חיים נסתרים ביקורת סרט

A Hidden Life Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "חיים נסתרים":
"מאליק חוזר לגדולתו בסרט תאולוגי מרשים ומרהיב"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר A Hidden Life
משחק אוגוסט דיהל, ולרי פקנר, מתיאס שונארטס, ברונו גאנץ, אלכסנדר פלינג במאי/ת טרנס מאליק  
דרמה
ביקורת סרט לחיים נסתרים מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"מהורהר ומרתק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע63.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די27.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בעבר כל סרט חדש של טרנס מאליק היה אירוע קולנועי. הבמאי המתבודד שביים שתי יצירות מופת בשנות ה-70, ופרש לשני עשורים אחרי החוויה הטראומטית בשל הקשיים בהפקת "ימים ברקיע", חזר ב-1998 עם דרמת המלחמה הפילוסופית עטורת הכוכבים "הקו האדום הדק", הגיע אל שיאו המחודש ב"עץ החיים" המועמד לאוסקר ומאז ביים מדי מספר שנים סרט חדש בו הסגנון המופשט והטרנסצנדנטי שלו הגיע כמעט לכדי פארסה על סגנונו והאופן הלא ליניארי והמרוקן במפגיע מהתפתחות עלילתית בסרטים כמו "אל הפלא" ו"אביר הגביעים" גרם לנטישה של רבים ממעריציו ולפיחות במעמדו.כעת בסרטו החדש חוזר מאליק למרכז הבמה עם סרט בעל עלילה ליניארית ומרתקת במרכזו, אך כזה שמכיל בתוכו את הסממנים המובהקים של הבמאי - אהבה רבה לטבע, העברת הדמויות מסע רוחני, דתי ומוסרי, שימוש בקריינות המוסיפה נדבך פילוסופי על שהדמויות עוברות וצילום מרחף באור יום טבעי ושטוף שמש. למרות שלעיתים הסגנון משתלט על התוכן ויומרה רבה ממלאת את הסרט, זהו סרטו הטוב של הבמאי מאז "עץ החיים" שיספק חוויה קולנועית יוצאת דופן למעריציו ולחובבי קולנוע מדיטטיבי. חבל שעלייתו חלפה קצת מתחת לרדאר בעולם ההפצה בישראל למרות השבחים להם זכה הסרט מאז בכורתו בפסטיבל קאן.
עלילת "חיים נסתרים" מבוססת על סיפור חייו האמיתי של פרנץ יגשטטר, איכר פשוט החי בעיירה כפרית באוסטריה עם אשתו ושלוש בנותיו. יגשטטר הוא קתולי מאמין וכאשר מלחמת העולם השנייה פורצת, הוא מטיל ספק במוסריותה ומאמין כי יהיה זה חטא מוסרי אם ישרת בצבא האוסטרי ויישבע אמונים להיטלר. הוא מעדיף להיות כלוא בגופו ומשוחרר בנפשו, גם אם הדבר יעמיד בסיכון את חייו.הקולנוע של מאליק לוקח את הזמן (אורכו של הסרט כמעט שלוש שעות שניתן היה לצמצם במקצת) ומכניס אותנו אט אט לעיירה הכפרית הציורית בסיועו של הצלם יורג וידמר (שהחליף את צלמו הקבוע של מאליק עמנואל לובצקי). וידמר מצלם את הנופים היפהפיים והירוקים של הכפר כאשר המצלמה משוטטת ומרחפת, מנסה לתפוס את מהותם הפנימית של הדמויות ולא רק להעביר סיפור נרטיבי רגיל.
סגנון הבימוי הייחודי של מאליק דוגל בצילום של גיבוריו במשך זמן רב, דבר המאפשר לשחקנים להיכנס לעורן של הדמויות, כאשר הגרסה הסופית של הסרט בחדר העריכה יכולה להיות שונה לחלוטין מזו שצולמה (כמו מקרה "הקו האדום הדק" בו השחקן הראשי אדריאן ברודי גילה כי תפקידו קוצץ לדקות ספורות בלבד). העריכה לעיתים קופצת במפתיע משוט לשוט בתוך סצנה ומאליק נותן לנו זמן להרהר לגבי השאלות התיאולוגיות והמוסריות שהוא מעלה, לשים את עצמנו בנעלי פרנץ ולתהות האם היינו נוהגים כמותו ומסכנים את כל היקר לנו כדי לשמור על דמותנו המוסרית.זהו סרט בעל מהות דתית ביסודו, נוצרי מאוד כמו רבים מסרטיו של מאליק, כאשר דמותו של פרנץ הולכת ונהיית דומה יותר ויותר במהלכו לישו ולוויה דולורוזה (דרך הייסורים) שעבר בחייו כדי לכפר על חטאיהם של אחרים. לעיתים נדמה כי המוסריות של הגיבור עולה על הנדרש ממבחן המציאות והדמויות שסביב פרנץ בהם אשתו, עורך דינו וחברו היחיד שנותר מהכפר מנסים להניא אותו מהחלטתו ולהסכים לשרת בבית חולים בעורף כדי להציל את חייו. אך פרנץ הוא סוג של קדוש מעונה ולכן לא מפתיע שסרטו הבא של הבמאי המאמין יהיה על ישו עצמו.בכלל, מעניין לציין שבעידן של סרטים על גיבורים פגומים ודמויות של נבלים במרכז סרטים וסדרות, שלושה סרטים שעלו לבתי הקולנוע בשבועיים האחרונים – "חיים נסתרים", "יוצאים מן הכלל" ו"פרשת המים" – שמים במרכזם גיבורים שהם כמעט צדיקים מוחלטים, אנשים מאמינים ומודל לחיקוי שמקריבים (פיזית או סימבולית) את חייהם למען האחר. ייתכן כי בעידן של שליטים אנטי דמוקרטיים, הצורך בהצפת ערכים של טוב מוחלט ומוסר אנושי אוניברסלי נהיה משמעותי מאי פעם.
חיים נסתרים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4921/11/2020 10:41:35
8/10אייקון ציון
מיוחד ועמוק. מראה זווית שונה מדרך כלל על מלחמת העולם השנייה. עוסק בשאלות על דת ופילוסופיה מזווית של אדם פשוט ומציג סיפור אהבה עוצמתי בין גבר לאישה. פרנץ ופאני הם איכרים שגרים עם בנותיהן בכפר הררי ירוק, מקסים ופסטורלי באוסטריה עם תחילת המלחמה.כשהנאציזם מרים ראש ודורש ציות ,פרנץ מגלה אומץ ואינו מוכן לשתף עם זה פעולה. התנהגותו "המרדנית" מזכה אותו ואת משפחתו בכתף קרה וחרם מצד תושבי הכפר. הוא לא מוכן לקחת חלק בעוולות שנעשות כלפי אחרים, ומוכן ללכת עם זה עד הסוף ולשלם את המחיר על חוסר שיתוף הפעולה שלו. לאחר גיוסו הוא נהפך לאסיר פוליטי ונכלא.משאיר מאחור את משפחתו ואת אימו הקשישה.חלופת המכתבים בין פרנץ לפאני חושפת בפנינו את מחשבותיהם ואת רגשותיהם.הסרט אומנם איטי אבל מעניין והנופים המדהימים הם נדבך נוסף.
שם: לי יניניגיל: 6112/04/2020 11:52:31
10/10אייקון ציון
הסרט מגולל הרבה רגעים שקטים ועוצמתיים. ככל שהשחקן שתק ועדשת המצלמה עמדה עליו, דמותו הפכה ליותר ויותר חסונה אצל הצופה. אקט זה של הצלם המצוין יורג וידמר, הדגיש את האידיאולוגיה האיתנה של פרנץ מול ציפיות החברה. סצנות העינויים בכלא קשות. הצילומים מובאים לצופה בעדשה רחבה ובאור טבעי. הסרט איטי וארוך אך מתגמל. הנופים עוצרי נשימה, הדיאלוגים טובים והמשחק מצוין. היבט נוסף מודגש הוא הכוח הנשי. הנשים עבדו בעורף במשק החקלאי, והתמודדו עם אתגרי התקופה לא פחות קשה מהמשרתים בחזית. יצירה גאונית, איכותית, מושקעת, מיוחדת וחשובה על איש אחד שהלך על פי מצפונו בניגוד למוסכמות ושילם בחייו. ביקורת מפורטת שלי אפשר לקרוא ב"פוסטים" שכאן.
שם: אוריאלגיל: 5514/03/2020 18:37:50
10/10אייקון ציון
סרט נוגע ללב ומרגש
קישורים
חץ חיים נסתרים (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט