הרחק מגן עדן ביקורת סרט

Far From Heaven Movie Review

תמונת כתביגאל קולוף על "הרחק מגן עדן"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Far From Heaven
משחק ג'וליאן מור , דניס קוויד , דניס הייסברט , פטריסיה קלארקסון , ויולה דייויס במאי/ת טוד היינס  
דרמה
ביקורת סרט להרחק מגן עדן מאת יגאל קולוף | מבקר
ציון המבקר
""
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
5.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע40.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די40.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות20.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
כמה הבטחה, ככה החמצה. ל"הרחק מגן עדן" היו כל הסיבות להיות משהו יוצא דופן באיכותו. אבל מסתבר, כמו תמיד, שסיבות לא מספיקות, ובמבחן התוצאה נוחל הסרט "הרחק מגן עדן" תוצאה הרחוקה מלהשביע.הסרט מספר על קאתי (ג'וליאן מור), עקרת בית של שנות החמישים, שחיה את החיים המושלמים של שנות החמישים, מטופלת בשני ילדים ובבעל מצליח (דניס קוויד). הכל סביבה נוצץ ומושלם, עד שלילה אחד היא מפתיעה את בעלה פרנק (קווייד), כשהוא בסיטואציה אינטימית עם גבר אחר, ועולמה חרב עליה. היא מוצאת נחמה בידידות המתפתחת בינה לבין הגנן השחור שלהם ריימונד (דניס הייסברט) - מערכת יחסים שהנה טאבו, וגורמת להתפוררות של החיים כפי שהיא הכירה אותם.
הסרט, יש לציין, מבטא תפיסה ויזואלית מרשימה של הבמאי טוד היינס. היינס הצליח ליצור שחזור תקופתי מרשים, בצבעים המזכירים את טכנולוגיית הטכניקולור (הצבעים הכה-לא-טבעיים שאפיינו את סרטי מחצית המאה העשרים). הצילום מרהיב, וטכניקות המצלמה מצליחות בהחלט לתפוס את רוח התקופה. לכך גם תורם ה"סטייל" התקופתי - דבר שלא מקפידים עליו בסרטים המשחזרים את רוח התקופה - הגינונים וההליכות בסרט, השפה, התלבושות, הכל אומר תחושה של נוסטלגיה. השחזור מתבטא גם בשרטוט הסביבה והעלילה. הפרברים האמריקניים של הארטפורד, קונטיקט, נצבעים, בניצוחו של הבמאי היינס, בצבעי טכניקולור זוהרים, והוא מציג לנו בורגנות זוהרת, של עקרות בית תומכות ואצילות בגינוניהן, המסופקות מחייהן בצילם של בעליהם. מובן מאליו, שהעושר החברתי הזה מכסה על בדידותם הפנימית של הגיבורים. מסיבות החברה, הגינונים המטופשים, אמירות הסרק שאומרת דמותה אחת לחברתה - הכל בא לצעוק בראש חוצות כנגד הערכים והתפיסות הארכאיות של קודי התנהגות נוקשים שהיו נהוגים בחברה האמריקאית, הליברלית ונאורה לכאורה, ועם זאת הכה גזענית, חשוכה וקנאית.וכך, כשמתברר לקאתי שבעלה הומוסקסואל, היא לא יודעת איך להתמודד עם זה. היא שולחת אותו לרופא כדי שירפא אותו מהמחלה (סצינה, שאלמלא הייתה כה צינית ואינטליגנטית, הייתה פארודית בהכרח) שלו. לבה השמרני לא עומד במחשבה שמא בעלה "מקולקל". אבל הזווית המעניינת של הסרט מתחילה, ונגמרת לצערי, דווקא במערכת היחסים שקאתי מפתחת במר ייאושה עם הגנן השחור (הייסברט) - מערכת יחסים שהנה טאבו גמור בחברה של אז, והמובילה לקנאות חשוכה המופעלת כנגד קאתי מצד סביבתה. מפליא הוא שדווקא בעלה, ה"סובל" מעובדת היותו הומוסקסואל בסתר, לא מצליח בעצמו להפגין סובלנות כלפי ה"אחר" השחור. הסרט מבוים ביד אמן, בעדינות מופתית, עם רגשות עצורים - אין כמעט התפרצויות של רגש. רגשות מודחקים לכדי מילים ואמירות מרומזות. בדידותם של הגיבורים נרמזת בעקיפין, בתנועות, במבטים ובאמירות דו-משמעיות. המשחק של שלושת הדמויות הראשיות טוב מאד, ובמיוחד של ג'וליאן מור, המצליחה להיראות מחד כמו עקרת בית ואשת חברה מצועצעת וזוהרת, ומאידך לשדר פגיעות ועוצמה החיים זה לצד זה בהרמוניה.
לסרט בעיות בשלושה מישורים. המישור הראשון, הבימוי - מסצינה מסוימת בסרט, סצינת המלון במיאמי, נראה כי הסרט מאבד פוקוס, והבמאי שוכח מה רצה לומר. מסצינה זו ואילך, הסיפור העדין והאינטליגנטי מדרדר והופך לעלילה קיטשית ורדודה, וחבל. מישור שני הוא התסריט - צרם בעיניי שמערכת היחסים עם הגנן השחור אינה מפותחת, ודמותו נשארת מעורפלת מאד. כיווני העלילה לא מטפלים בנושאים הרציניים שהסרט מעלה (גזענות, פמיניזם, המשפחה הפטריארכלית, העבר המתחסד של אמריקה) עד הסוף, ונראה כאילו הבמאי (והתסריטאי) לא השכיל לסיים את מה שהתחיל. המישור השלישי, החופף במידת מה את השני, הנו מישור הדיון האינטלקטואלי - לא די ברמיזות, ולא די בפיזור רעיונות לחלל האוויר, כדי לקיים דיון רציני בנושאים חשובים. נושא ההומוסקסואליות מטופל בסרט בצורה שאינה מוסיפה כבוד לא לבמאי, ובטח שלא לקהילה ההומוסקסואלית, הסצינה הסטריאוטיפית-להחריד במלון במיאמי אף גורעת מאד מהטעם הטוב שהסרט השאיר. הנקודה היחידה המפותחת בסרט היטב היא דווקא זו של הצביעות וההתחסדות האמריקאית.למרות אשר אמרתי, לעיל "הרחק מגן עדן" הוא סרט מעניין. הבעיה היא שאני מרגיש שתחת הידיים הנכונות הוא גם היה יכול להיות סרט מושלם. חוסר הדיון השלם, אי פיתוח מערכת היחסים של קאתי עם הגנן השחור, והנטייה "לחפף" בבימוי לקראת סוף הסרט, הם שגורעים מאד מכוחו, ומוציאים את הצופה עם תחושת החמצה לא קלה. וחבל.לסיכום: מתחיל מצוין, נגמר פחות טוב; שחזור וצילום מעולים. 7 בסולם יגאל.
הרחק מגן עדן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יהונתןגיל: 2203/07/2003 23:57:19
6/10אייקון ציון
סרט שנראה כמחווה לסרטי שנות ה-60, ואם היה נעשה לפני כמה עשורים היה נתפש כבעל אמירה משמעותית. מאחר וזה לא המצב המוצר הסופי נראה אנאכרוניסטי ולא משכנע במיוחד, הניגוד בין האווירה הכל-אמריקאית הסכרינית, לרוע והצביעות שמסתתרים מתחתיה הם כלי מרכזי, אך משומש יתר על המידה, משחק לא רע, אך מוגזם לעיתים, בסה"כ די מוחמץ אבל לא בלתי ראוי לצפייה.
שם: מוטי לבגיל: 2402/07/2003 04:19:23
5/10אייקון ציון
משחק נחמד של כל השחקנים ,אך לא ברור מה תכלית הסרט ,ומה בדיוק רצו מאיתנו? סתם סרט.
שם: נינה מממגיל: 3327/05/2003 15:11:35
3/10אייקון ציון
איזו טעות שלא שמעתי לביקורות הגולשים !!! הפוסטר כל כך מפתה והסרט כה שגוי מכל וכל.נתחיל מזה שדניס קווייד הוא בכלל לא שחקן ולא יעזור לו אם ישתפר. הוא גרוע ברמות שאי אפשר בכלל לתאר. התסריט גרוע למדי, הסרט איטי מאוד, לא מסב שום הנאה או ריגוש, ולא ברור לי בכלל איך הסרט היה מועמד ל4 אוסקרים. אולי האמריקאים מתרגשים להזכר בתקופה הזו אבל לנו הסרט הזה לא אומר כלום. הדבר החיובי בסרט הוא פרצופה החינני של גוליאן מור והצילום אם כי אני תוהה האם ניתן לפקשש בצילומי סתיו בקונטיקט.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט