חדשות קולנוע וסרטים

"ארוחת הערב": ביקורת סרט

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
השבוע עלה ב-yesVOD סרטו של הבמאי הישראלי אורן מוברמן בכיכובם של ריצ'רד גיר ולורה לייני על שני בני זוג מהעשירון העליון שנפגשים לארוחת ערב במסעדה יוקרתית כדי להחליט כיצד לטפל בפשע שילדיהם ביצעו. האם הסרט דילג בצדק על הפצה בבתי קולנוע בארץ?
הרכיבים של הסרט "ארוחת הערב" הם אוכל, היסטוריה ואנושיות, וזהו, לדעתי מתכון שאמור להוציא תוצר מהנה למדי, אך סרט זה הוא דווקא דוגמה למה שקורה כאשר בוחרים להגזים בכמויות ולהוסיף רכיבים שלא מתאימים אחד לשני. הדבר שמתקבל הוא סרט באורך של שעתיים גדוש במסרים והתרחשויות. כך כמו מאכל, הוא מהנה לעיתים, ברגעים מסוימים, אך צפייה בסרט כולו מרגישה כחוויה מתישה. עלילה שמנסה להיות מסתורית ואפלה, דמויות אשר נוטות לשטחיות ושימוש מבולבל באמצעי המבע, גורמים ל"ארוחת הערב" להפוך מסרט מעניין ומלא פוטנציאל, לצפוי וחסר רגש, כאשר אחת מנקודות האור היחידות שלו היא תצוגות המשחק.

הסרט, המבוסס על ספרו ההולנדי המצליח של הרמן קוך, מספר על ערב אחד בו שני אחים ונשותיהם נפגשים לארוחת ערב מפוארת במסעדה של העשירון העליון, כאשר ברקע ישנו מעשה פשע מזעזע שילדיהם של הזוגות עשו וכעת הארוחה מתנהלת סביב השאלה כיצד לדון בתוצאות המעשה של ילדיהם. ריצ'רד גיר האלגנטי משחק את סטן, חבר קונגרס. סטיב קוגאן השחקן בריטי המשובח הוא אחיו , פול, מורה להיסטוריה לשעבר. לורה ליני ורבקה הול בתור נשותיהם, אמנם בעלות תפקידים קטנים יותר, אך לקראת סוף הסרט מתגלות כדמויות דומיננטיות וחזקות.

[*]

זהו סרט שמתבסס על מקרה שקרה בעבר ועל השלכותיו. כדי להבין את הרקע לאותה ארוחת הערב בין הזוגות ואת מעשה הפשע של ילדיהם נעשתה בחירה בסרט לשימוש בפלאשבקים. אך הבעיה היא שאפשר להבין, די בקלות, מה יהיה בסצנות אלה וכיצד ייראה החיבור ביניהן. בנוסף, הניסיון להדביק בכוח את סצנות העבר לרגעי ההווה בסרט, גורמים לו להפוך לתוצר שנראה שנעשה ברישול, הן ברמת העריכה והן ברמת הכתיבה.

בעייתיות זו באה לידי ביטוי גם בחלקים אחרים של הסרט. כך לדוגמה חל שימוש נרחב מדי בדימויים של ארוחת הערב. הסרט מורכב מחלקים הנקראים על שם המנות אשר מוגשות בארוחת ערב מסורתית: מנות ראשונות, עיקריות , קינוח, אך השמות שניתנים לחלקים לא קשורים כלל לאירועים שקורים בהם. בנוסף ארוחת הערב עצמה היא מסגרת אשר מופרת פעמים רבות במהלך הסרט. שני הזוגות מסרבים לאכול את המנות שמוגשות להם, קמים באמצע הארוחה כדי לטפל בנושאים אחרים וגרוע מכל, מתנהגים באופן מתנשא כלפי צוות המלצרים הנחמד ובמיוחד לדמותו של העוזר האישי של סטן, דילן. נקודה מעניינת היא שהסרט נעשה על ידי אורן מוברמן, במאי ומפיק ישראלי אשר עובד בהוליווד. בעבר הוא יצר סרטי אינדי קטנים ומעניינים כגון" השליח" ו" רמפארט", שבשניהם כיכב וודי הרלסון המצוין. כמו כן מוברמן יצר את הסרט " מחוץ לזמן", בו ריצ'רד גיר משחק הומלס. בהיותו במאי של שחקנים וכזה שבונה תפקידי עומק, " ארוחת הערב" מתגלה כסרט שנראה כי שחקניו ניגשו ביסודיות לדמויות אותן הם מגלמים.



זהו סרט שמנסה לפרק נושא חברתי מעניין למדי. מבלי לגלות יותר מדי על העלילה שלו, אגיד כי שני המשפחות הן עשירות ובעצם הסרט סובב סביב השאלה, האם מעמד חברתי-כלכלי מאפשר לפרטים להתחמק מעונש על מעשים אכזריים? יותר מכך, ישנו שימוש בהיסטוריה אמריקאית כדי לערוך השוואה בין אירועים מהעבר לתופעות חברתיות שקורות כיום בחברה האמריקאית. כך שצפייה בו, דומה לאותה חוויה אשר עוברים תלמידיו של פול מורה ההיסטוריה, יש לשבת על הכיסא , להתרכז, ולנסות להתעמק במורכבות של התוכן , כדי ליהנות ממנו. אחרת, תתחילו להרגיש שעמום ואי נוחות.

זהו סרט שרבים ימצאו כקשה לצפייה. התכנים והמסרים שלו הם דרמטיים למדי, כאשר הסוף לבטח יגרום לרוב הצופים לצאת בטעם רע מן הצפייה בו. אך זהו סרט שברובו נעשה מן המרכיבים הנכונים, בטכניקות עלילתיות מעניינות ולמעשה מהווה חלון לצפייה בחייהם של מגזר אשר לא דנים בו מספיק - והוא העשירון העליון של החברה האמריקאית. "ארוחת הערב" מבקש לגעת במעמד זה כדי לומר שצרות קיימות בכל מקום, לכולם, וכולנו נאלצים, בסופו של דבר, להתמודד עם השלכות.

הסרט "ארוחת הערב" זמין לצפייה חינם בספריית 24/7 ב-yesVOD
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
רלוונטי
 
חיפוש בארכיון 2018
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט