נראה כאילו הבימאי הייאו מיאזאקי רק הולך ומשתפר. לא בדיוק ברור לאיזה עוד הישגים של הצטיינות הבמאי הזה עומד להגיע. גם סרטו החדש, בדיוק כמו סרטיו הקודמים "הנסיכה מונונוקי", "המסע המופלא" ועוד רבים וטובים שלא הגיעו לבתי הקולנוע בארץ, הוא סרט אנימציה רב דמיון, מרהיב עין, בעל סיפור מרגש וסוחף, דמויות מפותחות ומרתקות ובעיקר בילוי קולנוע מושלם לילדים ובמיוחד להורים. אין ספק - "הטירה הנעה" הוא סרט האנימציה שאסור לכם להחמיץ הקיץ.
"המסע המופלא" הזכיר מין גרסה יפנית קיצונית ובלתי ברורה לסיפור "אליסה בארץ הפלאות" ובעצם ניסה להתמודד עם שכול והתבגרות בצורה מרתקת אך לא תמיד מפוענחת לעיניים מערביות. "הטירה הנעה", הסרט החדש מבית היוצר של מיאזאקי הוא בהחלט בעל סיפור עלילתי אחיד כנראה הודות למקור ההשראה שהוא ספרה של דיאנה ווין-ג'ונס הבריטית.
העלילה עוקבת אחרי סופי שעובדת בחנות כובעים של אביה המנוח. יום אחד היא נתקלת בבחור צעיר ויפה תואר שעוזר לה להתחמק מחיילים טורדניים. המפגש המופלא יעלה לה ביוקר כי מכשפה מסתורית רואה בה אויבת על לבו של אותו בחור צעיר המתגלה כקוסם רב עוצמה בשם האול. המכשפה הופכת את סופי הצעירה לזקנה בת תשעים עם כאבי גב ואובססיה לניקיון ועוד צרה, היא לא מסוגלת לספר לאף אחד שבעצם היא נערה צעירה ומקוללת.מיאזאקי שותל בתוך הסרט מסרים פציפיסטים ואנטי מלחמתיים מאחר ועלילת הסרט מתרחשת בתוך עולם שבו ממלכות נלחמות אחת בשנייה ולמנהיגים עצמם כבר לא ברור למה. האול כמכשף רב עוצמה מתבקש לשרת את שני הצדדים אבל כבחור צעיר הוא מעדיף לברוח אך מגלה שקשה לברוח ממלחמה שרודפת אחריו. הוא פוחד להפוך למפלצת עם הצטרפו לקרבות הסתמיים והרצחניים. רק סופי תוכל להציל את המצב בעזרת אהבתה. מיאזאקי יוצר אופטימי ומקווה שאהבה תציל את העולם מהכחדה.
מבחינה ויזואלית כמובן שמדובר ביצירה עוצרת נשימה. מיאזאקי כהרגלו בונה עולם שהכללים שלו שונים לחלוטין מעולמנו. זהו סרט תקופתי לכאורה לפי הלבוש והכפרים המזכירים את המאה ה-19 באירופה ועם זאת יש בו כלי טיס משוכללים. שלא נדבר על קוסמים, מכשפות ושלל יצורים קסומים. בכל סרטיו מצליח מיאזאקי לברוא עולם אמין שאנחנו כקהל נאמין לכלליו הפנטסטיים. אותו עולם מורכב ויזואלית ורעיונית גם משלים בצורה מעולה את התסריט של הסרט.
"הטירה הנעה" הוא עוד ניצחון קולנועי של יוצר שאיננו נכנע לתכתיבים של השוק האמריקאי וזוכה להצלחה גדולה כמעט בכל מדינה שבה הוא מציג. לא רק זאת, דיסני עצמם נשבו בקסמו וקנו את זכויות ההפצה לסרטיו בצפון אמריקה, כך שאם המלך עצמו צריך את מיאזאקי (כדי לכסות על חוסר המקוריות והכשרון שלו עצמו) - מי אנחנו שנגיד לו לא.