בלפסט ביקורת סרט

Belfast Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "בלפסט":
"סרטו האישי ביותר של קנת בראנה הוא ממתק נוסטלגי מריר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Belfast
משחק ג'יימי דורנן, ג'ודי דנץ, קולין מורגן במאי/ת קנת בראנה  
דרמה
ביקורת סרט לבלפסט מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"קטן ואנושי"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע78.6%
בבית
אחכה לדי.וי.די17.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות3.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
לפעמים קל לשכוח כמה קנת בראנה הוא במאי שחקנים נפלא, ודווקא הסרטים הקטנים שלו הם מלאי חן וקסם, אפילו יותר מהאפוסים השייקספיריים המייגעים שפרסמו אותו. בשנים האחרונות גם אלו לא ממש נוצרו ונראה שבראנה היה עסוק בעיקר עם הפקות ענק מקצועיות ונטולות לב שהוא ביים עבור אולפני דיסני-פוקס עבורם הנדס סרטים כמו "ג'ק ראיין", "סינדרלה", "ת'ור", "ארטמיס פאול", "רצח באוריינט אקספרס" ותיכף "מוות על הנילוס". מרביתם בינוניים, וכמה מהם גרועים. אף אחד מהם לא באמת ייזכר. לכן כיף כל כך להיות מופתעים לטובה כאשר סרט כמו "בלפסט" מגיע אל אולמות הקולנוע.בראנה אולי ביים את הסרטים הכי אנגליים שיכולים להיות אבל כפי שמגלים בסרט הוא נולד וגדל בצפון אירלנד בה העביר את ילדותו. הסרט מתרחש ב-1969 בזמן שיא הסכסוכים בין פרוטסטנטים לקתולים. לאחר פתיחה סוערת, הוא מתרחק מהפוליטיקה כדי להתמקד בדרמה משפחתית ולהביא אל המסך הגדול סרט שחוגג את החיים ולא את המלחמה. היצירה המקסימה הזאת מצולמת בשחור-לבן, מלבד כמה פרצי צבע המזכירים לנו שאנחנו עדיין בסרט קולנוע וכמובן הצבע מתקשר גם לביקור בקולנוע ולצריכת תרבות בכלל.
עלילת הסרט מסופרת מנקודת מבטו של באדי בן ה-9 (בן דמותו של בראנה). הסרט מיד מציב את באדי בסיטואציה שעתידה לשנות את כל עולמו. השכונה השקטה שבה הוא מתגורר הופכת לזירת מלחמה כאשר מפגינים פרוטסטנטים פורצים אל השכונה הקתולית שבה משפחתו של באדי מתגוררת. נכון שגם משפחתו של באדי פרוטסטנטית, אבל הם תמיד הסתדרו עם השכנים הקתולים וחלקם אף חברים טובים וקרובים. אותו יום עתיד לגרום לו לראות המציאות בצורה אחרת. התא המשפחתי המצומצם שלו כולל את אחיו הגדול (לואיס מק'אסקי), אמו (קטריונה באלפה), אביו (ג'יימי דורנן, "חמישים גוונים של אפור"), הנוסע לעתים קרובות לאנגליה לצורך עבודות בנייה, סבתו וסבו, בגילומם המופלא של ג'ודי דנץ' וסיארן הינדס. בני משפחתו יצטרכו לעשות חושבים ולהחליט האם הם נשארים בשכונה או לא.הלב של הסרט הוא השחקן הצעיר ג'וד היל. הילד הצעיר והמקסים הזה נושא את הסרט על גבו. הוא הגרעין הרגשי שלו ונראה שכל הדמויות בסרט נחוות דרכו, מה שהופך את כולן לקצת יותר גדולות מהחיים ממה שהן היו במציאות. זה גם מה שמעניק לסרט נופך של קסם, גם אם המציאות באותה תקופה בצפון אירלנד לא הייתה ממש קסומה והמשפחה עמדה בפני סכנה תמידית. כאן גם מגיעה הדילמה שמניעה את הסרט. האב רוצה חיים בטוחים ושפויים למשפחה בלונדון שם יש לו עבודה בבנייה. האם מעדיפה לא לוותר על העבר, על הקהילה בה גדלה, זאת למרות שכל אלו הולכים וקורסים לנגד עיניה כאשר מלחמת הדת מתקרבת אל פתח ביתה.
"בלפסט" הוא יצירה פציפיסטית. זהו סרט על אהבת החיים, על הבחירה בחיים, בחירה בעתיד, בחירה במשפחה. זה גם סרט נפלא על אהבה לקולנוע שהיה אז חוויית התרבות הפופולרית ביותר אי שם לפני עידן הנטפליקס, שאר שירותי הסטרימינג והקורונה. משפחות צעדו יחדיו אל אולם הקולנוע המקומי לבלות בו כמה שעות אחר הצהריים בסוף השבוע בהצגה כפולה. בולטת במיוחד הסצנה באולם הקולנוע כאשר המשפחה צופה בהתלהבות במכונית המעופפת בסרט "צ'יטי צ'יטי בנג בנג" . אפילו דמותה של הסבתא הסקפטית (דנץ' הנפלאה) נמשכת ממושבה כשהיא צופה בדיק ואן דייק ובמשפחתו מתעופפים במכונית וכך גם הצופה ירגיש בחלק ניכר מהסרט הקטן והנפלא הזה ששמו "בלפסט"."בלפסט" בעיקר מזכיר לנו איזה במאי ותסריטאי נפלא הוא קנת בראנה, וגם איזה במאי שחקנים נהדר הוא. זאת פעם ראשונה שאני יכול לכתוב שג'יימי דורנן ריגש אותי. כן אותו צנון קר רוח מסרטי 50 גוונים של שעמום, מתגלה כאן כשחקן דרמטי נפלא. גם מי שמגלמת את רעייתו, קטריונה באלפה, כוכבת הסדרה "זרה" , פשוט נפלאה. "בלפסט" הוא סרט שאולי גם אנחנו במדינתנו הקטנה במזרח התיכון, הנמצאת במלחמת אחים ודת מתמדת בתוכנו ועם שכנינו, יכולים ללמוד ממנו משהו.
בלפסט - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יוסריאן_1גיל: 021/03/2023 16:22:31
6/10אייקון ציון
ראיתי עכשיו ב YES אכן, סרט בסדר גמור, אבל ערך מוסף כבברגמן למשל אין בו.
שם: anipoגיל: 5123/12/2022 17:04:52
7/10אייקון ציון
געגועים לילדות.מעורר זכרונות על המשפחה העוטפת, השכונה,בית הספר, הסרטים, המוזיקה, החלומות ,האהבה הראשונה, השטויות הקטנות. הרקע הוא הסכסוך בין קתולים לפרוטסטנטים בבלפסט של סוף שנות ה-60. העלילה מתמקדת בילד באדי ומשפחתו שהיא ממעמד הפועלים. בזמן שבאדי חי את ההווה ,הוריו חושבים על עתיד טוב יותר. הצילום בשחור לבן לא מוסיף ולא גורע. לא סרט גדול אבל חם ונוגע. ציון 7.5.
שם: עומרגיל: 4004/10/2022 18:56:21
5/10אייקון ציון
למרות משחק מצוין של הילד, הסרט איטי ומשעמם והצילום בשחור-לבן תורם לזה..
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט