התקופה הנוכחית בהוליווד אינה רק שלטון ההמשכונים (לראשונה אי פעם, עשרת הסרטים המצליחים ביותר בקופות השנה עד כה הם המשכים כלשהם) אלא גם peak עידן ה-"טרנס מדיה"; במילים אחרות, מסדרות 'דיסני פלוס' של מארוול ועד "חולית: הנבואה", נרטיב מרכזי של פרנצ'ייז כבר מזמן אינו מתרכז במדיום אחד אלא 'זולג' – אם המעריץ המושבע רוצה להיות נאמן למותג האהוב, עליו לצרוך את כל הגרסאות השונות בכל המדיה השונים, בין אם זו סדרה, משחק מחשב או רומן גרפי. פרנצ'ייז "שר הטבעות", אולי המותג העתיק ביותר שעדיין מסתובב בינינו (רק השנה חגג הספר הראשון 70 שנה), הוא כנראה הדוגמה היקרה ביותר לכך: סדרת הפריקוול "טבעות הכוח" עלתה ל'אמזון' במצטבר כמיליארד דולר, מה שהפך אותה להפקת הטלוויזיה היקרה בהיסטוריה, אך הביקורות הפושרות הותירו אותה בצל אותה עובדה, רחוקה מלהיות "'משחקי הכס' הבאה' ששאפה להיות.
במקביל, הזכויות ליצירותיו של ג'.ר.ר טולקין עמדו לחמוק מבין אצבעותיה של חברת ההפקה 'New Line Cinema', הלא היא 'וורנר ברוס' – רצף האירועים הוביל את תאגיד הענק לפעול במהירות ולאשר הפקת סרט אנימה אודות ממלכת רוהאן (שעברה המלחמתי מוזכר באופן שולי על ידי טולקין בנספחי ספריו המקוריים), עליו יופקד הבמאי היפני המנוסה קנג'י קמייאמה (שכבר עבד על סדרת הבת ל"בלייד ראנר" עבור 'וורנר ברוס'). התוצאה הנמהרת אך המצופה היא "שר הטבעות: מלחמת הרוהירים", שעולה לאקרנים כאן השבוע. אז האם מדובר בתוצר שולי שנועד לשמור על המשך הרווחים מהמותג המצליח או פרויקט שנעשה עם אהבה אמיתית לכתביו המפוארים של טולקין? לשמחת המעריצים (או חובבי הפנטזיה ככלל), נדמה שסרטו של קמייאמה נוטה הרבה יותר לאופציה השנייה.
פרסומת
"מלחמת הרוהירים" מתחיל את סיפורו קרוב ל-200 שנה לפני סרטיו של פיטר ג'קסון, כשבמרכזו סיפור שושלתו של הלם האמרהנד (בריאן קוקס, "יורשים") – שעל שמו נקראה אותה נקרת הלם ידועה מ"שני הצריחים" – ובייחוד סיפורה של בתו המרדנית, הרה (גאיה ווייז). קשה להיכנס לפרטי פרטים על עלילה כה מפותלת, אך נספר על קצה המזלג כי אותה ממלכת רוהאן אימתנית מוצאת את עצמה תחת איום לא צפוי, ועל הרה – 'הכבשה השחורה' של המשפחה – מוטלת חובת ההוכחה.
מכאן עובד סרטו של קמייאמה בכמה מישורים – כמכתב אהבה לעולם הפנטסטי והעצום שטולקין בנה (וג'קסון הרחיב) אי אז, כסיפור פנטזיה/הרפתקה עצמאי וסוחף וכסרט אנימה, שעובד לפי מוסכמות היצירה היפנית והרגישויות שלה. כתוצר בסדרת "שר הטבעות", קמייאמה – ותסריטאי הסרט ג'פרי אדיס, וויל מת'יוס, פיבי גיטינס וארטי פאפאג'יורג'יו – שומרים על האיזון הרצוי בין הערכה וכבוד למקור לבין ההתמקדות על היצירה העצמאית שלהם. במילים אחרות, מעטים הרגעים שבו "מלחמת הרוהירים" נוטה למחוזות ה-"fan service" (להבדיל מהנעשה כיום בסרטים רבים בפרנצ'ייזים ארוכי שנים), מפריז באקספוזיציות עם מונחים ספציפיים, מתענג על 'הופעות אורח' או 'זורק' רפרורים שלא מהותיים לסיפור המרכזי.
מן העבר השני, קשה להגיד שסרטו של קמייאמה מתנכר למעריציו הנאמנים של הפרנצ'ייז וקשה לי לחשוב על מעריץ שיסלוד מסרטו של הבמאי היפני – כל פרט כאן, מאפיון הדמויות ל'קיטשיות' המובנית בעלילה ועד בניית העולם, מרגיש נאמן לעושר הספרותי של טולקין (או הקולנועי של ג'קסון). עדיין, אדם שזר לחלוטין לעולמו של הסופר הבריטי או שמכיר לכל היותר את השם "גולום" ותו לא, אף הוא יישאב לאותה בניית עולם ש"מלחמת הרוהירים" מציע. גם אם נוריד מהכותרת ומהסרט כל אזכור לעולם "שר הטבעות", הוא עומד כסרט פנטזיה סוחף וכיפי לכל דבר ועניין, שנוטה לא ליפול לקלישאות אך גם נותר נאמן לפומפוזיות המובנית של הז'אנר – מה שמנכיח את הניסיון ארוך השנים של קמייאמה בעבודות דומות.
אי אפשר להתעלם מהיותו של "מלחמת הרוהירים" סרט אנימה, מה שמוביל לחששות מסוימות אם המאפיינים המעט מוגזמים לעיתים של יצירות שכאלו מתיישבים טוב עם מותג שלו קהל מעריצים ותיק מאוד. מדקותיו הראשונות של הסרט, חששות אלו מתפוגגים די מהר: לא רק שקמייאמה משתמש באנימציה המעט מופרזת של סגנון האנימה למסגר את הסיפור שלו כמעשייה מהעבר (בדגש על אלמנט האגדה), נפרדת מכל מה שהכרנו עד כה באותו היקום, אלא שהנטייה של יצירות אנימה לשלב בין אנימציית תלת מימד לדו-מימד קלאסית (שמשולבת כאן עם אנימציית "Motion Capture" לפרקים) מעניקה נופך אחר לסרט, חלומי וריאליסטי כאחד, שלפעמים מקשה להבחין אם מדובר בצילומי לייב-אקשן שהוחדרו לסרט או בעבודת הנפשה מצטיינת. עבודת האנימציה מסגירה גם השפעה ניכרת אחרת על הסרט –סרטי אולפן האנימציה היפני "ג'יבלי" ויצירותיו של המאסטר הקולנועי הייאו מיאזאקי. קמייאמה ושות' מקפידים לאפיין את דמותה של הרה לא רק על פי הנאמנות ל-‘Lore’ רחב הידיים של טולקין, אלא לארכטיפים בתרבות היפנית, ולקשור את יקום זה לתפיסה אקולוגית/סביבתית.
האם "מלחמת הרוהירים" הוא אכן הסרט המוצלח ביותר בסדרה מאז סיום אותה טרילוגיה מקורית לפני יותר מ-20 שנה? כן, אך נדמה שקמייאמה אינו מבקש שסרטו יישפט לפי אמות מידה שכאלו. במילים אחרות, התיאור הכי טוב שהסרט יכול היה לקבל במסע היח"צ שלו הוא כזה פחות מחייב: "מעולם 'שר הטבעות'". אכן, "מלחמת הרוהירים" הוא הרבה יותר מסרט שנועד להרוויח כסף קל בקופות בתקופת החגים (בעולם ובארץ) או סתם "עוד" פנטזיה – הוא חוויה כיפית באולם הקולנוע; כיום, לצערנו, זו אפשרות חריגה למדי.