חדשות קולנוע וסרטים

הצדעה לסרט ששינה את החוקים בהוליווד

מאת:
שלח לחבר הוסף תגובה Seret.co.il :: שתף | הוסףשתף
(את הפיסקה הבאה מומלץ לקרוא עם מוסיקת הפתיחה מ"מלחמת הכוכבים")

לפני עשרים ושבע שנים, בגלקסיה לא מאוד רחוקה יצא לבתי הקולנוע סרט ששינה את כל חוקי המשחק הידועים עד אז בנוגע לעשיית סרטים. הייתה זו תקופה בה האולפנים הגדולים החלו להתמוטט ויוצרים צעירים קיבלו הזדמנות לעשות את סרטיהם הראשונים ולהשפיע על עתיד האמנות השביעית. לצד יוצרים כמו מרטין סקורסזה, בראין דה-פלמה וסטיבן שפילברג בא בחור צעיר בשם ג'ורג' לוקאס עם סאגה בדיונית עתירת דמיון שזכתה להצלחה ענקית בכל העולם. 27 שנים מאוחר יותר יוצאת הסאגה במארז DVD חדש ומיוחד, ולרגל המאורע מקדיש ערוץ ההיסטוריה סוף שבוע למדע בדיוני, עם דגש על אותו סרט היסטורי -

"מלחמת הכוכבים"

(מי שרוצה, יכול להפסיק עם המוסיקה)

ההצלחה של "מלחמת הכוכבים" הפתיעה את כל מי שהיה מעורב בעשייתו. אולפני "פוקס" האמינו שיש להם כשלון ענק ביד ואפילו ג'ורג' לוקאס לא חשב שלסרט יהיה סיכוי להצליח. כבר אחרי הקרנות המבחן התברר שכולם טעו והקהל נהר לסרט וגם לסרטי ההמשך. אבל השאלה המעניינת היא מה בעצם משך כל- כך הרבה אנשים לצפות בסרטי "מלחמת הכוכבים" שוב ושוב ולחכות שעות וימים מול קופת הקולנוע כדי להיות הראשונים שיראו אותו?

על אף שמוגדרת כמדע בדיוני, יש בטריולוגיית "מלחמת הכוכבים" משהו שונה מהסרטים והספרים שרווחו בז'אנר בשנים הללו. דבר ראשון ובולט במיוחד בסרט היא העובדה שהסרט כלל לא מתרחש בעתיד אלא בעבר, כפי שנאמר לנו בכותרות הפתיחה - "לפני שנים רבות, בגלקסיה רחוקה...". בנוסף, יש בסרט עושר ויזואלי ושפע ההברקות ורעיונות, אך קשה להגיד של"מלחמת הכוכבים" יש איזשהו מסר או רבדים נוספים. לוקאס לא נותן חזון או ראייה חדשה על המין האנושי בעתיד כמו "אודיסיאה בחלל" או "חולית", הוא לא מעמיד בפנינו סיפור פסיכולוגי כמו "סולאריס" או דילמה מוסרית כמו ב"בלייד ראנר".היקום של לוקאס הוא הרבה יותר שטחי מיקומים אחרים כמו, למשל, "הארץ התיכונה" של טולקין וגם אין לנו הסבר בסרט על מוצאם של לוק, ליאה והאן סולו, שנראים כבני אדם אך הם למעשה יותר חי-זרים (התייחסות לדברים אלה נמצאת בתעשיית הספרים העצומה שהחלה לאחר הצלחת הטרילוגיה, ומכסה כל פרט קטן בהיסטוריה ובחייה של כל דמות שאי פעם הופיעה בסדרה). את התשובה אפשר למצוא אולי בתקציר שנכתב על הסרט באחד מלוחות השידורים של ערוצי הטלויזיה. "מלחמת הכוכבים", נכתב שם - "סיפור מלחמת בני האור בבני החושך". כל- כך פשוט, כל-כך מדויק. אל תוך הסיפור הבסיסי הזה מכניס לוקאס את כל אבני הדרך הקולנועיות והתרבותיות שלו במטרה לספק לצופים כמה שיותר רגעים של אקשן וכיף. הרבה כיף. לוקאס ציין לא אחת את ההשפעה של סרטי מד"ב משנות השלושים על "מלחמת הכוכבים" -עיצוב כותרות הפתיחה, למשל, הוא העתק ישיר של כותרות הפתיחה לסרט מד"ב מ- 39' "הפנטום מפחיד", עם בלה לוגוסי.- ובמיוחד את הרצון שלו ליצור סרט בסגנון סרטי "פלאש גורדון" וסדרות הקומיקס שגדל עליהן, בהן היה ברור תמיד מי טוב, מי רע ומי הנסיכה שצריך להציל (ועם מי היא תחזור הביתה).

בנוסף, אפשר למצוא כאן השפעה של ז'אנר אמריקאי נוסף - המערבון. בין אם זה המבטא המערבי של הגיבורים, אתרי ההתרחשות המדבריים והמחשבה שאת החלליות והכוכבים אפשר היה להחליף בסוסים ועיירות קטנות, קשה שלא להרגיש שהטריולוגיה היא מערבון בחלל. לוקאס מצטט סצינות מסרטים כמו "המחפשים" (החזרה של לוק לביתו) ודואג שכמו בכל מערבון, הטוב והרע יהיו שני הפכים מוגדרים ומובדלים. לטובים, גם אם הם חי-זרים, כפי שאמרנו, יש גוף אנושי, פנים, וקל להיקשר ולהזדהות עמם. בנוסף, הם מלווים בחיית המחמד צ'ובאקה וברובוטים החביבים R2D2 ו - 3-CPO. ה"רעים", לעומתם, הם המון עוטה מסיכות, חיילי פלוגות ה"סער" אשר מופיעים בהמוניהם ואפשר להשוות אותם להמון האינדיאני מהמערבון. דומה הוא גם הקיסר האימתני שמופיע החל מהסרט השני עטוי גלימות ללא מבע אנושי עם קול מתכתי ויכולות על-טבעיות. אך כמובן שמעל כולם בולט, דארת' ויידר, האיש בשחור, מהסמלים המובהקים של הסרט ואחת הדמויות היחידות (מהטובים והרעים ביחד) להן ניתן עומק, שנחשף אלינו בסוף הסרט השני.
לפי השפעות אלו מעניין לראות שככל שהסרט קידם את אופן עשיית הסרטים והאפשרויות הגלומות באפקטים מיוחדים, הוא נשאר למעשה הרחק בשנות השלושים, מתרפק על מקורות בידוריים, המושרשים היטב בתרבות הפופולרית האמריקאית, ומשדרג אותם בזכות אפקטים מיוחדים ומוסיקה סוחפת של ג'ון ויליאמס. אך עם זאת, אי אפשר להתעלם גם מהשפעה חזקה נוספת על לוקאס, הבאה מכיוון אחר לגמרי בדמות סרטי הסמוראים היפנים. למעשה, כל הדמויות הראשיות הן גרסאות לדמויות מ"המבצר הנסתר" של אקירה קורוסאווה וכוכב "המבצר", טושירו מיפונה, אף נבחן לתפקיד אובי ואן קנובי. כמו כן, קשה שלא לראות את יודה כמאסטר יפני עתיר חוכמה וכותב עוגיות מזל מחונן, המנסה לאמן בצורה הטובה ביותר את הסמוראי הצעיר שלו. במובן מסוים כל ההשפעות הללו (ועוד רבות שקצרה היריעה מלהכיל) הופכות את הסרט למאין "להרוג את ביל" מוקדם ובדיוני - "להרוג את דארת', אם תרצו - שילוב מוצלח וחדשני של ז'אנרים על עלילה בסיסית שהביא להצלחה המדהימה והוליד סאגה אדירה.

במהלך סוף השבוע ישודר סרט תעודה על ג'ורג' לוקאס וגם סרט מרתק הסוקר את תהליך לידתה של טריולוגיית "מלחמת הכוכבים" - הקשיים בכתיבה, במציאת מימון, בליהוק, בצילומים ועד ההצלחה הגדולה ותהליך הפקת סרטי ההמשך. הסרט מלווה בראיונות עם יוצרי הסרט והשחקנים ובקטעים נדירים של מאחורי הקלעים. מעריצי הסדרה לא ירשו לעצמם להפסיד, אך לא רק הם ייהנו מהסרט הקולח הזה שעוקב אחר יצירת אחד הסרטים המצליחים והמשפיעים ביותר שנעשו.

"אימפריה של חלומות"- שישי: 08:50, שבת : 21:00 (100 דקות).

"ג'ורג' לוקאס - דיוקן": שישי: 10:30, 16:40, 00:30. שבת: 14:40, 22:40 (100 דקות).

לחצו על התמונה כדי לראות את שלושת גיבורי הסרט - (מימין לשמאל) מארק האמיל, קארי פישר והריסון פורד.
תגובותהוסף תגובה
אין תגובות לכתבה.
 
לחצו כאן להיות הראשונים לפרסם תגובה לכתבה זו !

 
15/9/2004בן אפלק
 
חיפוש בארכיון 2004
הצג את כל הידיעות / כתבות מחודש ושנה מסויימים (יש לסמן שנה וללחוץ על החודש הרצוי)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
או בצע/י חיפוש טקסטואלי בארכיון
בחר/י תאריך: מ עד
חפש בכל הארכיון
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט