אזור העניין ביקורת סרט

The Zone of Interest Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אזור העניין":
"יצירה קולנועית עוצמתית שדורכת על כל יבלת אפשרית"
  שתף/י
פוסטר The Zone of Interest
משחק סנדרה הולר, כריסטיאן פרידל, רלף הרפורת' במאי/ת ג'ונתן גלייזר  
דרמה
ביקורת סרט לאזור העניין מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"אקטואלי ומאתגר"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
6.1/10
?
מדד פופולריות
4.0/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע75.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די9.4%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות15.6%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"אזור העניין", סרטו הרביעי של ג'ונתן גלייזר, מגיע אל בתי הקולנוע בישראל אחרי שהספיק לזכות בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל קאן האחרון לצד ובפרס איגוד מבקרי הקולנוע הבינלאומי לסרט הטוב ביותר. הוא מועמד לחמישה פרסי אוסקר בתחרות הקרובה, ביניהם לסרט הטוב ביותר ולסרט הבינלאומי. על אף שמדובר בסרט בריטי, הוא דובר גרמנית כי הסרט עוסק במשפחת הס. לאבי המשפחה קוראים רודולף, לאשתו הדוויג והם התגוררו בבית פרטי עם חצר ירוקה שאדמתה הייתה פורייה, הייתה בה בריכה וגן שעשועים שבהם ילדיהם וחבריהם יכלו להשתעשע. האישה התעניינה באופנה וכל זה כאשר מהצד השני של חומת החצר הבעל היה עסוק בעבודתו כמפקד מחנה ההשמדה אושוויץ.הפילמוגרפיה הקולנועית של גלייזר כוללת שלושה סרטים שונים מוערכים על ידי ביקורות הקולנוע, אך פחות על ידי הקהל הרחב. הוא ממשיך באותו קו יצירתי המנסה לאתגר את הצופים. "סקסי ביסט" סיפק מועמדות לאוסקר לבן קינגסלי והוא סרט מאפיה קומי בסגנון נזירי, "לידה" סיפק לניקול קידמן הופעה מאתגרת כאישה הבטוחה שהגלגול של בעלה המנוח התמקם בגופו של ילד וגם סיפק לה את אחד הקלוז-אפים המדהימים ביותר בתולדות הקולנוע. בסרטו השלישי "מתחת לעור" סקרלט ג'והנסון גילמה חייזרית הנוחתת בסקוטלנד ונפגשת עם גברים בודדים, ביצירה פסיכדלית מרהיבת עין ועוכרת שלווה. כל אחד מהם הוא קולנוע לא שגרתי מבחינה תמטית ובעל סגנון ויזואלי מוקפד המנסה להיות שונה מהרגיל.
בסרטו הרביעי במספר גלייזר עיבד לתסריט את הנובלה של מרטין איימיס, "אזור העניין", ליצירה קולנועית. לעומת סרטים רבים העוסקים באושוויץ, השואה או מלחמת העולם השנייה, בסרט הנוכחי אין אפילו יהודי אחד. אין צילומים של הזוועות המתרחשות באושוויץ, לא תצפו בהוצאות להורג או בתור של אנשים לתאי הגזים. כן מדי פעם יהיו ברקע צעקות או קולות בכי, יריות, השמיים ייצבעו אדום בלילות, עשן סמיך יעלה מהארובות ויכסה את השמים, אפר ינחת מדי פעם בגינה או יזרום בנהר הסמוך לצד שאריות של עצמות הנשטפות במים. הדוויג תמדוד בגדים של נשים שנרצחו במחנה ותבחר לעצמה מעילי פרווה. משפחת הס המאושרת תחיה בשקט ושלווה פסטורליים להפליא, כאשר לצידם מתרחשת אחת הזוועות הגדולות ביותר בתולדות האנושות.על אף ש"אזור העניין" מתרחש בתקופת מלחמה העולם השנייה, סמוך למחנה ההשמדה האיום שבו נרצחו מיליון ומאה אלף יהודים, 75,000 אינטלקטואלים פולנים, 22,000 צוענים וכ-15,000 שבויי מלחמה סובייטיים, הוא לא סרט תקופתי או סרט מלחמה שגרתי. הוא מכוון למקום אחר לחלוטין. משפחת הס והסובבים אותם מתנהלים בשגרתיות, אפרורית ו"נורמלית". לכאורה אנשים נורמטיביים לחלוטין, אפילו משעממים ולא מעניינים מבחינה אינטלקטואלית. הקולות מהצד השני של החומה לא מזיזים להם, לא מגרים אף טיפה אחת של רגש. לא של הרעייה הבטוחה בצדקת הדרך ואוהבת את הבית הכפרי שבו הם מתגוררים. גם לא אצל הילדים הנהנים ממותרות של חיים לצד הטבע. כל מה שמניע אותם הם אינטרסים אישים.
סנדרה הולר, המגלמת את הדוויג רעייתו של רודולף הס, נמצאת בשיא הקריירה שלה. היא זכתה בפרס האקדמיה האירופאית לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט "אנטומיה של נפילה", זוכה פרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן האחרון. היא גם מועמדת לאוסקר על תפקידה באותו מותחן צרפתי פסיכולוגי מעולה של ז'וסטין טרייה. כאן היא בתפקיד משנה מצמרר של אישה פשוטה להחריד הנמצאת בעמדת כוח, אך עושה את הכול כדי להתעלם מהמתרחש סביבה ולהמשיך לחיות את החיים הקטנים והמאושרים שהיא יצרה לעצמה ליד מפעל הדמים שבעלה הבוגדני מנהל. גם כריסטיאן פרידל המגלם את רודולף הס מתגלה כסוג של אדם קטן המתעניין רק בעולמו האישי, קידומו המקצועי, לשכב מהצד ותוצאות עבודתו הרצחנית כלל לא מזיזות לו.היחידה שמוטרדת מהזוועות היא אמה של הדוויג המגיעה לביקור אך עוזבת במהרה, אך היא לא פוצה את פיה. היא לא מביעה התנגדות מוסרית למה שקורה בנוגע למתרחש מהצד השני של החומה. נראה שפשוט לא נוח לה להיות כל כך קרובה לאושוויץ. היא דווקא נראית מרוצה מהחיים הטובים של בתה והדבר היחיד שאולי מטריד אותה הוא שבתה ונכדיה רחוקים ממנה. עבור משפחת הס והעובדים באחוזה המשפחתית אין הבדל ממשפחה המתגוררת ליד בית מטבחיים. הם יודעים בדיוק מאיפה מגיע הכסף המאפשר להם לחיות חיים טובים. הם נהנים מהבורגנות הקטנה שלהם, מהחיים הרגילים שלהם. אין להם ייסורי מצפון לאורך כל הסרט. לא תהיה להם גאולה או ישועה – שום דבר באופיים או בדרך התנהלותם לא עומד להשתנות.זהו גם לכאורה סרטו הפשוט ביותר מבחינה ויזואלית של גלייזר. אין כאן אפקטים מיוחדים, כמו ב"מתחת לעור", או מוזיקה גדולה מהחיים וקלוז-אפים קורעי לב כמו ב"לידה". הסרט, כמו גיבוריו, מדגיש את הבנאליות של החיים של משפחת הס ומכאן נובעת עוצמתו. הכל נמצא ברקע, בעבודת הסאונד המצמררת. בהבלחות ויזואליות לכאורה רגילות של עשן הבוקע מארובות, שמיים ליליים אדומים לצד פרחים יפהפיים הצומחים בגינה המפוארת והמדושנת להפליא של משפחת הס. "אזור העניין" הוא הוכחה לכך שמצפון ומוסר לא נעלמים כך פתאום. משפחת הס לא הייתה מוצאת את עצמה מתגוררת מרצון בסמוך למחנה ההשמדה האיום ביותר בתולדות ההיסטוריה. הם ניתקו את החשיבה העצמאית והביקורתית שלהם עוד הרבה לפני כן. מבחינה אקטואלית הסרט מזכיר את האדישות של מאות מיליוני האנשים בעולם לטבח ה-7 באוקטובר או מצד שני אותם ישראלים האדישים בנוגע למותם של מעל 30 אלף איש בעזה, חלקם ילדים, או סמוטריץ' וחבריו המתקשים להביע הזדהות עם החטופים ומשפחותיהם. "אזור העניין" הוא על אי היכולת לחוש אמפתיה בסיסית. משפחת הס הצטיינה בזה ונראה שגם מרבית האנושות. לפי הסרט הזה לעולם הזה לא תהיה גאולה. .
אזור העניין - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: יהודהגיל: 7230/03/2024 17:27:50
9/10אייקון ציון
ראינו את הסרט בפסטיבל חיפה לפני ה 7.10 הימרתי עליו כל הדרך לאוסקר - מגיע לו בגדול ! לאחר השואה הנוספת שחטפנו הסרט ראלי שבעתיים . סרט הפלא
שם: ברברה סימוןגיל: 7026/03/2024 23:17:44
8/10אייקון ציון
אז טוב, זה לא פעם הראשונה שאנחנו רואים סרט מהסוג הזה. אומנם סרט מזעזע, ושומעים צעקות, ויריות ברקע ורואים עשן-אין מיראות קשות מדי. לקהל הצעיר של היום, זה יכול לעביר מסר כמו שצריך. באמת אפשר לצפות בו.
שם: שלומיגיל: 7426/03/2024 16:39:55
8/10אייקון ציון
סרט מעניין נותן מבט על מה שקורה במשפחתו של מפקד מחנה ההשמדה אושויץ בירקנאו רודולף הס. כביכול חיי המשפחה וחבריהם שגרתיים, אך לא ניתן להתעלם מהשמדת היהודים. רואים ברקע את ארובות העשן המיתמרות מהמשרפות, וכן הדיון על הבאתם של יהודי הונגריה להשמדה, כאשר החזקים והבריאים מיועדים לתעשיית התחמושת במפעל אוניון התרשמתי מהסרט, מיועד לצופים בעלי סבלנות.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט