חדשות קולנוע וסרטים

"אני עדיין המום מהתגובות": ראיון עם במאי "נערה"

שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
הבמאי לוקאס דונט, רק בן 27, זכה בפרס "מצלמת הזהב" בפסטיבל קאן לסרט הביכורים הטוב ביותר על סרטו "נערה", העוסק בבלרינה שנולדה כבן זכר ומנסה להצליח באקדמיה לריקוד. הסרט יציג בבכורה בישראל בפסטיבל ירושלים ואנו מעלים לראשונה את הראיון שערך עמו מבקר האתר רון פוגל בקאן
הסרט הבלגי "נערה" היה אחד הראשונים שיצר באזז סביבו בפסטיבל קאן השנה, כולל סצנה המופיעה זמן קצר לקראת הסיום שהייתה מאוד מדוברת וקשה לצפייה. בדיוק לגבי סרטים כאלו, שהינם שנויים במחלוקת, אני אוהב לשמוע את דבריו של הבמאי. בקאן פגשתי את הבמאי הצעיר לוקאס דונט לשיחה על סרטו. הוא היה במצב רוח מרומם וזה עוד לפני שזכה בשלל פרסים בפסטיבל.

הסרט עוקב אחר לארה בת ה-15, נערה נחושה עם מטרה מאוד ברורה: להפוך לבלרינה מקצועית. בתמיכת אביה היא מתחילה ללמוד בבית ספר יוקרתי למחול ומתמסרת כל כולה למסע המפרך הזה. אך תסכולי גיל ההתבגרות וחוסר הסבלנות האופייני לגילה הולכים וגוברים ככל שהיא נאבקת באתגרים הבלתי אפשריים שגוזר הבלט הקלאסי על גופה של מי שנולדה כבן זכר.

נושא הטרנסג'נדריות זוכה להתייחסות יותר ויותר. לראייה הסרט הצ'יליאני "אישה פנטסטית" של סבסטיאן לליו שזכה השנה באוסקר לסרט הזר. גם סרטך מציב במרכזו את הנושא.

"'אישה פנטסטית' מדגים איך אנו שופטים אנשים בלי באמת להכיר אותם. למשל להתייחס לאשה טרנסג'נדרית כה שונה מאשר לאשה רגילה. המשפחה בסרט ההוא ממש לא נחמדה לגיבורת הסרט. כשראיתי את הסרט ובמיוחד את סצנת ההלוויה של אהובה של הגיבורה, כשמשפחתו של אהובה שנפטר מתעלמת ממנה ומרחיקה אותה, ממש נשבר לי הלב. בסרטי לעומת זאת הדמויות שקרובות לגיבורה מאוד תומכות. היה לי חשוב להראות את המאבק הפנימי של הגיבורה עם עצמה ולא מלחמות שהיא מנהלת עם סביבתה ולכן הסרט מביט פנימה בעיקר ולא החוצה. בעיני לקולנוע יש כוח אדיר, למשל לקחת נושא כמו טרנסג'נדריות ולהציב אותו במרכז. לארה הגיבורה היא דוגמה קלאסית לאחר ולשונה. דיברתי עם טרנסג'נדרים רבים והם מחו על כך שגורלם נקבע מלידה לחיות ולהתנהג כבן או כבת".

[*]

(מבקר האתר רון פוגל והבמאי לוקאס דונט בפסטיבל קאן)

האם הסרט מבוסס על סיפור אמיתי?

"בחלקו. קראתי מאמר בעיתון בשנת 2009 על נערה שרצתה להיות בלרינה והייתה לכודה בגוף גברי. לאט לאט התחלתי לכתוב את התסריט לסרט בהשראת הסיפור".

איך מצאת את השחקן הראשי ויקטור פולסטר?

"זה לא היה פשוט היינו צריכים מישהו שיוכל לגלם את התפקיד גם פיזית וגם שיוכל לבצע מצוקה של אדם שעומד לשנות את מינו ולמען האמת די התייאשתי. כשהתחלנו ללהק לתפקידי המשנה הגיעה קבוצה של בנים ולפתע אחד מהם תפס את עיני, הוא נראה כמו מלאך במצוקה ואני בחרתי בו".

בישראל נעשה אך לאחרונה סרט די דומה בשם "הנשף", שעוסק גם הוא בטרנסג'נדרית שמנסה להתמודד עם החיים בתיכון שבו השאיפה היא בסופו של דבר להיות מוזמן לנשף וחווה קשיים רבים בדרך. גם בסרטך הגיבורה מתמודדת שוב ושוב עם לחצים ובעיות. האם בסופו של דבר לדעתך המסר בסרט הוא אופטימי? "בעיניי הסרט מלא באהבה, נעשה באהבה ומראה אהבה. בסופו של דבר לטעמי הגיבורה מוצאת את דרכה. בעיני החוכמה היא להראות את הקו הדק ואת הפינג-פונג בין תקווה לייאוש לאלה שכלואים בגוף לא שלהם. חשוב לי להראות שהדמות עושה טעויות וגם משלמת עליהם, אבל בסופו של דבר לומדת לקבל את עצמה ולקבל את דרכה".

[*]

בסצנות האימון באקדמיה לריקוד לא יכולתי שלא לחשוב על הסרט "ברבור שחור" של דארן ארונופסקי.

"בוודאי, כמו שם גם הגיבורה שלי סובלת לא מעט. אני חשבתי על איקרוס שמתקרב לשמש ונופל. הגיבורה של הסרט מלאה שאפתנות. היא מתבגרת שרוצה להתקדם יותר מהר ממה שהיא יכולה ולכן משלמת על כך את המחיר. הבלרינה היא אחת מאידיאלי היופי הנשי ובסרטי יש אישה צעירה לכודה בגוף גברי שרוצה להפוך לדמות הכה נשית הזאת וזה ממש לא פשוט ואפילו סיזיפי".

"נערה" הוא סרט הביכורים של לוקאס דונט, בן 27. דונט החל לעבוד על הסרט כבר לפני ארבע שנים, בגיל 23 בלבד. לפני שלוש שנים קיבל דונט מימון לטריטמנט (מבנה התסריט הבסיסי) של הסרט בפסטיבל קאן. בשנה שעברה עשה פיצ'ינג ל"נערה" בפסטיבל והסרט הפך לקופרודוקציה בין בלגיה לצרפת. השנה חזר עם הסרט לפסטיבל קאן וגרף עליו את פרס "מצלמת הזהב" לסרט הביכורים הטוב ביותר.

אתה מאוד צעיר. האם היו לך ספקות במהלך הדרך?

"בוודאי, כמה וכמה פעמים שקלתי לנטוש את הסרט ולעבור לנושא אחר. תהליך עשיית הסרט לקח ארבע שנים ואחרי מחיאות הכפיים בהקרנת הבכורה בקאן אני עדיין המום מהתגובות החיוביות".



בסרטך האימא לא נוכחת. זה היה מכוון?

"מאוד. כך לארה הגיבורה היא בעצם גם האימא במשפחה, במיוחד לאחיה הצעיר, דבר שמאפשר לה להפגין יותר את הצד הנשי שלה. הדבר גם מעצים את מערכת היחסים בינה ובין אביה והמערכת הזו היא בעיניי מרתקת ומרגשת".

האם לסרט היה ייעוץ של אנשים העוסקים בנושא?

"בוודאי. לי היה חשוב שכל המידע העוסק בטרנסג'נדריות יהיה נכון במאה אחוז. דיברתי עם לא מעט טרנסג'נדרים צעירים והכנסתי לסרט רבות מהתובנות שלהם. נושא נתינת ההורמונים לאנשים שעומדים לעבור ניתוח הוא די טאבו וכמעט לא עוסקים בו והיה חשוב לי שהסרט יהיה מדויק מבחינה רפואית".

מילה לסיכום?

"בעיניי לארה היא נערה שרוצה כמו הרבה נערות להיות בלרינה, אבל היא נולדה כבן. אני שואל מדוע בחברה של ימינו אי אפשר לשלב בין גוף למגדר גם כשהם שונים. כבר כבחור צעיר ראיתי את השפעת הסרטים על אנשים ולכן רציתי לעסוק בקולנוע. אני מקווה שהצלחתי כבר בניסיון הראשון".

הסרט "נערה" יוקרן בפסטיבל ירושלים בתאריך 4.8 (שבת, 21:45)
רון פוגל - לעמוד הפרופיל | ביקורות / כתבות נוספות
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
חץ אישה פנטסטית (עמוד סרט)
חץ ברבור שחור (עמוד סרט)
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
White Bird A Wonder Story1ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
Dogman 20233דוג מןציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.3
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט