מראה שחורה: ביקורת עונה 6

Black Mirror Series Review

תמונת כתבעדיאל קורן על "מראה שחורה: ביקורת עונה 6":
"דרמטית ומפחידה, אבל לא בגלל הטכנולוגיה"
פוסטר Black Mirror
משחק דניאל קלויה  טובי קבל  רורי קיניר  
מדע בדיוני
ביקורת סדרה למראה שחורה: ביקורת עונה 6 מאת עדיאל קורן | כתב קולנוע וטלוויזיה
ציון המבקר
"מותחת גבולות"
דירוג הגולשים
ראית את הסדרה? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
מדד פופולריות
5.2/10
?
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
עונה חדשה ל"מראה שחורה" היא תמיד אירוע מסקרן, במיוחד לצופים האדוקים. הסדרה הספיקה לעבור כברת דרך ארוכה מאוד לאורך השנים. החל מ-2011 כשעלתה לראשונה לאוויר ונהייתה לדבר החם ביותר, כאשר היא הציגה לעולם את סכנות הטכנולוגיה הקיימות שרק הולכת ומתפתחת בצורה מהירה לאורך השנים האחרונות. הסדרה נעה בין המציאות לבין יקום עתידני שלא כל כך רחוק ממנה, ומכאן שמה – השקפה פסימית ושחורה על המציאות והעתיד. הצלחתה גרמה בשנת 2015 לרכישתה ע"י ענקית הסטרימינג – נטפליקס. 4 שנים עברו מאז העונה האחרונה שהייתה שנויה במחלוקת. כעת, "מראה שחורה" חוזרת למסכים בעונה שמעוררת רגשות מעורבים, משבר זהות ופספוס ברעיון המרכזי שלה. ניכר שליוצר ולכותב של הסדרה, צ'רלי ברוקר, היו תכניות גדולות להמשך שלה. זה גורם לכף שהעונה מרגישה כמו מעבר מסדרת מדע בדיוני מותחת לסדרת פשע, אימה ודרמה ותחום הטכנולוגיה העתידנית כמעט ולא מתבטא. מתוך חמשת הפרקים שיצאו העונה, רק שניים באמת מתקשרים לרעיון המרכזי שלה.
אחד הפרקים המרכזיים שבולטים לחיוב בעונה הוא הפרק הראשון - "ג'ואן פשוט איומה". הפרק עוקב אחר ג'ואן (אנני מרפי), שיום אחד מגלה תכנית סטרימינג חדשה מבוססת בינה מלאכותית בכיכובה של סלמה הייק, המציגה אירועים ורגעים אינטימיים ביותר ממהלך היום שהיה לג'ואן. הסדרה מתפרסמת, צוברת קהל ורייטינג והסודות נחשפים עד לטוויסט הסופי המעניין והדרמטי. הפרק מבקר את תעשיית הבידור שמרוויחה מניצול של סיפורים אישיים וחשופים על אנשים עד מצב של סילוף האמת רק על מנת לייצר בידור. עוד פרק שבולט במהלך העונה הוא הפרק השלישי והארוך ביותר – "מעבר לים". עלילת הפרק מתמקדת בשני אסטרונאוטים המגולמים ע"י ארון פול ("שובר שורות") וג'וש הארטנט ("פרל הארבור", "בלק הוק דאון") החיים במציאות מקבילה בשנות ה-60 ונשלחים למשימה ארוכת טווח בחלל. האסטרונאוטים מקושרים להעתקי רובוטים של עצמם הנמצאים בכדור הארץ וכך מצליחים לשמור על קשר קרוב עם יקיריהם ובצורה מסוימת להמשיך לנהל את חייהם.
בעקבות טרגדיה משפחתית העניינים רק הולכים ומסתבכים ומשפיעים על התנהלות מערכות היחסים המורכבות האלו. הפרק עצמו מבוים נהדר ומתקשר בצורה הכי טובה לרעיון המרכזי ולנרטיב הסדרה – ההשפעה הרעה של הטכנולוגיה המתפתחת על חיינו. אמנם לפרק היה פוטנציאל גדול יותר, אך ללא ספק שהוא בעל רעיון חזק, ליהוק ומשחק נהדרים. שלושת הפרקים האחרים בעונה הינם בז'אנר האימה והדרמה ומתרחשים בנקודות זמן בעבר. בפרק "לוך הנרי" אנו עוקבים אחר סיפורם של זוג בעיירה מנומנמת בסקוטלנד. בדרכם לצילום סרט דוקומנטרי חדש הם נקלעים לתעלומת רצח ישנה ונשאבים לתוכה. בפרק "מייזי די" אנו עוקבים אחר צלמת פפראצי (זאזי ביטס, "ג'וקר") שמנסה לעקוב אחר כוכבת קולנוע מדוברת שנעלמו עקבותיה על מנת להשיג תמונה שלה. בפרק האחרון לעונה, "שטן 79", אנו עוקבים אחר אישה המפעילה בטעות קמע עתיק המזמן שד הדורש ממנה למלא אחר דרישותיו, וכך תוכל להציל את העולם מהשמדה. פרקים אלו אינם מתקשרים בצורה ישירה עם הרעיון המרכזי ואופי הסדרה, אך כן נותנים ביקורת מסוימת על התקשורת, עולם הבידור ועל היחסים הבין אישיים. לא מדובר בפרקים גרועים או לא מעניינים, אך הם אינם מרגישים שייכים לאופי הסדרה שלפחות בעונות הקודמות התבססה על רעיון מרכזי אחר. עונה 6 של "מראה שחורה" נמצאת במשבר זהות. הפרקים במהלך העונה אינם אחידים ואינם מתמקדים בז'אנר וברעיון המרכזי אותה הסדרה טוותה לאורך השנים. למרות זאת, הם בנויים בצורה טובה, מצליחים לבדר ומשוחקים ומצולמים בצורה נהדרת, והבולטים שבהם כן מצליחים להתחבר לנרטיב ולרעיון הכללי של הסדרה. אם דיסטופיית מדע בדיוני לא בראש סדר העדיפויות שלכם, כנראה שלא תתאכזבו.
מראה שחורה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסדרה? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ליטל לויגיל: 2221/12/2012 11:34:12
8/10אייקון ציון
סדרה מדהימה בת 3 פרקים ! מעניינת וסוחפת ומצחיקה פה ושם.. מלמד אותכם דברים על איך הטכנולוגיה משפיעה על כולנו במבט הכי טוב שיש.. אני אישית ממליצה על הפרק ה3 והאחרון שאני אישית הכי אהבתי.. כדאי לאנשים סקרנים שאוהבים להתעניין בדברים! ממליצה לראות :)
קישורים
חץ מראה שחורה (עמוד סדרה)
ביקורות נוספות של סדרות מדע בדיוני
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט