב ובעולם כולו: הרצח האכזרי של השחקנית שרון טייט שהייתה בחודש השמיני להריונה וארבעה מחבריה על ידי כנופייתו של צ'ארלס מנסון.כמו בסרטיו "ההיסטוריים" הקודמים, גם סרט זה אמנם מתייחס לתקופת זמן ספציפית ולאירועים ספציפיים, אך מתרחש ביקום מקביל או נפרד. טרנטינו מונע על ידי יצירה של פנטזיה קולנועית ולא רצון ליצור קולנוע הנאמן למציאות. ואכן זאת פנטזיה קולנועית מלאת אהבה להוליווד של פעם, הוליווד הצבעונית שהולכת ונעלמת. כבר בשמו של הסרט ניתן לראות את המחווה מלאת אהבה של טרנטינו לצמד יצירותיו של הבמאי הנערץ עליו סרג'יו ליאונה: המערבון "היו זמנים במערב" (1968) וסרט הגנגסטרים "היו זמנים באמריקה" (1984), גם הן סוג של פיקציה קולנועית למציאות. טרנטינו ערך לליאונה מחווה קולנועית שלמה גם בסרטו הקודם, "שמונת השנואים", ואף סיפק אוסקר למלחין, אניו מוריקונה שעבד באופן קבוע עם סרג'יו ליאונה.
אמנם עלילת הסרט מתרחשת בשנת 1969 ומתייחסת באופן ישירה לדמותה של השחקנית שרון טייט ולכנופיה של צ'ארלס מנסון, אך הגיבורים האמיתיים של הסרט הם לא השחקנית המפורסמת ולא הכנופיה. הם רק כלי עבור טרנטינו כדי לעורר ציפייה ומתח לקראת האירוע הבלתי נמנע שהוביל לסיומה של תקופה תמימה למדי בכל הנוגע ל"ילדי הפרחים". הגיבורים האמיתיים של הסרט הם ריק דלטון, כוכב טלוויזיה שהקריירה שלו בדעיכה. הייתה לו סדרת טלוויזיה מצליחה בה הוא גילם באונטי האנטר במערב הפרוע. לאחר הפסקתה של הסדרה בגלל התמכרותו לטיפה המרה ומוסר העבודה שצנח פלאים, הוא מתחיל לגלם שלל דמויות אורח של רעים בסדרות טלוויזיה באותה תקופה. ריק דלטון בגילומו של ליאונרדו דיקפריו מספק לכוכב ההוליוודי עוד דמות בלתי נשכחת בקריירה המאוד בררנית וקפדנית של אחד השחקנים הגדולים של תקופתנו.הסרט הזה גם מספק לבראד פיט את תפקידו הטוב ביותר בשנים האחרונות. פיט נראה טבעי לחלוטין ועושה זאת ללא מאמץ. הוא מגלם את קליף בות', הפעלולן והכפיל של של דלטון. הקריירה שלו תלויה לחלוטין בהצלחתו של השחקן ההוליוודי. אני מנחש שהוא יהיה מועמד לאוסקר על התפקיד הנפלא שלו שבו הוא גם מוצא את עצמו מתעמת עם ברוס לי, אבל גם עם העבר שלו כחייל במלחמת העולם השנייה ועם מותה המסתורי של אשתו.

דלטון ובות' צופים בתעשייה ההוליוודית המשתנה לנגד עיניהם. המעבר של רומן פולנסקי ואשתו הטרייה לבית הסמוך לביתו של דלטון מסמל את השינוי המתחולל בהוליווד. שינוי שבו דלטון צופה בחשש כל כך גדול. סדרות טלוויזיה שבהן השתתפו נגנזות. סרטי הפעולה דלי התקציב שבהם דלטון השתתף מופסקים להיות מופקים והשניים נודדים לאיטליה שם ישנה תעשיית סרטים אלטרנטיבית של מערבוני ספגטי וסרטי פעולה סוג ג'. איסטווד נדד לאיטליה והקריירה שלו נסקה בעקבות השתתפותו בסרטים "הטוב, הרע והמכוער" ו"בעבור חופן דולרים".מרגו רובי המגלמת את שרון טייט כובשת את המסך, על אף שדמותה של טייט חשובה לסרט, היא עדיין דמות משנית שכמעט ואיננה פוצה את פיה. לסרט יש קאסט מרהיב של שחקנים מעולים בשלל תפקידים קטנים: לוק פרי (בהופעתו האחרונה), אל פצ'ינו, קורט ראסל, הפעלולנית זואי בל, דקוטה פנינג, אמיל הירש, מרגרט קוואלי, ברוס דרן, דמיאן לואיס, לנה דנהאם, מייקל מדסן וגם ניקולאס המונד המוכר כאחד הילדים בסרט הקלאסי, "צלילי המוסיקה" ומתפקידו כספיידרמן בסדרת הטלוויזיה מסוף שנות ה-70. המונד מגלם במאי בסדרת טלוויזיה שבה דמותו של דלטון מתארחת והוא עושה תפקיד מופלא.

חווית הצפייה בסרט מעוררת נוסטלגיה, מעוררת מחשבה, היא מבדרת מאוד אבל גם מזכירה לנו שטרנטינו זקוק לעורך חדש שידע להעמיד אותו במקום. מאז פטירתה הטראגית של סאלי מינקי העורכת הקבועה של טרנטינו, הסרטים שלו פחות מהודקים ולעיתים סצנות שהיו צריכות להסתיים בשלב מסוים נמשכות יתר על המידה. למרות זאת עדיין מדובר בסרט שהולך להפוך לנכס צאן ברזל והוא בהחלט אחד האירועים הקולנועיים המדוברים של השנה ויצירה שהיא שיר אהבה להוליווד של פעם שלא קיימת עוד.
היו זמנים בהוליווד - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4903/07/2021 11:00:20
8/10אייקון ציון
הצפייה מהנה. רוח התקופה עם האווירה,התלבושות והתסרוקות, הצבעים, והמוסיקה וכמובן המשחק, הם פלוס אחד גדול. את הניתוחים המעמיקים נשאיר למבקרי הקולנוע, אבל השורה התחתונה היא יצירה ראויה בהחלט. ברור שלטרנטינו היו סרטים טובים יותר, אבל לא צריך לבחון את הנוכחי לפי הסטנדרטים שלו. בפני עצמו מדובר במוצר איכותי גם אם רחוק משלמות. עלילה שמתרחשת כולה בשנת 1969. ריק דלטון הוא כוכב סדרת מערבונים טלווייזיונית שהקריירה שלו נמצאת בדעיכה והכפיל תעלולן שלו הוא קליף בות'' ,שהוא גם עוזרו ומקור פרנסתו תלוי בריק. שניהם מנסים להישאר רלוונטיים בתעשיית הסרטים שהולכת ומשתנה. בתוך הסיפור משתלבת גם שרון טייט שהיתה אישתו של רומן פולנסקי וגם חבורת היפים שמתנחלת לה בעיר הסרטים. יש כאן שילוב של דמויות פיקטיביות עם דמויות אמיתיות.מה שאני באופן אישי לוקח מהסרט, זה את התובנה שתהילה והצלחה הם זמניים ולא נמשכים לנצח.לכל דבר יש התחלה וסוף. צריך לדעת לקבל את זה ולעשות התאמות ולהמשיך הלאה.אנחנו יכולים להמציא את עצמנו מחדש גם אחרי נפילה, וזה הרבה תלוי בנו. מסר שהוא עצוב מצד אחד אבל גם אופטימי מצד שני.
שם: s232גיל: 2302/02/2020 12:39:49
5/10אייקון ציון
במילה אחת - אכזבה. כאחד שמעריץ את סרטי טרנטינו מאוד רציתי מאוד לאהוב אותו, אבל לדעתי מדובר בסרט הכי חלש שלו. מלבד המשחק המצוין של דיקפריו ובראד פיט (ראוי לזכייה באוסקר על שחקן המשנה), הפסקול החביב ושחזור התקופה לא הייתה שום פואנטה לסרט. סרט ארוך מדי ללא צורך אמיתי, דמויות משנה מיותרות שלא ברור למה באמת היו צריכים אותן. למשל - במציאות ידוע ששרון טייט נרצחה, בסרט טרנטינו שינה זאת והיא לא נרצחה משום מה, בעיניי זה קצת מזלזל במקרה וחוסר כבוד כלפיה, ובכלל אם היא לא נרצחה בסרט אז מה הפואנטה בלשחק אותה מלכתחילה היה אפשר לוותר עליה מאחר והיא לא תרמה דבר להתפתחות העלילה. באופן כללי הסרט די מבולגן, כן יש סצנות מצוינות בעיקר בגלל המשחק. מה שהציל את הסרט מבזבוז זמן מוחלט הם השחקנים המצוינים שלגמרי החזיקו את הסרט.
שם: ndv710גיל: 2824/11/2019 19:46:03
8/10אייקון ציון
כיף. טרנטינו יודע לשחק על הרגשות של הצופה כמו נגן פסנתר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט