מאמי ביקורת סרט

Mommy Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "מאמי":
"יצירה קולנועית ייחודית על אהבת אם לבנה ששווה את המאמץ"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Mommy
משחק אן דורוואל, אנטואן-אוליבייה פילון, סוזן קלמאן במאי/ת קסאבייה דולאן  
דרמה
ביקורת סרט למאמי מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מרשים ואמוציונלי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע81.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די16.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.7%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
קסבייה דולן פרץ לתודעתם של חובבי הקולנוע האמנותי בשנת 2009, עם סרטו הראשון "הרגתי את אמא שלי". הוא היה רק בן 19 וכבר נבחר להשתתף בפסטיבל קאן. שנה לאחר מכן ב-2010 הוא ביים את סרטו השני "פעימות לב" שהיה בעיני פחות מוצלח וגם הוא הוקרן בפסטיבל קאן. בשניהם הוא גם כיכב. סרטו הבא, "לורנס בכל מקרה" משנת 2012 הוקרן אף הוא במסגרת "מבט מסוים" בקאן. בשנת 2013 הוא נדד לפסטיבל ונציה עם "טום בחווה" שבו זכה בפרס הביקורת. בשנת 2014 חזר לקאן והפעם לתחרות הראשית עם סרטו החדש "מאמי", ובגיל 25, כאשר מרבית האנשים בגילו עדיין נמצאים בלימודי קולנוע, דולן קטף את פרס חבר השופטים היוקרתי והחשוב.איך זה שהקהל הישראלי עדיין לא נחשף ליצירתו הקולנועית הסהרורית של דולן? הפתרונות למפיצים. "מאמי" סרטו החמישי והנגיש ביותר עד כה כבר זכה בשלל פרסים ואף נבחר לייצג את קנדה באוסקר. עכשיו הוא מגיע להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע ברחבי הארץ וכדי להיכנס במהירות לעולמו של דולן מומלץ להצטייד בכדור נגד כאב ראש, לפחות לעשרים הדקות הראשונות עד שתתרגלו לגיבורים הקולניים ולשלל הריבים והצעקות מחרישות האזניים. הקולנוע של דולן עמוס רגשות שעולות על גדותיהם. לעיתים זה מוגזם וקיצוני אבל במקרים רבים זה גם מרגש וקורע את הלב ולא רק את עור התוף.
זהו הסרט הראשון של דולן שאיננו עוסק במיניות קווירית, אבל הסרט השני שמתמקד במערכת יחסים בין אם לבנה. בפעם הראשונה זה היה הסרט הביוגרפי "הרגתי את אמא שלי" על נער היוצא מהארון וההתמודדות של אמו עם הסיטואציה. בסרטו החמישי במספר, "מאמי", מדובר באם שאיננה מסוגלת להתמודד עם בנה המתבגר, היפר-אקטיבי בעל נטיות להתפרצויות זעם ואלימות. כבר בסצנה הראשונה מסתבר שאנחנו לכודים בתוך מלכודת צרה: גודל הפריים של הסרט הוא בפורמט 1:1 הריבועי, שאיננו משאיר לצופים הרבה מרווח לנשימה. כמו הדמויות בסרט, גם הצופים ירגישו לכודים בתוך עולמם הבלתי נסבל של דיאן וסטיב. התאונה בדקות הראשונות של הסרט היא אלגוריה לתאונה הרבה יותר גדולה והיא מערכת היחסים הבלתי אפשרית שאנחנו עומדים לצפות בה.הצלע השלישית בסיפור היא השכנה, קיילה, אשת הוראה לשעבר הסובלת מגמגום, שעברה להתגורר עם בעלה ובתה הקטנה מול ביתם של דיאן וסטיב. אישה משכילה המתחברת באופן מיידי למערכת היחסים בין האם לבן. תמונות של ילד המופיעות בדירתה של קיילה מספרות על אובדן, אך היא עצמה לא מדברת על כך ולא חושפת דבר כאשר היא מנסה לעזור לאם האוהבת אך נטולת הכישורים והבן האגרסיבי אך בעל החן הכובש. ברור שהשניים ממלאים חלל פעור בתוך ליבה של קיילה, אך האנרגיות האגרסיביות של השניים עלולות לבלוע אותה.
זהו סרט של שלושה שחקנים: אן דורוואל מעולה כדיאן, האם שאוהבת את בנה אך איננה מסוגלת לטפל בו. היא כובשת את הלב. מדובר בתהליך כי הצופה נחשף בתחילה לאישה וולגרית, צעקנית וצבעונית יתר על המידה, אבל בהמשך בלתי אפשרי שלא ליפול בקסמה כאשר מבינים את גודל ההקרבה והאהבה שלה לבנה. את סטיב מגלם אנטואן-אוליבייה פילון הצעיר והוא עושה זאת בפרץ אנרגיה בלתי נדלה שלפעמים קשה להכיל. לפעמים הוא שובה לב ולפעמים הוא גורם לכאב ראש, אבל ברגע שמתרגלים אי אפשר שלא להתאהב בו. פילון המגלם את סטיב יוצר דמות מרתקת שנדיר לראות כמוה על המסך הגדול. סוזן קלמאן המגלמת את קיילה היא המאופקת והמסוגרת בשלישייה הלא שגרתית הזאת.המסך ייפתח פעמיים במהלך הסרט ורק לרגעים קצרים. אלו יהיו רגעים קסומים שיאפשרו לנו לנשום: רגעים שבהם הגיבורים מרגישים מאושרים גם אם זה לרגע קצר. המסך ייסגר במהירות ויזכיר לנו שהמציאות הרבה יותר חונקת ולא מאפשרת לאף אחת מהדמויות לנשום לרווחה. גם המוסיקה הנשמעת בפסקול הסרט היא בעלת משמעות רגשית עמוקה. הפסקול מורכב ממיקס טייפ עם שירים שהאב הכין לבנו רגע לפני שנפטר ומכיל שלל להיטים. אלו שירים של סלין דיון, אואזיס, דידו, בק ועוד המחזירים אותנו לשנות ה-90 ומעניקים לסרט רובד נוסף מוסיקלי, המצליח לתאר את הלך הרוח של הגיבורים ולהזכיר לנו שהמוסיקה היא חלק מהנשמה שלנו ומשפיעה עלינו יותר מכל. לפתע גם הפורמט 1:1 הריבועי של המסך מקבל משמעות חדשה: אנחנו בעצם צופים בשיר אהבה של אם לבנה.
מאמי - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: dannyגיל: 3915/04/2015 19:15:11
8/10אייקון ציון
סרט מעולה, דרמה מרגשת המאגדת בתוכה מציאות מטרידה של יחסי אם ובנה. משחק מצויין של שלושת הדמויות המרכזיות. ובנוסף לכל אלה, הצילום ממש טוב ומפתיע בתרומתו לעלילה. נהניתי מאד.
שם: חד וחלקגיל: 5212/04/2015 01:10:25
1/10אייקון ציון
למזוכיסטים בלבד. סבלתי שעתיים סבל מהגיהנום. נראה כאילו שהבמאי רצה לעשות הכל, אבל הכל, כדי להראות אמנותי, והצילומים אכן נהדרים, מבלי לבחול בשום אמצעי כדי ללחוץ על בלוטת הסבל של הצופים. איך אפשר לצאת מסרט כזה ולהגיד נהניתי? הרעש, הדפיקות, הקללות, ההתנהגות הקיצונית, חוסר האמינות בעלילה (מה פתאום השכנה עוזבת את בתה ועוברת לבית המשוגעים הזה?) גרמו לי לשבת כל הסרט ולסבול. רציתי להרוג מישהו (אם לא את הילד המזעזע) ושלא יקפצו לי פה יפי הנפש. המוסיקה בסוף, כינורות חורקים ותופים מחרישי אזניים יחד עם ריצה מטורפת וסלואו מואשן היו קטע אחד יותר מדי. כך עושים סרט על אהבת אם? אוקי, האמא היתה מקסימה והאהבה שלה היתה מדהימה אבל למה להתחכם ולענות את הצופים? למה??? מומלץ בחום למזוכיסטים ולאנשים שאוהבים שעובדים עליהם.
שם: גיל: 4709/04/2015 11:16:46
9/10אייקון ציון
סרט איכות מצוין. נושא רגיש. משחק מצוין המשולב במוסיקה טובה. ארוך במקצת
קישורים
חץ מאמי (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט