יוצאים מן הכלל ביקורת סרט

The Specials Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "יוצאים מן הכלל":
"הומני, מרגש, נוגע ואותנטי"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Specials
משחק וינסנט קאסל, רדה קאטב במאי/ת אריק טולדנו, אוליבייה נקש  
דרמה
ביקורת סרט ליוצאים מן הכלל מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"יוצא מן הכלל"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע82.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די11.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לאחר שהיו בתת ייצוג לאורך עשורים רבים, בשנים האחרונות אנשים על הספקטרום האוטיסטי זוכים לעדנה קולנועית עם מגוון רחב של סרטים וסדרות העוסקים בהם – החל מ"הגשר" הדנית, דרך "על הספקטרום" הנהדרת תוצרת ישראל ועד סרטים כמו "קרוב להפליא ורועש להחריד" ו"רואה החשבון". לאחרונה, כחלק מהבנת הדואליות בגילומם של אנשים על הספקטרום ע"י שחקנים מקצועניים בסרטים שלכאורה מנסים להגביר את נראותם בציבור אך מסתירים את האנשים האמיתיים הסובלים מבעיות אלו, החלו יותר סרטים לשלב שחקנים אוטיסטים המגלמים את עצמם. כך בקומדיה הרומנטית המקסימה "העודף בשבילך", בלהיט הספרדי "צ'מפיונס" וכעת גם בדרמה המצוינת "יוצאים מן הכלל".מי שעומדים מאחורי הסרט הם צמד הבמאים הצרפתים היהודים אוליבייה נקש ואריק טולדנו. השניים פרצו בגדול באחד מהלהיטים הצרפתיים הגדולים בכל הזמנים – "מחוברים לחיים", שהכניס מעל חצי מיליארד דולר ברחבי העולם, זכה לעיבוד אמריקאי והפך את הבמאים לסחורה חמה כאשר כל אחד מסרטיהם מאז הופץ בישראל. נקש וטולדנו עוסקים בסרטיהם במעמדות הנמוכים, המהגרים והעניים בחברה הצרפתית ובחיכוכים בינם לבין החברה הצרפתית המסורתית, אך אינם מתפלשים באומללות אלא עושים זאת באהבת אדם כמו ב"מחוברים לחיים", "סמבה" ו"סה לה וי". כעת בסרטם החדש הם עוסקים במי שנמצאים במדרגה הנמוכה ביותר בחברה – אוטיסטים בתפקוד נמוך שאיש אינו מוכן לטפל בהם.
עלילת הסרט מבוססת על סיפור אמיתי ועוקבת אחר ברונו (ונסן קאסל), יהודי דתי שמנהל מוסד טיפולי לצעירים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי ושנפלטו מכל מוסד אחר. המוסדות המסורתיים לא מוכנים להמשיך ולהחזיק אותם בשל הקושי לטפל בהם, אלימות שהם מפנים כלפי הצוות המטפל וחוסר קומוניקטיביות בסיסי שלהם. הוא מקריב את חייו האישיים לטובת הצעירים בהם הוא מטפל, ועושה זאת מתוך אלטרואיזם טהור. הוא לא מסוגל לפתח מערכות יחסים, מאחר והוא מושקע בשיקום של אלו שזקוקים לכך יותר מכל, ומשוכנע כי אם הוא לא יסייע להם, לא יהיה להם סיכוי.ברונו נעזר במוסד שלו במדריכים המגיעים מעמותה לשיקום נוער שכונות אותה מפעיל גבר מוסלמי בשם מאליק. הבעיות מתחילות כאשר הרשויות בצרפת פותחות בחקירה רשמית כנגד ברונו בטענה שהעמותה שהוא מפעיל אינה רשומה ואינה מוסדרת רגולטורית מבחינת אישורים רפואיים נדרשים. הבמאים ביססו את הסרט על ארגונים אותם הם מלווים במשך שנים ושעם מייסדיהם הם התיידדו. הם מותחים בסרט ביקורת חריפה על שירותי הרווחה של צרפת שמזניחים את המקרים הקשים ביותר ואף מערימים קשיים על האנשים הטובים שמנסים למלא את המקום שהמדינה הפקירה.
אך למרות הנושא הקשה, כמו בכל סרטיהם של הבמאים יש ב"יוצאים מן הכלל" הבלחות של הומור שנחוץ מאוד כדי לתת מעט אוויר לנשימה. הסרט לוקח אותנו לתוך עולמו של ברונו בו אין רגע דל, ובכל עת הוא נדרש לפתור בעיה אחרת – בין אם זה אוטיסט שדופק את ראשו בקיר שוב ושוב, אדם בעל מוגבלות אותו הוא מנסה לשלב בעבודה או צעיר על הספקטרום שבורח לעבר כביש ראשי. הוא נוטש דייטים, חי בדירה פשוטה ונותן את כל חייו עבורם.אמנם יש תחושת החמצה שעולה מחייו האישיים של ברונו, אך הבמאים משרטטים דמות של אדם צדיק (יהודי דתי), כמותו כבר כמעט ולא רואים בעידן הפוסט מודרני בקולנוע כיום (על אף שבאורח נדיר שני סרטים נוספים המוקרנים מציגים אנשים דתיים בעלי מוסר יוצא דופן -"חיים נסתרים" ו"פרשת המים"). זהו אדם שבאמת נותן בשביל האחר מבלי לצפות לקבל תמורה.ונסן קאסל, מגדולי השחקנים הצרפתיים ("השנאה", "בלתי הפיך", "סימנים של כבוד"), נותן הופעה מוצלחת בתפקיד שנוגד לחלוטין את התפקידים הקשוחים של אנשים בעלי מוסר מפוקפק שגילם בעבר. גם רדה קטב ("אני, עצמי ואמא שלי", "כוננות עם שחר") מעורר הזדהות כמאליק. הסרט מציג חברות אמת בינו לבין ברונו היהודי, למרות הבדלי הדת המעוררים לרוב מתיחות בחברה הצרפתית המשוסעת, כאשר נושא זה כלל אינו עולה על הפרק. בסופו של דבר, מדובר בסרט אותנטי, מרגש, הומני וגם לעיתים משעשע שהוא הטוב ביותר של הבמאים עד כה ומספק חוויה שחשוב שכל צופה יעבור. אכן, סרט יוצא מן הכלל.
יוצאים מן הכלל - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ענת לאורגיל: 5614/03/2020 17:08:43
8/10אייקון ציון
סרט מהנה ומרתק.עוסק באלו שמזלם לא שפר, וחוצה תרבויות בעיסוק בסוגיה. נהננו מאד. כולל המסר החברתי המועבר בצורה יוצאת דופן. עשוי היטב. מרגש. לכו לראות
שם: טדיגיל: 5912/03/2020 13:54:14
9/10אייקון ציון
קשה להבחין אם מדובר בסרט או סרט תיעודי שנראה ככ מציאותי. מצב קשה של מוסדות שנועדו לטפל באוטיזם מייצר פתרונות לא לפי הספר אבל עם המון לב חם, הכלה ותמיכה גם למקרים הכי קשים. סרט לא קל אבל חובה לכל בן ובת אנוש.
שם: אלדדגיל: 3906/03/2020 14:51:35
10/10אייקון ציון
קולנוע צרפתי מאוד סוחף לצפיה, משלב סיפור ריאליסטי על צמד יהודי ומוסלמי שביחד מצליחים להזיז הרים, עם מסרים על אהבת אדם ועזרה לזולת. סרט שכל אחד צריך לראות. קולנוע משובח בכל קנה מידה.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט