אנטומיה של נפילה ביקורת סרט

Anatomy of a Fall Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "אנטומיה של נפילה":
"קולנוע נוקב, נטול פשרות ומרתק לכל אורכו"
  שתף/י
פוסטר Anatomy of a Fall
משחק סנדרה הולר, סוואן ארלו, סמואל תאיס במאי/ת ז'וסטין טרייה  
דרמה
ביקורת סרט לאנטומיה של נפילה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"הולר מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.9/10
?
מדד פופולריות
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע78.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די15.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות6.1%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בתי המשפט תמיד סיפקו לעולם הקולנוע קרקע פורה של אפשרויות לייצר עלילות מרתקות. חלקן התעסקו במציאות הפוליטית וחשפו מקרים איומים של גזענות, אנטישמיות וחוסר צדק כמו בסרטים "פילדלפיה", "משפט השבעה משיקגו" ו"ארין ברקוביץ". חלקן עסקו במערכות יחסים בין נשים וגברים, חלקן מבוססות על מקרים אמיתיים כמו ב"תיק גולדמן" שהציג בפסטיבל חיפה. ישנם סרטים שהם אדפטציות קולנועיות ליצירות ספרותיות כמו "האשמה" ואחרים מקוריים, כגון "12 המושבעים". "אנטומיה של נפילה" של ז'וסטין טרייה מבוסס על תסריט מקורי שנכתב על ידי הבמאית ביחד עם בן זוגה השחקן ארתור הררי.הסרט שאורכו 150 דקות מעלה על דוכן הנאשמים את מוסד הנישואין ובעצם חוקר באופן נוקב ונטול פשרות את המבנה של הזוגיות המודרנית: דינמיקה זוגית, שאיפות של האינדיבידואל בתוך המערכת המתנגשת עם השאיפות של בן או בת הזוג, ההליכה אחרי ההגשמה העצמית, החיים בתוך מדינה זרה בסביבה שלא ממש מקבלת אותך, מערכת יחסים בין אם לבן, אב לבן, גבר ואישה ואפילו חוקרת את המיניות של הגיבורה ומעמידה אותה למשפט. המערכת המשפטית מחפשת סדר בתוך הכאוס שנקרא חיי נישואין וזוגיות.
כמו כל סרט בית משפט טוב גם "אנטומיה של נפילה" אף פעם לא באמת עוסק במשפט, אלא חוקר את הסיטואציה באופן הרבה יותר מורכב. הפעם מדובר במשפחה לכאורה מושלמת - סופרת הנמצאת בשיאה, בעל מרצה באוניברסיטה וסופר בשאיפה שעסוק בבניית בית חלומותיו וילד מקסים ומוכשר. אבל ככל שהמשפט יתקדם נגלה שהשלישיה הזאת נמצא בתוך תהום, אולי אפילו סיוט, מערבולת של רגשות שמרסקת אותם אחד לתוך השני. השאלה הניצבת היא - האם הנפילה של הבעל מחלון הבית קשורה באיזשהו מובן למה שהתחולל בין ארבעת הקירות? האם הוא התאבד? או אולי סנדרה רעייתו היא זאת שדחפה אותו אל מותו?כאשר אין עובדות ממשיות כל מה שנותר הוא אי ודאות. האם סמואל הבעל שמת מפגיעה חריפה בראשו החליק תוך כדי עבודה אל מותו? האם הוא נדחף? האם הוא הוכה וצנח אל מותו? סנדרה הייתה האדם היחיד בבית העץ המרשים אותו הוא שיפץ באלפים הצרפתיים ועל אף הנוף הפסטורלי והסביבה המושלגת הצבועה לבן בתוך הבית שרר המון מתח, כפי שנחשף במהלך המשפט. אבל נראה שאת טרייה מעניין איך התפקידים המסורתיים של הגבר והאישה נתפסים בעיני החברה הצרפתית השמרנית ובעיקר בעיני התובע, המעניק לסנדרה, יחס מיזוגני ואגרסיבי שלא היה מבייש את טלי גוטליב, הסנגורית הכי נלהבת בהגנה על אנסים.
ועם זאת, טרייה לא נוטה לכיוון הדרמה באופן מלא. ישנו חוט דק מאוד של הומור שחור וציני המגן על הסרט מלהפוך ליצירה אפרורית ויבשה הלוקחת את עצמה ברצינות תהומית. הצד הקומי של הסרט מצליח לצבוע את הגוונים האפורים שלו ולהעניק לו חיים. הם בעיקר מגיעים מכיוונה של דמותה האניגמטית של סנדרה. השחקנית הגרמניה סנדרה הולר ("סיסי ואני", "טוני ארדמן", "אזור העניין"), אחת השחקניות הבולטות כיום בקולנוע האירופאי, שמחליפה במיומנות רבה בין רגשות בלי לגלוש למלודרמות מיותרות. התסריט המופלא הוא כחומר בידיה המיומנות והיא מצליחה בעזרתו ליצור דמות רבת רבדים הרואה את ההתרחשויות בצורה צלולה ביותר ומסוגלת להבין את כל נקודות המבט השונות באופן רציונלי אך גם אמפתי.טרייה מצליחה ליצור דרמת בית משפט שלא עוסקת במוסר, כאשר חפותה של סנדרה היא שאלה שעומדת פתוחה גם בסופו של הסרט. "אנטומיה של נפילה" הוא על המשחק של המשפט, ההנאה מטרגדיה שהיא לא שלנו, ההנאה הסדיסטית בצפייה במי שסובל, על הכביסה המלוכלכת שהופכת לראיות משפטיות. זהו סרט על צירופי מקרים, רמזים או רעשי רקע שמהם אפשר להסיק שלל מסקנות, תלוי מי מקשיב ומי הדובר. אפילו המת עומד כאן למשפט. אין מנצחים, רק מפסידים. ב"אנטומיה של נפילה" הדבר האחרון שחשוב הוא הצדק עצמו, התהליך המרתק של המשפט הוא זה שעומד במרכז.ההחלטה להשאיר את המסע כולו לוט בערפל היא החלטה חכמה שיוצרת קולנוע שהוא גם מבדר אך גם מאוד אינטלקטואלי, ובאותה מידה גם עובד באופן אפקטיבי על הרגש. מצד אחד מדובר ביצירה הבוחנת התבוננות פנימית של תהליך משפט, התבוננות בדמויות הנקלעות לאירוע מפתיע ובלתי מתוכנן. היצירה עושה זאת בצורה מבריקה וחריפה שלא משאירה את הצופה לרגע אחד משועמם. אין ספק שמדובר באחד הסרטים הטובים ביותר של השנה החולפת ובצדק רב הוא זכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון ובפרס התסריט המקורי הטוב ביותר בטקס האוסקר 2024.
אנטומיה של נפילה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: אילתגיל: 6718/04/2024 00:04:24
10/10אייקון ציון
תסריט מעולה, משחק מצויין,שעתיים וחצי מהודקות ללא רגע של שיעמום.דרמה מתוחכמת שמכוונת כל העת אל מציאת האמת ופסיקה נכונה.מומלץ.
שם: דן קירוגיל: 7403/04/2024 01:01:04
8/10אייקון ציון
ציפיתי -בתקווה- לחוות בסיומו של הסרט - חוויה שדי תהיה דומה לחוויה שהיתה לי בסיום הסרט המיתולוגי - "עד התביעה" 2 , אך לאכזבתי הגדולה- זה לא קרה . סופו הלא מפתיע של הסרט מונע ממנו מלהיות סרט מופת , והוא מסתפק בלהיות רק סרט טוב . לא יותר מזה. יש לציין את המשחק המעולה של השחקנית הראשית בסרט - סנדרה הולר .
שם: ברברה סימוןגיל: 7002/04/2024 21:01:33
10/10אייקון ציון
סרט סופר מעניין אבל מאוד מורכב. היה אפשר לקצר אותו גם כן. הילד, דניאל, משחק מעולה, בדיוק כמו מבוגר. אני ממליצה בחום לצפות בסרט. סרט חצי צרפתית וחצי אנגלית עם כתוביות באנגלית ועברית-אחלה.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט