מנועים קדושים ביקורת סרט

Holy Motors Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "מנועים קדושים":
"יצירת מופת קולנועית מרגשת וסוחפת, הישג אומנותי גדול"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Holy Motors
משחק דני לוואן, קיילי מינוג, אדית סקוב, מישל פיקולי, אווה מנדז במאי/ת לאוס קראקס  
דרמה
ביקורת סרט למנועים קדושים מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"יצירת מופת"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע83.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די8.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות8.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
היו הרבה מאוד הישגים קולנועים בשנת 2012 אבל אין ספק שהחזרה של קראקס לחיינו ואל מסכי הקולנוע הוא הדבר החשוב ביותר שקרה לעולם הקולנוע ולצופים שבאמת אוהבים לראות יצירות שהן מעבר לבידור אמריקאי אלא אומנות טהורה. "מנועים קדושים" הוא יצירת מופת, מסע סוריאליסטי לתוך מוחו הקודח של הבמאי שגם מגלם את עצמו בסצנת הפתיחה של הסרט: קראקס מתעורר באמצע הלילה, מוצא דלת מסתורית בקיר בחדר השינה המורכב מציורים של עצים בחורשה, האצבע שלו הופכת למפתח כאשר הפתח מוביל אותנו לאולם קולנוע ישן שבו יושבים צופים קפואי מבט.ליאו קראקס הוא אחד הבמאים הייחודים ויוצאי הדופן הפועלים כיום בעולם. מאז "פולה X" הניסיוני והסנסציוני משנת 1999 הוא לא ביים סרט קולנוע באורך. הקהל הישראלי בעיקר מכיר את קראקס מהלהיט שובר הקופות "הנאהבים מפריס" משנת 1991 בכיכובה של ז'ולייט בינוש הצעירה ודני לוואן הכוכב הכמעט קבוע שלו שכיכב גם בסרטים: "Boy Meets Girls", "זה אצלה בדם", ואפיזודה באסופה "טוקיו". קראקס, אם התכוון לכך או שלא, מספק לשחקן האהוב עליו את תפקידו התובעני ביותר עד כה. די ברור שאם יש שחקן שצריך לזכות השנה באוסקר הוא דני לוואן שכלל לא מועמד.
לוואן מגלם בסרט 11 דמויות שונות לחלוטין ונראה שהסרט הזה לא היה יכול להתקיים בלי הכשרון של השחקן הזה שלובש ופושט דמויות כאילו היה זיקית המחליפה צבעי הסוואה בקצב מסחרר. מר אוסקר נראה כמו איש עסקים שגרתי ומשעמם אבל מסתבר שהוא אדם מסתורי אשר עבודתו היא להחליף זהויות. במהלך יממה אחת הוא יגלם מנהל תעשייתי, פועל במפעל, מתנקש, מקבצת נדבות, מפלצת מהביבים, אב מודאג, קשיש גוסס ועוד. מהזריחה עד השקיעה אנחנו נצפה בעבודתו של אדם שהמקצוע שלו הוא להיות שחקן כאשר ההבדל המרכזי הוא שהדמויות שהוא מגלם לכאורה מציאותיות לחלוטין או שלא.חלק ניכר מהסרט מתרחש בתוך לימוזינה שבה מר אוסקר מחליף דמויות. הקהל צופה בתהליך האיפור, בחירת התלבושות, הפאות והתותבות השונות שהוא מרכיב על עצמו. כאשר הוא יוצא מתוך הרכב מדובר בדמות אחרת לחלוטין מזו שנכנסה לתוכו רגע לפני כן. הלימוזינה כמאחורי הקלעים והתאטרון זאת המציאות בה אנחנו חיים, כאשר הלימוזינה נודדת ברחבי העיר פריס ועוצרת בכל פעם בלוקיישן אחר ומתוך הלימוזינה צצה לה דמות חדשה ומפתיעה עם עלילה חדשה ולא שגרתית.
הליהוק של הסרט הוא גם חריג ויוצא דופן. לצד דני לוואן הכשרוני שמצליח להסעיר, לרגש, לזעזע ובעיקר להפתיע בנועזותו ובכשרונו ניתן למצוא את הכוכבנית האמריקאית אווה מנדז כדוגמנית שתקנית הנחטפת על ידי יצור מהביבים. הזמרת האוסטרלית קיילי מינוג בסצנה מלנכולית שבו היא מבצעת שיר מקורי ומרגש שניל האנון סולן ומייסד להקת "The Divine Comedy" כתב במיוחד לסרט. השחקן הצרפתי הותיק מישל פיקולי מגלם כנראה את אחד המנהלים של הסוכנות המוזרה והבלתי שגרתית שמעסיקה את מר אוסקר. אדית סקוב הותיקה, מגלמת את נהגת הלימוזינה שהיא גם הדמות האימהית המנסה לגונן ולעזור לדמות המסתורית המחליפה דמויות שהיא מסיעה ברחבי העיר.הסרט עורר בי שתי תגובות המתנגשות זאת בזאת בעוצמה. תחושה של מלנכוליה אדירה שטפה אותי במהלך הצפייה עד הסוף ההזוי והמדכדך. ניכור, בדידות, פחד, שנאה, אלימות שעורבבו בתוך מנה אחת. מצד שני מדובר ביצירת מופת מרגשת שגרמה לי אושר עילאי. היופי הויזואלי, הרעיונות התסריטאים, המשחק של דני לוואן, המוסיקה הסוחפת והדמות העדינה של קיילי מינוג והשיר הענוג היוצא מבין שפתיה. מצד אחד עצב מהול בתחושה של סוף האנושות כפי שאנחנו מכירים אותה. מצד שני הסרט מספק חוויה קולנועית גאונית, מבריקה ונדירה בעוצמתה ומקוריותה.קראקס חוזר אל חיינו עם יצירת מופת קולנועית מרגשת וסוחפת, אולי מהחשובות ומהשפיעות שנוצרו בשנים האחרונות. די ברור שמדובר באחד ההישגים האמנותיים הגדולים של השנה החולפת ואם הוא לא היה יוצא באיחור בישראל אין ספק שהוא היה זוכה בתואר סרט השנה של 2012 באתר סרט. אין לי אפילו את המילים כדי לתאר את התחושות שהסרט עורר בי. קראקס הצליח ליצור יצירה חד פעמית, נדירה בעוצמתה ויופייה. דני לוואן בהופעה בלתי נשכחת שאפשר להגדירה כהתפרצות של כשרון בלתי נדלה שנשפך על המסך במסע שאסור להפסיד.
מנועים קדושים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: נועהגיל: 2117/10/2020 15:39:31
1/10אייקון ציון
משעמם מוות ולא ברור. לא להתקרב
שם: משה רביגיל: 3823/09/2013 13:13:43
2/10אייקון ציון
חארטה בפיתה
שם: יריןגיל: 1508/03/2013 16:11:36
10/10אייקון ציון
לא פחות מיצירת מופת. פשוט מדהים, סוריאליסטי, קסום , חלומי, אומנותי, מרהיב ומהנה. חובה לחובבי קולנוע
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט