ילד יפה ביקורת סרט

Beautiful Boy Movie Review

תמונת כתברפאל (דניאל) תמנה על "ילד יפה":
"סרט מבולבל על נושא חשוב, שנעשה בהרבה רצון טוב ונכשל"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Beautiful Boy
משחק סטיב קארל, טימותי שאלאמה, מאורה טיירני במאי/ת פליקס ואן כרונינגן  
דרמה
ביקורת סרט לילד יפה מאת רפאל (דניאל) תמנה | מבקר וכתב קולנוע
ציון המבקר
"חוזר על עצמו"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע65.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די30.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות5.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
נשאלת השאלה מדוע סרטו של פליקס ואן כרונינגן, שזכה לצוות שחקנים כה מזהיר (סטיב קארל וטימותי שאלאמה, למשל), לצלם מדהים כמו רובן אימפנס (ואכן צילומי הטבע בסרט הם עוצרי נשימה) ולצוות הפקה מיומן, הוא סרט בינוני כל כך. בדרך כלל, כשאני כותב ביקורת על סרט לא טוב, אני מציין את אופייה המניפולטיבי של מגמת עשייתו ושל מטרות ההפקה. במקרה הזה, לעומת זאת, ברור שכוונותיהם של היוצרים היו טובות ונעלות; נראה שהם בעיקר לא הבינו כמה דברים מהותיים הנוגעים לעשיית קולנוע (ודרמה בכלל).הסרט עוקב אחר כמה שנים בחיי התמודדותה של משפחה בורגנית ומשכילה, לבבית ואוהבת עם בן בכור, נער אינטליגנטי, נעים הליכות, פיקח ויפה למראה, המידרדר לשימוש בסמים קשים מאוד, ולבסוף גם בזה שמוצג כנורא מכל – קריסטל מת'. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי, כפי שתואר בספרו של אביו של הנער, דיוויד שף, עיתונאי אמריקאי מצליח. הוא מבקש להציג נושאים ודפוסים שאין חשובים מהם: הבסיס הפיזיולוגי, המשפחתי והפסיכולוגי להתמכרות לסמים קשים ולהתמכרויות בכלל, מעגל הקסמים הכימי שגורם למכורים לפתח פחדים נוראיים מפני העולם ולחזור שוב ושוב לשימוש, בעל כורחם, והחמלה העניינית שדרושה כדי להבין אנשים אלה ולסייע להם.
ביקורת מצולמת  |  טריילר/קדימון
הסרט מבקש לעסוק יותר מכל באינסופיות החזרתית שצריכים להתמודד איתה אנשים ואוהבים המבקשים להוציא איש צעיר ממעגל ההתמכרויות – איש שאולי נפגע על ידי המציאות של המאה ה-21, בעל לב הנמשך לדיכאון ולקסם האפל של הסם מתוך צורך עמוק, ואולי גם מתוך פחדיו מהדומיננטיות של אביו.בכל פעם שהסרט מתחיל לפתח שוב אחת מהתמות האלה, הוא מפסיק באמצע, ומשאיר את הצופה מבולבל. בסופו של דבר הוא איננו חודר באמת לאף אחת מהדינמיקות העמוקות שמניעות את המתרחש, ושעשויות היו להעניק לנו מבט אמיתי אל תוך עצם העניין, או לרגשנו באמת. ישנם אמנם רגעים מרגשים בסרט, אבל אין לו שום מבנה ומהלך תסריטאי ודרמטי מובנה, ומכיוון שהוא עשוי טלאים טלאים ללא היגיון אמנותי רב, הוא זורק אותנו שוב ושוב החוצה, ואינו נוגע באמת במה שמתרחש בין הדמויות לבין עצמן, או בין הדמויות השונות. ממד היחסים נעדר ממנו, ולא הובן באמת ליוצריו. אנחנו פוגשים בכאב נורא, מסוגים שונים, ובתקוות גדולות, במופעים של אלטרואיזם, התפכחות ואהבה, אבל אלה מופיעים "דאוס אכס מכינה", ללא הנמקה דרמטית וללא עומק אמיתי, והעניין הופך לחזרתי ומייגע עד כדי התשה ממש.
עם זאת, אני ממליץ לכל מי שמתמודד עם סוגיית ההתמכרות לצפות בסרט, מכיוון שהוא מאיר אותה באור חשוב: דווקא מפני שהוא חזרתי וסיזיפי כל כך. גם סיומו של הסרט הוא נועז ויש בו משום מסר חשוב. ניק חש עצמו זר ומבודד, וניכר כי יש לו נפש משוררים, הרואה במציאות האנושית הרגילה דבר מה מטופש. יש בו יופי רוחני נוגה ועמוק, המוביל לדיכאוניות קשה ולצורך בבריחה מה"יפה" החברתי המקובל, לעולמות אפלים של קסם, וגם להיעדר אמון עצמי עמוק, נושא שהיה אפשר לפתח בשלל דרכים יצירתיות ולהגיד על אודותיו לא מעט. ניק מרגיש שאביו הוא שתלטן ומאוכזב ממנו, והדבר דוחף אותו למגמה קבועה של ייאוש, אחרי שהוא מצליח להיגמל שוב ושוב, אבל איננו יודעים למה. האב בסרט הוא מי שרובנו היינו חולמים שיהיה אבינו. ניכר שדיוויד להוט תמיד שבנו יהיה "בסדר", בריא, שפוי, ושקשה לו לקבלו כמות שהוא כדי לאפשר שינוי.אבל גם דבר זה ניכר באופן ראשוני בלבד ולא עובר פיתוח מבהיר; כך גם מציג הסרט לפעמים איזו תחושה מפעימה של מהות נעורים מכושפת והתחלה של עוצמת חיים מעודנת של אדם מיוחד, אבל הדבר נגדע באיבו. הוא גם מתחיל להגיד משהו על הרצון להתעלות דרך הסם לגן עדן פואטי של הזיות שמימיות, עליונות ומוזרות, אל הלא רגיל, אל הטרנסצנדנטי. הוא מציג אדם שנדחף ללכת שוב ושוב אל הקצוות, אבל לא באמת מסביר מדוע.מקצת המידע המדעי שמסופק בסרט על אודות סמים והתמכרויות ועל אודות הבסיס הפיזיולוגי להחלמה הוא חשוב מאוד, מייאש אבל גם מפיח תקווה, וכך גם תיאור ניסיונו האמיץ של האב להבין את בנו באופן מדעי, וגם חווייתי: לנסות ליטול בעצמו באופן מבוקר את אותם הסמים, כדי להבין מה בעצם קורה לבנו. הסרט גם אומר משהו חשוב על החיבור לטבע ולכוחות הטבע כבסיס להחלמה נפשית ופיזית של אדם, אבל שוב נשאר הדבר רק בגדר "תמונות" – מרהיבות אך חסרות עומק.
ילד יפה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: איתיגיל: 4914/01/2019 22:14:01
5/10אייקון ציון
דרמה המציגה את בעיית ההתמודדות עם התמכרות לסמים, אך העלילה נמרחת ומתמשכת בצורה מעצבנת
שם: ליאורהגיל: 6114/12/2018 00:18:53
10/10אייקון ציון
אלפים מתים בשנה משימוש בסמים...הסרט בנוי שמצבים אמיתיים שקרו.טימותי שאלמה, הכוכב העולה בהוליווד,בתפקיד הבן וסטיב קרל האבא, נותנים פה משחק מעולה! אהבתי מאוד!
שם: דורוןגיל: 6318/11/2018 12:05:50
9/10אייקון ציון
אקדים ואכתוב,סרט חובה לכל הורה.לעצם העניין,משחק משובח של הצוות,צילומים מרהיבים ומוסיקה איכותית.סיפור מהחיים שלא תמיד מתנהלים על מי מנוחות.מומלץ.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט