אשליות אבודות ביקורת סרט

Lost Illusions Movie Review

תמונת כתבדניאל עמיר על "אשליות אבודות":
"עיבוד ספרותי סוחף ובועט"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Lost Illusions
משחק בנג'מן וואזן, ססיל דה פראנס, ג'רארד דפרדייה, קסבייה דולאן במאי/ת קסבייה ג'יאנולי  
דרמה
ביקורת סרט לאשליות אבודות מאת דניאל עמיר | כתב מדור "שובר מסך" וכתב קולנוע וטלוויזיה
ציון המבקר
"עיבוד סוחף"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע63.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די18.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות18.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כמה משלים או סיפורי עם מוסר השכל על תאוות בצע, אהבת הפרסום או הוללות אתם מכירים? כנראה יותר מדי כדי למנות. הטבע האנושי מושתת על למידת מה אסור ומה נכון, והתרבות לוקחת לא פעם - עוד משחר ההיסטוריה - את מקומה כמחנכת העיקרית. עם זאת, העברת המסר ותו לא מזמן הפכה למיושנת ומטרחנת, ולא מעט ספרים וסיפורים שנחשבו בימי עברו כבר "לא מחזיקים מים" בימינו. כדי להוכיח שהנוסחה הזו לא תמיד נכונה, יצאו היוצרים הצרפתיים קסבייה ג'יאנולי וז'אק פיישי במטרה לעבד לקולנוע את "אשליות אבודות" אחת מהקלאסיקות הספרותיות הנודעות ביותר של אחד מגדולי כותבי צרפת - אונורה דה בלזאק. מה שבקלות היה יכול להפוך למחזה מצולם מתיש, הופך בידם של ג'יאנולי (הבמאי) ופיישי (התסריטאי) לסיפור סוחף ועמוק אך באותו זמן נוצץ שמנגיש תקופה מושחתת בתולדות צרפת לא בצורה דידקטית, אלא כזו שמתעלה על כך.דה בלזאק פעל בשנים שלאחר נפילת נפוליאון וסיום מסע כיבושיו. צרפת החלה לגבש מחדש מעמדות ברורים – אלו ה"מלוכניים", המקורבים לאצולה ואלו הליברלים, שאכלסו את פריז המתקדמת ודגלו בתרבות ועיתונאות כדרך חיים. בשני הקצוות הניצים שררה שחיתות אמיתית, כזו שהזכירה את הימים הסוערים טרום המהפכה הצרפתית. "אשליות אבודות" מתרכז בסיפורו של לוסיין דה רומבפרה (בנג'מין וואזאן המעולה, שכיכב בשנה שעברה ב-"קיץ 85'" של פרנסואה אוזון), צעיר כפרי תמים ובעל תשוקה לשירה וכתיבה, שנקלע בעל כורחו לעולם התככים בין המלוכניים לליברלים.
לאחר שרומן קצר עם ברונית מקומית (ססיל דה פראנס) מעורר שערורייה בקרב חבריה האצילים, הוא מסולק לפריז הנהנתנית ומוצא עבודה במערכת עיתון מקומית – בעזרת "חבר" חדש (וינסנט לקוסט; "עדן") – שחורת על דגלו לגבות כמה שיותר כסף ממחזאים, סופרים ותיאטראות בתמורה לביקורות טובות/שליליות. "ביקורת ספרות טובה היא זו שמגיעה כשלא קראת כלל את הספר", אומרת אחת הדמויות ברצינות גמורה.דרך שלל דמויות אקסצנטריות ומפוקפקות שהוא מכיר – המוציא לאור גס הרוח והאנאלפבית (ז'ראר דפרדייה, המסולק הטרי מרוסיה), חובב המלוכה נתן (במאי האינדי המוכשר קסבייה דולאן) והחשפנית-שהפכה-לשחקנית קוראלי (סאלומה דוואלס) – לוסיין מתבונן על עצמו מוותר על ערכיו ותקוותו האמנותית, חוזר לאחוז בהם כדי להתקרב לעולם המלוכה מחדש, רק כדי למצוא אותו נופל כל הדרך בחזרה לאבדון.
למרות פתיח שנראה מעט כמו סדרה בנטפליקס, ג'יאנולי מפליא לעצב את הפריים, הן מבחינת העמדה, צילום ותפאורה, ובכך מדגיש את הקונפליקט המתמשך שמתרחש בתוך לוסיין: האם להמשיך עם התקווה והנאמנות לאמנות הנאיבית (וכתוצאה, לחיות "חיי אמן" אמיתיים ועצובים) או שמא למכור את עצמך למרבה במחיר? כך, מצטיירת מולנו תמונה של עולם מושחת עד העצם, שפוגם בטבע האדם.אלמנט נוסף שמדגיש את הקצב של העולם שנפרש מולנו הוא הקריינות המעולה, שמתארת מאפיינים קריטיים בחיי הדמויות לצד תיאורים ציוריים של העושר המופרז, כמיטב מסורת הקולנוע הצרפתי המודרני (זו שאפיינה במיוחד את סרטי 'הגל החדש' הצרפתי) ובו בעת, כזו שעושה כבוד לנכסי צאן הברזל הצרפתיים ("קולנוע האבות" של המחצית הראשונה של המאה ה-20, זה שחברי "הגל החדש" בזו לו). ההתקדמות קדימה וההסתכלות אחורה במקביל רוצה להגיד אולי: הזמנים משתנים, השמות הנוצצים מתחלפים אף הם, אך הציניות והשחיתות, שהורסות כל חלקה טובה, נשארות איתנו לעד.עם זאת, ראוי לציין כי למרות הקצב הסוחף ואנסמבל השחקנים המצוין – "אשליות אבודות", שזכה ב-7 פרסי סזאר, הוא ממש לא סרט לקהל הרחב, והקהל שהוא מדבר אליו נדמה מצומצם ביותר. לא קל להתמסר לטקסט בן 200 שנה, ובייחוד לא לכזה שמתמשך על פני קרוב לשעתיים וחצי. למרות הניסיונות הרבים של ההפקה לייחד את הסרט ככל האפשר מעיבודים ספרותיים קלאסיים, הזמן מורגש לא מעט ופוגם בחוויית הצפייה. אך מלבד האורך המתיש והנושא המעט מיושן, זהו סרט שמבוצע כמעט בכל אלמנט לעילא ולעילא. כוחה של המילה הכתובה עדיין עומד איתן.
אשליות אבודות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4025/06/2023 23:49:32
9/10אייקון ציון
סרט שכולו מחזה. יצירת מופת.
שם: איריסגיל: 6327/09/2022 18:34:30
5/10אייקון ציון
סרט לא משהו, רובו Voice Over, המתאר לנו את מה שאיננו יכולות לראות, כי אינטריגות ופוליטיקות קטנות ומחשבות, קשה להעביר לתמונות. הסיפור, כדרכו של בלזק, מבריק, עוסק בהבדלי המעמדות, בשאיפה "להתקדם" בחיים, במעמדה של העיתונות, ושל העיתונות הקנויה. לא, לא המצאנו דבר, אבל להעביר את כל אלה לסרט, משימה כבדה, כבדה מדי על כתפיו של התסריטאי והבמאי, ואפילו ז''ראר דפרדייה, בתפקיד משני, לא מצליח להפוך את הסרט הזה לראוי. הנה - חסכתי לכם. לכו לסרט שאפשר באמת להנות ממנו.
שם: רותיגיל: 5415/09/2022 08:55:14
10/10אייקון ציון
אחד הסרטים הטובים ביותר שראיתי, מבריק, חד ומעורר מחשבה. מומלץ ביותר!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט