ביקורת על הקומדיה הפרועה והשערורייתית של ברונו דומון "מפרץ ההיעלמות" עם ולריה ברוני וז'ולייט בינוש, שהייתה מועמדת ל-9 פרסי סזאר ועוקבת אחר צמד בלשים שמגיע לאתר נופש נידח בצפון צרפת בכדי לחקור את היעלמותם של כמה תיירים
"מפרץ ההיעלמות" הינו סרט קומדיה ומתח בבימויו של ברונו דומון ("הקנקן הקטן") שהשתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן בשנה שעברה. הוא מספר את סיפורן של שתי משפחות בעיירת חוף מבודדת בצרפת של תחילת המאה ה-20. האחת, משפחת דייגים כפרית ופשוטה והשנייה משפחה בורגנית אשר מגיעה לעיירה כדי לנפוש. בולטות בתפקידן: ולריה ברוני טדסקי ("חיים משוגעים") אשר מגלמת את אם המשפחה- איזבל, ז'ולייט בינוש ("שוקולד") אשר מגלמת את גיסתה- אודט והשחקנית המתחילה-ראף אשר מגלמת את דמותה של בילי, בתה.
בין שתי המשפחות יש יחסים של משרתים ואדונים והן גרות בצדיו השונים של החוף. תפקידם של האב והבן ממשפחת הדייגים הוא להעביר את בני ובנות המשפחה הבורגנית ונופשים נוספים בעיירה מצד אחד של החוף לצד השני. תפקיד אשר מסמל את הנושא העיקרי שהסרט עוסק בו: הפער בין המעמדות החברתיים השונים והניסיון לגשר עליו.
פער זה מצטמצם בהמשך הסרט כאשר שני הצעירים בני המשפחות- מאלוט ובילי, מתאהבים זה בזו. בילי היא נערה מרדנית אשר מתלבשת כמו גבר ובעלת זהות מינית מבולבלת ומאלוט הוא נער שקט ומופנם אשר מגיע ממשפחה חריגה. סיפור אהבתם מתרחש ברקע החקירה של מקרי היעלמות מסתוריים בעיירה, הוא מתחיל כסיפור משני אך עד מהרה מצטלב עם המקרים.
[*]
את החקירה מנהלים שני בלשים רשלניים, שלא מצליחים להגיע לפתרון התעלומה. האחד רזה, חסר ביטחון ומבויש שממעט לדבר והשני שמן, מגושם וקולני אשר נתמך על ידו. השניים הם בעלי דמיון מסוים לדמויותיהם של לורל והארדי מסרטי השמן והרזה. כמו דמויות הבלשים, גם שאר דמויות המבוגרים הבורגנים מוגזמות עד כדי גיחוך ומשוחקות באופן תיאטרלי. הן נהנתניות, אגוצנטריות ורוב עיסוקן הוא בעריכת ארוחות מפוארות ולבישת בגדים יוקרתיים, אשר אינם תואמים את מזג האוויר הקיצי ואווירת החוף המשוחררת. בנוסף, הן מתעלמות מהאירועים המטרידים שקורים בסביבת מגוריהם ולא מצליחים לגלות את הפתרון לתעלומה בזמן שההיעלמויות מתרחשות בקרבת ביתם.
בני המשפחה הכפרית לעומתם מאופיינים בפרימיטיביות ובעלי אישיות מסתורית. הם לובשים בגדים פשוטים, עושים את עבודתם בשקט וממעטים לתקשר עם הסביבה. נראה כי ניגודיות זו והבחירות האמנותיות של הבמאי באות כדי לבטא את ביקורתו האישית על מעמד הבורגנות.
למרות שהסיפור העיקרי של הסרט הוא ההיעלמויות המטרידות שקורות בעיירה, הדרמה המעניינת ביותר מתרחשת דווקא בסיפור אהבתם היפה והחריג של בילי ומאלוט והקונפליקטים איתם מתמודדות הדמויות, אשר מעלים שאלות על מיניות, עצמאות מחשבתית, חופש הפרט והליכה כנגד מוסכמות חברתיות.
זה סרט שונה וסוריאליסטי שמכיל סצנות קשות לצפייה ולא מתאים לחובבי הנרטיב הקלאסי. הוא בנוי מערבוב ז'אנרים שהבולטים בהם הם מתח וקומדיה, כאשר קו העלילה אינו ברור והדרמות בו קטנות. לא תמצאו כאן דמויות מורכבות בעלות קונפליקטים מהותיים ושיאים דרמטיים גדולים, שכן תעלומת מקרי ההיעלמות נפתרת בשלב מאוד מוקדם בסרט. רוב הזמן הצופה יודע יותר מהדמויות, דבר אשר יוצר מתח מעניין ומדגיש את ביקורתו של דומון שנראה כי צוחק על הדמויות שלו שהן האחרונות לדעת את פתרון התעלומה.
הסרט "מפרץ ההיעלמות" ישודר היום (18.7) בערוץ yes3 בשעה 22:00 במסגרת פסטיבל הקולנוע של yes