יומיים ולילה ביקורת סרט

Deux jours, une nuit Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "יומיים ולילה":
"אגרוף לבטנו של הצופה, שיר הלל להיות האדם מותר מהמכונה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Deux jours, une nuit
משחק מריון קוטיאר, פבריציו רוניון במאי/ת ז'אן פייר דארדן, לוק דארדן  
דרמה
ביקורת סרט ליומיים ולילה מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"סרט חובה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע68.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די12.5%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות18.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
מי שמכיר את יצירותיהם קודמות של צמד האחים דארדן לא יופתע מעלילת הסרט "יומיים ולילה". האחים הידועים באג'נדה הסוציאליסטית שלהם מספרים את סיפורה של סנדרה. סנדרה פוטרה מעבודתה במפעל, אולם לפתע התקווה מבצבצת מעבר לאופק-עומדת להתקיים במפעל הצבעה חוזרת של העובדת על אפשרות החזרתה של סנדרה לעבודה.סנדרה יוצאת לקרב ההישרדות של חייה (שגם כך אינם קלים) ובמשך יומיים ולילה (כשמו של הסרט) מבקרת את כל עמיתיה לעבודה ומנסה לשכנעם כי יחזירו אותה לעבודה ובנוסף לכך (וזהו קוץ לא קטן בעליה) עליה לשכנעם להסכים לוותר על הבונוס בסך 1000 יורו שקיבלו .
סיפור קטן במימדיו ואפילו קטנטן הופך אצל האחים דארדן לאפוס רחב יריעה העוסק בקרב לחיים ולמוות (היו כאלו שהשוו את הסרט למערבון שבו מנהלת סנדרה למעלה מעשרה קרבות עם עמיתיה לעבודה). ואולי הדרמה מתחוללת בכלל במוחו של הצופה שהולך ונשאב לעלילה ככל שמפגשיה של סנדרה עם עמיתיה נמשכים.סיפורה של סנדרה הוא פניה של אירופה בימינו ושל הקפיטליזם החזירי במירעו -אירופה של קשיים כלכליים ומערכת שבה הגורם האנושי הולך ונעלם ואם אפשר לקצץ ולוותר על עוד עובד-מה טוב. הדארדנים מוחים על הפיכתו של האדם לסחורה, ממש כמו שעשו ב"שתיקתה של לורנה" המופתי.
מריון קוטיאר (לשם שינוי בתפקיד מוצלח) נדמית לעיתים כסאלי פילד "גיבורת מעמד הפועלים" בסרט "נורמה ריי". קוטיאר כסנדרה מתייצבת כולה רועדת ולא בגאון למול עמיתיה לעבודה, היא אחרי דיכאון עמוק, היא לא בטוחה בעצמה ובכל זאת היא זוקפת את גווה ושואגת את שאגת האריה הפצוע ואפילו תהיה זו שאגתה האחרונה. מה שהדארדנים עשו עם קוטיאר משול ממש לנס ומוכיח כי גם שחקנים מוגבלים יכולים בידיים הנכונים לספק יכולות משחק עילאיות.לטעמי הסרט הוא בכלל סרט אימה והדארדנים מתחברים לפחדיו העמוקים ביותר של הצופה (כי מי אינו חושש מפיטורים).כמו ב"סונטת טוקיו " היפני שבו הגיבור כמעט מאבד את שפיות דעתו לאחר שהוא מפוטר גם סנדרה נמצאת בצלילה חופשית, אבל הפעם בניגוד לחלק מסרטיהם מצביעים הדארדנים על חוסנה של הרוח האנושית וסנדרה ממשיכה במאמציה הבלתי נלאים לשנות את רוע הגזרהמזמן לא התרגשתי מסרט כמו שהתרגשתי מ"יומיים ולילה" שהוא אינו פחות מיצירת מופת. סרט שחשוב לראותו ו(הפתעה הפתעה) אפילו סרט שהוא בסופו של דבר אופטימי ("אנחנו מזדקנים ככל בנראה" הסבירו לי האחים את הרוח החיובית המנשבת בסופו של דבר מעל הסרט כשנפגשתי איתם בעת ביקורם בארץ בשבוע שעבר). האחים דארדן מוכחים שוב כי הם נמצאים בחזית הקולנוע החברתי העולמי והצופים רק יוצאים נשכרים מכך.בראוו!
יומיים ולילה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4728/06/2019 18:53:20
8/10אייקון ציון
בסדר פלוס. עטיפה מעניינת שמעבירה מסרים חשובים.סנדרה היא בחורה צעירה ועדינה שסובלת מדיכאון כרוני וגם אמא לשני ילדים. היא מתבשרת על פיטוריה, לאחר שהעובדים במפעל בו היא עובדת נתבקשו להצביע ולבחור בין בונוס של 1000 יורו לבין פיטוריה. ההצבעה היתה גלויה והתקיימה תחת איומים. סנדרה נפגשת עם הבוס של המפעל והוא מסכים לערוך הצבעה נוספת בתחילת השבוע ,כאשר עכשיו היא תהיה חשאית. כשהיא נעזרת בבעלה המסור, המטרה של סנדרה היא לשכנע לפחות 9 מתוך 16 העובדים לבחור בה ולא בקבלת הבונוס. במהלך סוף שבוע אחד היא נפגשת עם כל העובדים, כדי לשכנע אותם להצביע עבורה ומבינה את ההתלבטויות שלהם,זאת מאחר ומדובר בעובדים משכבה סוציואקונומית נמוכה שזקוקים לכסף.מה יוכרע בהצבעה החוזרת? המסר הוא אלטרואיסטי. להיות בן אדם ולדעת להכיר תודה, כי לא הכל בחיים זה כסף. זוית נוספת מתייחסת לעולם הקפיטליסטי של ימינו, שבו מתייחסים אל עובדים כמספרים ולא כבני אדם,דהיינו מה הערך הכלכלי שלהם. את הציון אני מעגל טיפה מעלה כלפי המספר 8.
שם: שיגיל: 3612/03/2015 02:08:02
8/10אייקון ציון
אני מאוד נהניתי, הסרט מתאר יפה מאוד פוליטיקה משרדית וגבורה של יום חולין.
שם: מאירגיל: 7011/11/2014 18:45:32
8/10אייקון ציון
סרט טוב לאוהבי דילמות מוסריות. ההתיחסות האישית מול האנשים שבסביבת העבודה ולבסוף ״מול המראה״ המוסרית. סרט טוב לבעלי נסיון חיים סביר.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט