עניין של מזל ביקורת סרט

Coup de Chance Movie Review

תמונת כתבדניאל עמיר על "עניין של מזל":
"וודי אלן חוזר לבנאליות הפשע ומקריות החיים"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Coup de Chance
משחק לו דה לאז', נילס שניידר, ולרי למרסייה, מלוויל פופו במאי/ת וודי אלן  
דרמה
ביקורת סרט לעניין של מזל מאת דניאל עמיר | כתב מדור "שובר מסך" וכתב קולנוע וטלוויזיה
ציון המבקר
"קאמבק מוצלח"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע75.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די10.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות14.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
גבר ואישה נאים נפגשים במקרה ברחוב פריזאי; במהרה מתברר שיש לשניים עבר משותף. האישה – פאני (לו דה לאז'), עובדת בבית מכירות פומביות ומשועממת מחייה המשותפים עם בעלה העשיר והמסתורי (מלוויל פופו); הגבר – אלן (נילס שניידר) הוא סופר רומנטיקן, שמנסה למצוא חזרה את האמון בחיים. כך, הקשר המחודש קורץ לשניהם, ומתגלגל אט אט לכיוון רומנטי. עד כה, העלילה הזו נשמעת לכם לבטח כמו משהו שראיתם הרבה יותר מפעם אחת, ואם נצרף אליו את השם "וודי אלן" – כנראה יישמעו הערות כמו "אולי די?". אך נדמה שאלן בן הכמעט 88 מודע לסטריאוטיפ הרומנטי-ציני שכלא את עצמו בו, להידלדלות כוחו היצירתי ולמעמד המפוקפק אליו הגיע בעידן הנוכחי (לנוכח אישומי הפגיעה המינית בבתו המאומצת דילן פארו בראשית שנות ה-90) – ופונה פנייה חדה ככל שסרטו החדש (שהופק כולו בצרפת), "עניין של מזל" (“Coup de Chance”) מתקדם, מה שהופך את הנ"ל כנראה לסרטו הטוב ביותר מזה עשור."עניין של מזל" מהווה מעין חזרה של אלן לטריטוריה שבה לא ביקר זמן רב – המותחן, או יותר נכון – תיאוריית "הרוצחים שבינינו". מה שנכח גם בסרטיו הקודמים של הקולנוען - "פשעים ועבירות קלות" (1989) ו"נקודת מפגש" (2005) (ובמידה פחות מוצלחת ב"חלומה של קסנדרה" מ-2007 ו"איש ללא היגיון" מ-2015) חוזר גם כאן, ואלן תוהה לעצמו האם אדם נורמטיבי יכול לבצע פשע נאלח – אפילו רצח – ולהמשיך בשגרת חייו. באופן זה, אותן תמות שמאפיינות בצורה כה מובהקת את סרטיו וכבר הפכו שחוקות – הסתכלות נוירוטית ואף ניהיליסטית על החיים, הרומנטיקה כמצילת ומקרבנת האדם – מקבלים זווית חדשה ומעניינת כשאלן חוזר לתחום יחסית חדש עבורו.
תמה נוספת מאוד מרכזית בסרטו של אלן – גם היא "רעננה" – היא מקריות החיים, אנטי-דטרמיניזם; תפיסה זו – שמרבה לתהות "מה היה קורה אם?" או להתפלפל על אלפי האפשרויות השונות לכל תרחיש מרגישה רלוונטית מתמיד בקולנוע של היום, ויותר מכך – בחשיבה של דור ה-Z. כך, למרות המרחק הבלתי ניתן לגישור על פני השטח בין "עניין של מזל" לבין להיטי השעה כמו "הכל בכל מקום בבת אחת" ו"חיים שלמים", התמות הופכות טיפה חופפות במבט שני – האם אלן הופך אקטואלי בפעם הראשונה מזה עשורים?אפרופו אקטואליות, אין ספק שהיוצר הוותיק מודע למעמדו השערורייתי בתפיסה הציבורית הנוכחית, ומשלב במהלך הסרט אזכורים לאותה פרשייה הרודפת אותו כמו האובססיה של ז'אן העשיר לרכבות צעצוע – אלמנט משמעותי בעדותה של דילן פארו על התקיפה המינית שביצע בה (לכאורה) אלן בילדותה. עדיין, שאלת "הפרדת האמן מהאמנות" ממשיכה להיות רלוונטית תמיד (הכללת הסרט בליינאפ של פסטיבל ונציה האחרון – לצד זה של במאי שערורייתי אחר, רומן פולנסקי – נתקלה בהתנגדות ציבורית רבה), אך אם ראוי לעשות החרגה עבור יצירה טובה מיוצר בעייתי (ראוי לציין שאלן זוכה במשפטי חקירת התקיפה בשנות ה-90), אולי "עניין של מזל" יהיה אותו החריג.
אלן טען לקראת צאת הסרט כי תמיד רצה לעשות סרט בצרפת (במציאות נלווית העובדה ששום חברת הפקה אמריקאית לא מימנה את סרטיו מאז 2017) ושהחלום כקולנוען צעיר היה להיות אחד מהיוצרים הצרפתיים הנערצים עליו, וטענות אלו אכן ניכרות ב"עניין של מזל": החל מהקלישאה השחוקה של עיר אירופאית כדמות הראשית" – כשהאווירה הפריזאית והחופשיות הבוהמיינית אל מול התקיעות הבורגנית מהוות חלק מהותי מהסרט ועד הפסקול הג'אזיסטי החביב על אלן והסינמטוגרפיה הניסיונית (רובה במצלמת יד – Hand-held),שכאילו מרחפת בחלל ותורמת לאווירה המסתורית של הסרט, כשאנו תמיד מחכים לשינוי לרעה שעלול לקרות כל פעם שהמצלמה מתחילה לנוע. כל אלה גורמים לסרט להזכיר הרבה יותר קולנוע אירופאי קלאסי מאשר תוצר אמריקאי, ולא רק בשל שפת הסרט.ראוי לציין גם את הקאסט המעולה שאלן ליהק (אמנם לא A-List כמו שנהג ללהק, אבל לא נופל ברמה ואף מתעלה על יצירות שעשה מהשנים האחרונות) – לו דה לאז', מהפנטת ביופייה ובכריזמה שלה, גם כשהיא מתנהגת בצורה שלא אמורה לעורר אהדה; נילס שניידר ("הרגתי את אמא שלי") כסופר הפואטי, שמתעלה מעל לסטריאוטיפ; ולרי למרסייה ("ניקולא הקטן") בתפקיד צרפתי פר-אקסלנס – וכמובן מלוויל פופו בתפקיד נבזי, מגוחך אך גם כובש במיוחד, שהופך אותו, לאחר "בוקר יפה אחד" מוקדם יותר השנה, ל-MVP שלי לשנה הנוכחית.כמה זמן – ציבורי, פיזי או יצירתי - עוד נותר לאלן בתעשיית הקולנוע? לא ברור, ולא ברור אם הוא עוד רוצה להמשיך הלאה. כל אלו ועוד הופכים את ההישג, גם אם לא מדובר במאסטרפיס כמו שנהג לעשות אי אז בשנות ה-70, שהוא "עניין של מזל" להמלצת צפייה ראויה ביותר.
עניין של מזל - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 5203/05/2024 09:43:12
7/10אייקון ציון
לאה ומעניין לסירוגין. דיאולוגים מעיייפים לצד רגעים טובים. סיפור של משולש רומנטי. היא אישה משועממת, נאה וצעירה שנשואה פעם שניה לגבר עשיר ומפוקפק. הצלע השלישית הוא בחור שלמד איתה בתיכון, שכיום הוא סופר ובמקרה פוגש אותה בפריז ומאותו רגע מחזר אחריה. הם מתחילים להיפגש ולממש את החלום הרומנטי מפעם.כשהבעל מתחיל לחשוד בבגידת אישתו, הדברים מקבלים תפנית לכוון פלילי. כאן גם נכנסת לתמונה אימה של האישה, שמסבכת עוד יותר את המצב. קומדיה שחורה סבירה ולא יותר מזה.
שם: רוניתגיל: 4001/02/2024 18:38:42
7/10אייקון ציון
סרט נחמד - לא יותר מזה. קצת קיטשי, לא הכי אמין.
שם: Gilגיל: 3313/01/2024 18:07:07
9/10אייקון ציון
נהדר, אחד הסרטים הטובים של וודי אלן.
קישורים
חץ עניין של מזל (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו School of Magical Animals 2בית ספר לחיות מדברות A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט