ביולי האחרון הוקרן בפסטיבל ירושלים הסרט "טימבוקטו" של הבמאי עבדרחמן סיסאקו. הסרט הקשה והאכזרי הזה מתאר את סיפורה העגום של מאלי, מדינה במערב אפריקה הנשלטת בידי מיליציות חמושות של ג׳יהדיסיטים קיצוניים. הסרט שהוקרן בירושלים היא יצירה קולנועית חשובה שלצערי לא תיחשף לקהל הרחב מאחר והיא פשוט איננה נגישה. אחת הדילמות שאנשי קולנוע צריכים להתמודד איתם כאשר הם עוסקים בנושאים לא פשוטים, היא איזה סרט ליצור? חלק מהיוצרים יבחרו ליצור קולנוע אומנותי חשוב שיוקרן בפסטיבלים לקולנוע. הסרטים לא יגיעו לקהל רחב וכמעט לא ירכשו להפצה.
הבמאי הקנדי פיליפ פלארדו שסרטו "מר לזאר" היה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר מגיש לצופים סרט מסוג אחר. נקודת הפתיחה שלו זהה ל"טימבוקטו" אבל בעזרת המון רגעים מעוררי הזדהות וגם הומור הוא מצליח להנגיש לקהל הרחב את אחד הנושאים הקשים והאקטואליים ביותר כיום בעולם - הפליטים ממדינות אפריקה והשתלבות שלהם במדינה מערבית. זה נושא פופולארי במיוחד בסרטים צרפתים, אך זו הפעם הראשונה שהוא מופיע במרכזו של סרט הוליוודי מסחרי עם כוכבת קולנוע זוכת אוסקר ובהפקתם של זוכי פרס האוסקר על "נפלאות התבונה", המפיק בריאן גרייזר והבמאי רון האוורד.
פרסומת
אם נחזור להשוואה ל"טימבוקטו", בסרט שהוקרן בירושלים אין ניצולים ואין עתיד. לעומת זאת "השקר הטוב" מביא למסך הגדול סיפור קשה אך עם תקווה וגם סוג של גאולה. מלחמת האזרחים שפרצה בסודן בשנת 1983 ונמשכת עד היום, גרמה לגל עצום של פליטים שנדדו ברגל למרחק אלפי קילומטרים עד למחסה הומניטרי שבו הם שהו במשך 15 שנה. ארגון נוצרי מצליח להביא לארה"ב 3,600 סודנים ולפזרם אצל משפחות ובתי מגורים. הרגון מסייע במציאת עבודה, לימודים ועוזר להם להתגבר על ההבדלים התרבותיים שאיתם הם יצטרכו להתמודד. אותה קבוצת פליטים נקראה "הילדים האבודים" והסרט "השקר הטוב" מספר את סיפורם של ארבע ניצולים.
תיאו, ממרה, ג'רמיה, פול ואביטל נדדו במדבריות של סודן כילדים אלפי קילומטרים עד שמצאו מקלט בקניה. מתחבאים ממליציות חמושות, נאבקים בחיות טרף, סובלים מחרפת רעב, צמאים למים. החלק הראשון של הסרט מכיל חוויות קשות מאוד, חלקן גרפיות. כמעט הכל בשפת המקור וללא הכוכבת המעטרת את כרזת הסרט.
כעבור שנים הפליטים מגיעים לקנזס שם הם יצטרכו להתמודד עם טראומות העבר וגם ללמוד לצעוד קדימה אל העתיד. יעזרו להם קרי דיוויס, (ריס וית'רספון), יועצת תעסוקה, רווקה עצמאית המנהלת רומנים מזדמנים, בעלת דירה מוזנחת וחובבת אלכוהול. היא מקבלת על עצמה את התפקיד למצוא לכל אחד מהם פרנסה. משימה לא פשוטה בגלל אותם הבדלי תרבות ומחסור עצום בידע על העולם המערבי. אלו אנשים שלא יודעים מה זה טלפון, מתגי אור, אוכל לכלבים ולא שמעו על פיצה או מקדונלדס. הם אפילו בטוחים שיש אריות בקנזס. מה שמתחיל כקשר על רקע תעסוקתי הופך לידידות אמת וביחד עם המנהל שלה (קורי סטול) ומתנדבת מארגון חברתי נוצרי (שרה בייקר המצחיקה הזכורה לטוב מפרק "השמנה" בסדרה "לואי"), הם הופכים לחלק מחייהם של הפליטים.
"השקר הטוב" הוא דרמה הוליוודית בסיסית שבאופן מפתיע מצליחה להיות מאופקת אבל גם מרגשת במידה. היא אפילו מצליחה לגרום לחנק קל בגרון ותגרום לדמעות לצוץ מדי פעם. הסרט גם מאד אקטואלי לגבי המדינה בה אנחנו חיים. בגלל שהוא נוצר על ידי המכונה ההוליוודית הוא נגיש לקהל רחב ככול האפשר ומדבר אל הצופה בגובה העיניים. אולי זה אפילו יעזור לחלק מהצופים לנפץ סטיגמות כלפי הפליטים מאפריקה שהגיעו ארצה. מומלץ במיוחד לצפייה לח"כים וח"כיות שעושים הון פוליטי משנאת זרים ולקהל הלקוחות שלהם.
שם: דניאל-דרגיל: 33מסכימה עם קודמיי שכתבו שלל ביקורות חיוביות לסרט. סרט הישרדותי מרגש. הופתעתי מאוד מסיומו.
שם: ערןגיל: 47פשוט סרט מצויין , מרגש , אנושי , המתאר את המציאות המרה בסודן ואת בריחת האלפים מדרום סודאן לקניה. ברי המזל הצליחו להגיע לארה"ב והסרט מתאר את סיפורם ברגישות גדולה ומשחק מצויין.
שם: Mr. Rגיל: 23"השקר הטוב" מתקשה לאזן בין זוועות המלחמה הקשות לצפייה בחלקו הראשון לבין חלקו השני הקליל יותר, אך דרמה קומית נוגעת ללב ומלאת תקווה זו מספרת את סיפורם החשוב, האקטואלי והבלתי ייאמן של פליטי מלחמת האזרחים בסודן, ועושה זאת בהצלחה - על אף שהיא חוטאת בגישה מתנשאת כלפיהם.