סינמה פרדיסו-גרסת הבמא ביקורת סרט

Cinema Paradiso, Dir's cut Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "סינמה פרדיסו-גרסת הבמא":
"אחת החוויות הקולנועיות שכל אדם חייב לעצמו לפחות פעם אחת בחיים."
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Cinema Paradiso, Dir's cut
משחק פיליפ נוארה, ז'אק פרין, בריז'יט פוסי, סלבטורה קאסקיו, מרקו לאונרדי, אנטונלה אנטילי במאי/ת ג'וזפה טורנאטורה  
זר
ביקורת סרט לסינמה פרדיסו-גרסת הבמא מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"אחת החוויות הקולנועיות שכל אדם חייב לעצמו לפחות פעם אחת בחיים."
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע45.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די45.8%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בפעם הראשונה שראיתי את הסרט "סינמה פרדיסו" הייתי בכיתה ח', בקולנוע עמל שהיה אולם הקולנוע הגדול ביותר בעיר הולדתי כפר סבא. מאז שעריו נסגרו בשל הצלחתם המסחררת של האולמות הקטנים והלא נוחים של רשת גלובוס בקניון ערים במרכז העיר. החוויה של צפייה בסרט "סינמה פרדיסו" נחקקה בי לעד: זו היתה הפעם הראשונה שהזלתי דמעות כמו תינוק בסרט קולנוע. אחרי שנים של צפייה בשידורים חוזרים בטלוויזיה, פשוט כיף לחזור ולראות את היצירה הנוסטלגית הזו על המסך הגדול. אין ספק שגם עם ארכו המפוקפק, "סינמה פרדיסו" הוא אחד הסרטים המרגשים ביותר שנעשו אי פעם על אהבתם של אנשים לקולנוע.אחרי עיכוב מה מגיעה ארצה גרסת הבמאי המסקרנת והשאלה המרכזית היא האם אותם חמישים דקות שנוספו בגרסת הבמאי הן הכרחיות? לצערי הן בהחלט לא הכרחיות, אבל הן גם לא ממש פוגמות בחוויה הקולנועית שעדיין מצליחה לרגש. הבעיה היחידה היא שאנחנו מגלים שסלבטורה גיבור הסרט הופך לבמאי קולנוע מצליח בזכות שברון הלב שחברו אלפרדו יוצר עבורו ופחות בשל אהבתו לצורת האומנות המדוברת. מה שקצת פוגם בהנאה ומאיר את ההתרחשויות מהסרט הראשון באור הרבה פחות מתוק ואת אלפרדו באור הרבה פחות חיובי. הוספת הקטעים שהושמטו הופכת את היצירה הקלאסית לפחות מהודקת והאימפקט הרגשי בסצנה הקלאסית והמפורסמת הסוגרת של הסרט שבה סלבטורה צופה בקטעי הסרטים שצונזרו שנאספו על ידי אלפרדו לא גרמה לי ולחבריי להזיל דמעה.
"סינמה פרדיסו" הוא לא סרט אינטלקטואלי; האימפקט שלו פועל על הלב ולא על המוח, הגשת הסיפור על ידי הבמאי ג'וזפה טורנטורה פועלת על המישור הרגשי לחלוטין בדיוק כמו טלנובלה עסיסית אבל עם ערך מוסף של אהבת הקולנוע. אם בגרסה הראשונה לא ברור מה עלה בגורלה של אלנה ולמען האמת לא ממש אכפת לנו, כאן נצפה במפגש בין סלבטורה ואלנה שלושים שנה אחרי. נכון שהסרט הוא מלודרמה משודרגת שכיף לחזור ולצפות בה אבל האם המפגש הזה בעל ערך לסרט? אם הגרסה המקוצצת של המפיקים גרמה לסרט להתמקד באהבתו של סלבטורה לקולנוע כאן הבמאי גורם לנו להבין שאהבתו של סלבטורה לקולנוע היא תחליף לאהבתו הלא ממומשת לאלנה.טורנטורה לא השכיל להבין שהעברת המיקוד מהקולנוע לאשה רק יפגע בסרטו. התוצאה היא ברורה מאליה, אם בגרסה הראשונה הקהל מתייפח בסצנה הסופית, כאן הוא נהנה מהרגע אבל לא מתרגש. הסצנות הארוכות שמשוחקות היטב על ידי ז'אק פרין ואגנזה מנו לא מרגשות וכול האימפקט הרגשי מההלוויה ומהסצנות מילדותו של סלבטורה מתמסמסות לקראת הסוף. כך שהחוויה לקראת סוף הסרט הרבה פחות מרגשת אבל עם זאת עדיין מהנה.
למרות הכול גרסת הבמאי של "סינמה פרדיסו" לא מצליחה לפגום בהנאה ואין ספק שעדיין מדובר באחד הסרטים המרגשים ביותר בתולדות הקולנוע. הסרט שהצליח לגרוף שלל פרסים מהאוסקר המסחרי והוליוודי עד פסטיבל קאן האיכותי והאליטיסטי, מזכיר לנו עד כמה הקולנוע של פעם היה מרגש, אמיתי ויפה. אולמות הקולנוע הגדולים המלאים עד אפס מקום שהלכו ונסגרו לטובת קומפלקסים קטנים המיועדים לסרטים מסחריים בלבד או לטובת מכשירי ה DVD וערוצי הכבלים והלוויין. אין ספק שמדובר באחת החוויות הקולנועיות שכל אדם חייב לעצמו לפחות פעם אחת בחיים.
סינמה פרדיסו-גרסת הבמא - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עידן שלוםגיל: 2526/10/2014 17:14:01
10/10אייקון ציון
אין דברים כאלה. מרגש, מרגש, מרגש. סרט מושלם מכל בחינה שהיא. 10 בסולם הדוכס
שם: רות אלעדגיל: 2122/11/2007 13:46:02
10/10אייקון ציון
אני לא מכירה את הגירסה הקצרה אבל על הגירסה הארוכה אני יכולה להגיד רק דברים טובים ! סרט מעולה ! קולנוע משובח ! הרבה זמן לא נהנתי כל כך מסרט . ובאפן אישי הדמות של אלפרדו בסרט הכי מרגשת בעיניי!
שם: ben hakimגיל: 1815/02/2005 19:53:13
10/10אייקון ציון
חובה להתריע בפני הצופים, כי גרסת הסרט המוקרנת כעת בבתי הקולנוע היא הגרסה המלאה והארוכה יחסית של הסרט - כ 170 דקות. (שעתיים ו - 50) כמעט שלוש שעות. הביקורת שלי הייתה על הסרט הקצר יותר, הגרסה שיצאה ב - 89. הארוכה מתישה מאוד ודי משעממת לקראת סופה. כדאי לראות את הקצרה. לתשומת ליבכם!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי זר
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט